Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Sono Sion med mose i dashbordet spesielt tiltrekke seg "fjellhyttefolket"?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 13. april 2021, klokken 20:18

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sono Motor leverer de! Er imponert.

Forsøk fra meg på en artig overskrift for å skape oppmerksomhet :D

Bilen ser jo veldig bra ut. Luften renses med mosen.

Kompis lading er også bra! Men blir det bare en prototype?


https://electrek.co/2021/04/13/electric-vehicle-spotlight-evs-sono-motors/

https://www.designboom.com/technology/sono-motors-sion-electric-car-dead-moss-dashboard-08-30-2019/

Model32019

Det blir sannsynligvis bare en prototype. Det er enorme kostnader å utvikle en bil og sette den i produksjon. Sono Motors ser ut til å være på samme punkt som da de introduserte sin første prototype 2017. De har ikke bevist noen av sine teorier, den nåværende prototypen er håndbygd og hovedsakelig for å vise dagens design og for å tiltrekke seg investorer. Vil det fungere?

T-3

Kan jo hende at de kommer noen vei med denne nå, jeg fikk mail fra dem i dag at de går over fra planlagt produksjon hos NEVS i Trollhättan til finske Valmet (Traktor-produsent?) i Uusikapunki. Jeg tror en av de første prototypene var basert på en i3, og selv om den nå har solceller og 5 dører så synes jeg fortsatt den har noe i3 over seg. Om de lykkes så vil det jo bli en veldig rimelig bil med de prisene som er oppgitt, per i dag EUR 28.500,- som er sagt å øke til 29.900,- (incl German tax står det). Blir spennende å følge disse fremover.

goggo

#3
 Du kan ikke vise dette vedlegget.
Sitat fra: T-3 på tirsdag 05. april 2022, klokken 16:57
Valmet (Traktor-produsent?)

Valmet har jo elbil erfaring da :)
Think bygde jo også bilene hos Valmet...

På bildet som er tatt april 2019 viser jeg stolt fram hvordan min Kia kunne lades fra den første prototypen deres.
Jeg hadde lenge stor tro på Sono Motors og det de gjorde, men har blitt veldig tvilende etter hvert.
Har vanskelig for å forstå hvordan de skal klare å få produsert denne bilen til en pris som kan konkurrere i markedet.

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Model32019

Prototypen på bildet var bare en ombygd BMW i3. Laddningen løstes med en billig 12V til 230V inverter, klarar noen minutter men ikke mer.
Nu byter de produsent til Valmet men trenger minst 275 millioner euro for det. I tillegg skjuts leveringsdatum opp igjen.

goggo

Og da var det eventyret over.

https://sonomotors.com/en/blog/the-future-is-solar/

Synd, for de har jo kommet veldig langt i utviklingen ser det ut som.

Jaja, det var da morro så lenge det varte

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Model32019

Jeg tror ikke de var så langt i utviklingen som de fikk det til å se ut som.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA