Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ettermontert fjernlys?

Startet av aasen90, mandag 23. april 2018, klokken 14:46

« forrige - neste »

aasen90

Hei,

Vurderer montere LED-bar foran på bilen, men har noen spørsmål.

1. Kan man koble seg på styringa til fjernlysa uten at dataen slår seg vrang?
2. Vil bilen bli mindre aerodynamisk, og hvor mye mer forbruk kan det utgjøre?


Krok

Vi fikk ledbar ettermontert da bilen var på service. Kostet sitt, men god forsikring når en kjører på ett strek med mye hjortevilt. Kjempe fornøyde!

aasen90

Sitat fra: Krok på mandag 23. april 2018, klokken 16:33
Vi fikk ledbar ettermontert da bilen var på service. Kostet sitt, men god forsikring når en kjører på ett strek med mye hjortevilt. Kjempe fornøyde!

Har du fått økt forbruk etter at den ble montert?

Krok

Tror nok det er den som sitter bak rattet som har mest å si for forbruket

Elmo

Sitat fra: aasen90 på mandag 23. april 2018, klokken 18:08
Har du fått økt forbruk etter at den ble montert?

12Volt anlegget i elbil bruker mikroskopisk i forhold til fremdrifts-forbruk og ting du ettermonterer på 12Volt klarer du ikke å se noen innvirkning på forbruk/rekkevidde (men kanskje på problemer med tømming av selve 12V batteriet).
LED lamper bruker i tillegg mikroskopisk i forhold til feks vanlige frontlys og andre 12V forbrukere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ionisert

Tipp topp.
Aerodynamikken er ikke merkbar forandring, strømforbruk totalt ubetydelig.
Si forskjellen på forbruket kan være (UTAVDETBLÅ) 10,30 mot 10,32...

Relle kan kobles på bilens langlyspære, men 12V til selve LEDbar fra batteri/sikringsboks med sikring...
Dekk ikke til eller vær nærme radar...
Jeg monterte selv, vurderer å plukke den av på sommerhalvåret, men kjenner jeg megselv rett så blir den stående, har ingenting å si for forbruket.

aasen90

Kan dere legge ut bilde av hvilke kabler dere har koblet dere på?

Stig Johansen

Sitat fra: Elmo på onsdag 25. april 2018, klokken 17:17
LED lamper bruker i tillegg mikroskopisk i forhold til feks vanlige frontlys og andre 12V forbrukere.

Det stemmer vel ikke helt, og ihvertfall ikke hvis man ser på ekstralys.
To populære ledbarer jeg har sett på, bruker hhv. 84 og 126 W. Vanlige "tusenmetere" har gjerne H7-pære på 55W, og de fleste har to slike, altså 110W. Altså like mye effekt!
En annen ting er jo at man får mer lys ut av den samme effekten ved LED.

Forbruket tror jeg ikke man trenger å bekymre seg for. Hvis man regner med 100W ekstralys, for å gjøre regnestykket enkelt, så bruker man altså 0,1kWh hvis lyset står på konstant i en time.
Hvis Ioniqen bruker 1,14kWh/10km, tilsvarer altså 0,1 kWh en kjørelengde på 877 meter.

Stig Johansen, Nes på Hedmarken

Zimon

https://elbilforum.no/index.php?topic=43304.msg837430#msg837430
Og de neste postene mine under.

Youtube tatt fra dashcam, merk at dashcam har auto-iso så den justerer lysfølsomheten så den lys led baren lyser bedre enn videoen viser faktisk!
https://www.youtube.com/watch?v=Q1YeoX3OAnA

Fikk Birger N Haug på Risløkka i Oslo til å montere, har en bryter nede til venstre ved boksen til ODB som skrur av og på Led Bar, så har vanlig nærlys, vanlig fjernlys og fjernlys + ledbar som alternativer

Ikke merket noe til økt forbruk, men monterer man ett kembo anlegg på taket som skal gi flomlys ala Ullevål stadion (for å sette det på spissen) så klart det kødder med aeordynamikken. Men som nevnt over, det er nok sjåføren som spiller inn mest her, Led Bar er nok minimalt med økning, såpass at du ikke merker det. Vind, kulde, fuktig veibane, snø/slaps og slikt er det som du merker.

Men jeg er veldig fornøyd med Led Bar på min.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA