Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget

Startet av tepe2, søndag 22. april 2018, klokken 13:56

« forrige - neste »

tepe2

Synd med begrensninger hos Zoe, for den har fin størrelse og er rimelig. Står vel egentlig mellom de tre andre da.

Stusser litt på at Soul ligger på ca samme pris brukt som de to tyske. Alle 3 starter godt under 200.000.

Noen som tør estimere grovt sett sånn ca reell rekkevidde for de 3 bilene i h.h.v. 10 plussgrader og 10 minusgrader, like forutsetninger? Eller finnes det tester som gir en god pekepinne på forskjellen mellom disse 3?

Golf har oppgitt 19 mil. Tør jeg tippe ca 16 mil i 10 pluss og 8 mil i 10 minus?
Soul har oppgitt 21,2 mil. Et par mil bedre enn Golf i reell rekkevidde også?
i3 22kWh ??

Luftventil

Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 23:04

Noen som tør estimere grovt sett sånn ca reell rekkevidde for de 3 bilene i h.h.v. 10 plussgrader og 10 minusgrader, like forutsetninger? Eller finnes det tester som gir en god pekepinne på forskjellen mellom disse 3?

Golf har oppgitt 19 mil. Tør jeg tippe ca 16 mil i 10 pluss og 8 mil i 10 minus?


Ja, estimatet ditt for Golf er nok ikke så galt. Det varierer selvfølgelig veldig basert på masse faktorer,  men du skal nok klare minst 8 mil på vinteren iallefall. Vi er for øvrig strålende fornøyd med vår E-Golf, og anbefaler bilen varmt.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

tepe2

Luftventil er det gjort oppgraderinger (batteri/rekkevidde) mellom første e-Golf som kom og dagens 2018 modell?

Luftventil

Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 23:25
Luftventil er det gjort oppgraderinger (batteri/rekkevidde) mellom første e-Golf som kom og dagens 2018 modell?

Jepp. Førsteutgaven var utstyrt med en batteripakke på 21,8 kWh. Dagens modell har 35,8 kWh tilgjengelig. Så om du har råd, har dagens utgave betraktelig bedre rekkevidde.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

tepe2

Ja jeg vet at de nye idag fås med bedre batteri. Oppgitt 30 mil. Men jeg lurte på om det fantes noe mellom disse to utgavene. Da gjør det altså ikke det. 2 generasjoner, 2 rekkevidder. Brukt 190km ny 300km.

Apache

#35
Bare vær ops på en ting med tanke på eGolf, få en med varmepumpe his du bor et sted der det er kaldt.

Jeg vil påstå at eGolf og Ionic et to biler som ser ut som en helt normal bil, istedet for f.eks padda (Leaf)

HCO

#36
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 23:04
Synd med begrensninger hos Zoe, for den har fin størrelse og er rimelig.

Alle bilvalg, spesielt når det gjelder elbiler, innebærer kompromisser. Hvilke begrensninger er det som gjør at du velger bort Zoe?

Vi har nå 2 stk Zoe (en med "lite" og en med "stort" batteri), og vi solgte bensinbilen tidligere i år da den bare sto og støvet ned. Vi har til enhver tid hatt 2 biler i familien de siste 30 årene, men vi har aldri eid mer problemfrie biler enn disse. Vi har nå kjørt 41.000 km med den første Zoe'n og 6.000 med den andre...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

THE

Hvis du vurderer Zoe, så ville jeg lagt i litt ekstra og fått den nye versjonen med 40 kWh batteri. Ser ut som du kan få en Intens-utgave (ryggekamera, "handsfree nøkkel", lys/regn-sensorer ++ i tillegg til standardutgaven) for ca 230000,- brukt.

Utgaven med 40 kWh batteri har bedre temperaturstyring på batteriet, og vil lade raskere i kulde. I vintertemperaturer på 10-15 minus og normal landevegskjøring (60 -80 km/t fartsgrenser) vil jeg anta at du har ca 200 km rekkevidde.

Med hjemmelader (som følger med bilen) og lang rekkekvidde vil du sjelden ha behov for lading på veien i hverdagen. På langtur er det derimot litt mer styr siden Zoe lader med max 22 kW vekselstrøm. Du skriver at du bor i Nord-Norge, men ikke hvor du bor og evt. hvor du kjører mest. For å få en ide om utbredelse av ladepunkter kan du se på https://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet og filtrere på "semi hurtiglading".

Jeg kjørte 62000 km med første generasjon Zoe på ca 2,5 år. 10 mil jobbkjøring hver dag, uten lademulighet på jobb eller på vei til jobb. Brukte også bilen til langturer, og kjørte bl.a. t/r Lærdal-Oslo (640 km) på en dag. Fordelen med de eldste Zoe'ene er at de ladet på 43 kW i stedet for 22 kW, og dermed ble ladestoppene korte. Dobbel rekkevidde og halvparten så rask lading på de nye gjør at det tar lang tid å lade fra tom til full på "hurtiglading" (ca 2 timer), men du finner 22 kW ladere "overalt" ved butikker, kafeer osv. som gjør at du ofte kan lade bilen samtidig som du gjør andre ting. Lite kø er det også på 22 kW lading, og som oftest vil du ikke lade fullt uansett. En annen utfordring med Zoe er at den ikke lader på vanlig stikkontakt der det er IT-nett, og da må ha en trafo for å gjøre om til TN-nett. For ladng på vanlig stikkontakt, f.eks. på hytta, hos familie, på jobb osv. må du sannsynligvis ha noe slikt http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product. De veier mye, tar en del plass og lader bare på 10 A, så det er ikke like praktisk som å lade andre elbiler på vanlig stikkontakt.

Zoe er en grei liten bil, men som flere har sagt så MÅ man tenke nøye gjennom om ladeutfordringene er til å leve med før man kjøper Zoe.

En annen ting å tenke på i Nord-Skandinavia er at Fortum har bygget ut en del 22 kW ladestasjoner i Nord-Sverige og Nord-Finland, men det finnes veldig få hurtigladestasjoner for andre biler i området, så Zoe kan faktisk være mye mer praktisk på langkjøring i Nord enn det eGolf, Leaf og i3 vil være. Nok en gang kan du sammenligne ved å bruke filteret på hurtigladekartet.no.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tepe2

Blir det Golf skal jeg selvsagt ha varmepumpe ja :)

Kan ikke kjøre tur/retur hytta med Zoe uten lading. Har da to muligheter for lading. Stoppe halvveis og lade. Lite fristende med stopp på en såpass kort tur, kanskje med en utålmodig sønn i bilen. Andre muligheten er lading med litt ekstra plunder på hytta, vanlig stikk-kontakt. (lang skjøteledning etc).

Zoe med det store batteriet derimot kan være aktuell. Om man kan kjøre 20 mil på vinteren er jo det veldig bra. Bør kunne gå t/r hytta da. Har ikke målt avstand til hytta, men et sted mellom 15 og 16 mil t/r.

Vil nok bruke litt tid på dette. Men håper å bytte bil i løpet av våren/sommeren.

Håper å kunne sitte igjen med to gode alternativer til slutt. En brukt i lav prisklasse (Golf, i3 eller Soul) og en nyere med rekkevidde typisk 400 km, med de fordeler det innebærer. Så får jeg se om jeg mener det er verdt de ekstra pengene. Normalt ville jeg nok sagt et definitivt ja. Men må veies opp mot økonomien jeg har akkurat nå.

tepe2

Jeg har som sagt lite peiling, men har nå iallefall undersøkt hva slags lading det er hos min arbiedsgiver. Det er shuko 10 ampere. Og med enkelte arbeidsdager vesentlig kortere enn andre, så er nok dette noe som kan påvirke mitt valg. Må jo nødvendigvis ta veldig lang tid å lade.

Skal høre med elektriker hvilke muligheter jeg har når det gjelder lading hjemme.

Panduck

Sitat fra: tepe2 på onsdag 25. april 2018, klokken 21:02
Jeg har som sagt lite peiling, men har nå iallefall undersøkt hva slags lading det er hos min arbiedsgiver. Det er shuko 10 ampere. Og med enkelte arbeidsdager vesentlig kortere enn andre, så er nok dette noe som kan påvirke mitt valg. Må jo nødvendigvis ta veldig lang tid å lade.

Skal høre med elektriker hvilke muligheter jeg har når det gjelder lading hjemme.

Har du 35km til jobb, skal det veldig kort dag til dersom du ikke klarer å lade opp det du har brukt for å kjøre til jobben. Du får i underkant av 2kWh pr time ved 8A lading (som skal være max på stikkontakt). Hvor lang tid det tar å lade et batteri på stikkontakt betyr jo ikke så mye, du får jo stort sett samme antall km pr time lading uansett.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


turfsurf

Neida, var bare setningen din som ble smør på flest. Du skriver:

"Du får i underkant av 2kWh pr time ved 8A lading". I stedet for "Du får i underkant av 2kW ved 8A lading", som betyr akkurat det samme. Det blir time over og under brøken...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. april 2018, klokken 08:46
Neida, var bare setningen din som ble smør på flest. Du skriver:

"Du får i underkant av 2kWh pr time ved 8A lading". I stedet for "Du får i underkant av 2kW ved 8A lading", som betyr akkurat det samme. Det blir time over og under brøken...

Jeg synes det fremgår klarere å si hvor mye man fyller på batteriet i løpet av en tidsperiode, enn hvor fort det fylles på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA