Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-tron dårligst i klassen lading?

Startet av hemi, mandag 23. april 2018, klokken 22:34

« forrige - neste »

hemi

https://www.dinside.no/motor/siste-nytt-om-audi-e-tron/69737045

10A schuko er jo ikke problemet her, men om onboard ladern bare tar 16A (ref 11KW 400V) blir det ganske kipt

Jeg lader på jobben, og er avhengig av 32A igjennom arbeidsdagen, ikke 16A, vi får heller ikke 400V

I teorien får jeg bil første uka med reserveringsnr mitt, men om man ikke får 32A (22KW) lader før utti 2019 blir det... kipt? :o

Hvordan blir det å selge en bil det tar over 1 døgn å lade hjemme når de nye som kommer senere har ordentlig lader?

Espen Hugaas Andersen

Det er ganske uproblematisk med å lade på 16A hjemme. Jeg har 15A lading og har nettopp rundet 32.000 km etter 10 måneder.

Så klart, det finnes de som trenger mer, men for de aller fleste er det nok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Carkub

Lurer på akkurat det samme!

Ganske mange i samme situasjon som meg i Norge vil jeg tro, med 3-fase IT nett.

Er det virkelig rett å forstå at vi da får maks 2,3 kW, selv med type 2 ladestasjon? Eller er det klønete formulert i artiklene rundt om, slik at det kan lades på 16 A (3,7 kW)  - eller enda bedre 32 A (7,3 kW)?  Ut fra artikkelen i dinside virker det eksplisitt at det er bilen som er begrensningen?!
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

jkirkebo

Sitat fra: Carkub på mandag 23. april 2018, klokken 22:40
Lurer på akkurat det samme!

Ganske mange i samme situasjon som meg i Norge vil jeg tro, med 3-fase IT nett.

Er det virkelig rett å forstå at vi da får maks 2,3 kW, selv med type 2 ladestasjon? Eller er det klønete formulert i artiklene rundt om, slik at det kan lades på 16 A (3,7 kW)  - eller enda bedre 32 A (7,3 kW)?  Ut fra artikkelen i dinside virker det eksplisitt at det er bilen som er begrensningen?!

Jeg tror det er klønete formulert. Det snakkes om ladeløsningene som leveres med bilen, den får tydeligvis en ladekabel som klarer 10A på schuko og 3x16A på rød CEE kontakt. Bil med oppgradert lader får en større ladekabel som klarer 32A fra vanlige kontakter. Intet av dette sier noe om hva man kan oppnå med en vanlig ladestasjon, det er ingen teknisk grunn til at man ikke skal klare 1x32A med 11kW ombordlader da både Tesla og BMW i3 fikser dette helt fint.

Slik leser jeg det ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Med mindre de ikke har satt inn en 1x32A ombordlader, men kun 3x16A.
Som på enfas 230V vil lade max 16*230 fra en veggboks, altså 3,68 kW.
Høres ut som 32A en- og trefas ombordlader blir tilleggsutstyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carkub

Sitat fra: daktari på mandag 23. april 2018, klokken 23:32
Med mindre de ikke har satt inn en 1x32A ombordlader, men kun 3x16A.
Som på enfas 230V vil lade max 16*230 fra en veggboks, altså 3,68 kW.
Høres ut som 32A en- og trefas ombordlader blir tilleggsutstyr.
Det virker dessverre sannsynlig. Hvis det er tilfelle blir det nok venting på 22 kW lader for vår del. Vi får håpe «kommer i 2019» betyr tidlig 2019 og ikke bestilling 2019 for levering 2020... Men inntil alle spesifikasjoner er offentliggjort er det fortsatt håp?!
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

geear

Sitat fra: daktari på mandag 23. april 2018, klokken 23:32
Med mindre de ikke har satt inn en 1x32A ombordlader, men kun 3x16A.
Som på enfas 230V vil lade max 16*230 fra en veggboks, altså 3,68 kW.
Høres ut som 32A en- og trefas ombordlader blir tilleggsutstyr.
e-Golf facelift ble oppgradert fra 1x16A til å kunne lade med 2x16A eller 1x32A, og det er vel to 16A-ladere ombord i den? Vil være merkelig om de ikke har lært fra egen erfaring med elbiler?

Tipper det er klønete artikkel, 10A er nok ladekladd, akkurat som på e-Golf. Kan forøvrig fint kjøre 20 mil per dag med 12-timers lading på 16A...

hemi

om 10A er nok, er en individuell greie, jeg må utsette ordre evnt finne noe annet, om den ikke har 1x 32A.

Meldola

Skjønner ikke hvorfor de ikke skulle kunne tilby skikkelig lading fra start av. Skal de overtale trauste tyskere om å kjøpe elbil er det to ting som må være på plass. Rekkevidde og rask lading.

Her får de bare kaste seg rundt og få alt på plass til lansering. Jeg har utsatt kjøp av Tesla ett år da jeg helst vil ha bedre byggekvalitet og større servicenett, men et år til stiller jeg meg tvilende til. 
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Mao

Selv småbiler som Leaf og Soul har hatt støtte for lading med 32A enfas i årevis. Om Audi tenker å lansere e-tron uten støtte for 32A viser de med all tydelighet at de ikke mener alvor med elbilsatsningen.

At lading utover 11 kW blir tilvalg er forsåvidt greit, men jeg forutsetter at bilen fra dag 1 støtter 3-fase 16A og enfas 32A. Helt avgjørende for kjøp for min del i alle fall.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Stikkkontakt

Jeg monterer 32A 22kW ladestasjon nå, så da vil jeg kunne lade maks uansett bil. Slik sett blir e-tron kjappere å lade enn i-pace i min garasje. Jeg byttet forresten fra 16A til 32A fordi vi har Ampera-e og venter på i-Pace.

Carkub

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. april 2018, klokken 12:59
Jeg monterer 32A 22kW ladestasjon nå, så da vil jeg kunne lade maks uansett bil. Slik sett blir e-tron kjappere å lade enn i-pace i min garasje. Jeg byttet forresten fra 16A til 32A fordi vi har Ampera-e og venter på i-Pace.
Dette er vel kun mulig om man har TN-nett (400V) eller setter inn trafo?
For oss med 230V IT-nett er man vel låst til 1-fase lading (om man ikke investerer i trafo)? Eller finnes det måter å legge parallelle kurser til en ladestasjon slik at man får 3 fase lading? Tesla har vel hatt en "rar" løsning med en slags 2-fase lading på IT-nett.

Forøvrig har vel Q7 etron 32A 1-fase lader? Kjedelig om etron blir tregere på 1-fas i ren elbil utgave.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

e-Stig

Sitat fra: gr på tirsdag 24. april 2018, klokken 09:26
Sitat fra: daktari på mandag 23. april 2018, klokken 23:32Høres ut som 32A en- og trefas ombordlader blir tilleggsutstyr.
Tipper det er klønete artikkel, 10A er nok ladekladd, akkurat som på e-Golf. Kan forøvrig fint kjøre 20 mil per dag med 12-timers lading på 16A...

20 mil daglig holder til de fleste. Så får man bruke hurtiglading når man er på tur. Den som har under 10 mil å kjøre til jobben vil full ha tank hver morgen hele uken og sannsynligvis ha nok til å dra til hytta med ett hurtigladestopp på fredag.

Det vil imidlertid overraske meg hvis ikke Audi har et ess i ermet før e-tron ruller ut fra fabrikken. Når de har valgt å bygge en ren elbil helt fra grunnen de ha en X-faktor som gir dem fotfeste i markedet i fremtiden. Alle premiumprodusentene snakker om full elektrifisering innen 2025, og da kan man ikke skuffe kundene nå.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

S.S

Med 3x16 A 400V lader, skal det være mulig å laske sammen 2 av de, for 1x32A lading, som i e-golf, som har 2x16 A.
Dette kan gjøres enten automatisk i bilen, eller i ladekabelen.
Vil være veldig rart om Audi ikke tilrettelegger for dette.

hemi

Der kom det presisering på mail

Audi e-tron er utstyrt med ledende ladeteknologi og sammenlignet med andre elbiler i markedet vil den ikke begrense dine lademuligheter. I media har det blitt kommunisert en begrensning på 2,3 kW ved lading med vanlig husholdningskontakt (10A for 230V). Dette er ikke en begrensning i Audi e-tron, men noe som skyldes begrensninger i belastning for husholdningskontakter. De fleste norske husstander vil fra bilen utleveres kunne oppnå 7,2 kW ved bruk av en vanlig blå industrikontakt. Helt overordnet kan vi si at bilen kommer til å møte markedets forventninger også knyttet til ladehastighet.

dvs den har 32A lader

Forstår ikke hvorfor de snakker om schuko, og "blå kontakt på 7.2KW" osv... er jo bare å si den støtter 1 fas 32A, eller bare 7.2KW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA