Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Range mode året rundt?

Startet av Lindberg, lørdag 21. april 2018, klokken 09:16

« forrige - neste »

Lindberg

Prøvde å søke om jeg fant noen andre tråder om dette emnet, men ga opp...

Bruker dere range mode året rundt? Nå begynner det jo å bli varmere i været, så bilen bruker mindre energi på oppvarming av kupeen. Jeg bruker sjeldent AC egentlig, syns det er greit med setevarme når det er kaldt, og åpent tak når det er varmt. Sånn sett er ikke begrensningene som range mode setter til klima i bilen viktig for meg, (om jeg har forstått konseptet range mode rett...)

Mener å ha lest her et sted at man ikke bør kjøre med for høyt "regen-nivå" over tid, hvorfor ikke? Sliter det på dekk? Bremser..? Jeg har S75, ikke D

Jeg har litt uregelmessig ladetilgang, så jeg er opptatt av å få mest mulig kilometer ut av batteriet.

Og et annet dumt spørsmål; jeg ser flere har nevnt hvordan de "følger med på" regen. "Kjøre så og så langt før bilen oppnår full regen" etc. Hvordan da? Er det noe dere ser i instrumentpanelet?

Kjell Arne

Jeg ønsker å legge til et spørsmål i tillegg...

Hva er den reelle erfaringen med å bruke Cruise mode?
Er det faktisk mer effektivt slik at man får fler km ut av batteriet?

Hvor stor forskjell utgjør dekk og felger på rekkevidde og effektivitet?

Nasatech

Hei Kjell Arne,

Jeg bruker aldri range mode. Prøvde det en eller to ganger men merket at bilen dugger veldig fort. Range mode bruker noe mindre batteri da den begrenset kapasiteten til AC og har du D og/eller P så vil den også begrense bruken av bakre motor m.m.

Når det gjelder range-mode på vinteren så kan der være dumt for oppvarming av bil og ikke minst batteriet. Det man prater om når det gjelder full regen osv. er i instrumentpanelet hvor du ser hvor mye strøm du bruker. Når du slipper gassen så vil «nålen»/viseren gå under linjen og da regenererer bilen. Dette gjelder bare om batteriet er varmt. Har du en stiplet gul linje der hvor bilen skal vise regen så er batteriet for kaldt og vil ikke regenerere. Det samme kan man se ved ekstrem kulde eller ved lav SoC på samme display bare med forbruket. Da dukker det opp gul stiplet linje og man kan ikke gi full gass.

Når det gjelder regen så bruker jeg alltid denne på fullt. Har hørt at noen skrur ned på vinteren for å bruke bremsene litt mer. Dette så ikke bremsene skal ruste. Det kan også være smart om det er veldig glatt da regen jo bremser bilen når du slipper gassen. Dette kan fremprovosere sladd om det er glatt.

Håper dette var nogen Lunde forståelig :)


fonberg

Jeg bruker Range Mode i hverdagen. Grunnen til det er at RM sparer bilen for unødig strømforbruk til å varme batteriet. Range mode øker typisk forbruket 20-50% på mine vanlige turer på rundt to mil npr temperaturen er kaldere enn +10, forbruket øker mer til kaldre været er.

På langturer, særlig de som involverer SuC, skrur jeg av RM. Dette for å unngå at batteriet blir unødig varmt (RM av starter batterikjøling på lavere temperatur).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Range mode gjør følgende:

- Kutter effekt i klima (varme eller kjøling) til det halve. Det merker du først når behovet overstiger begrensningen.
- Kutter batterivarmeren. Normalt varmer den til batteriet har nådd ca +12 grader.
- Gjør D-biler normalt forhjulsdrevne i alle hastigheter og ved alle temperaturer.
- Øker setpunkt driftstemperatur batteri fra +32 til +42 grader for å redusere indre motstand, og dermed få ut litt mer energi.

D-biler er ved normal jevn hastighet bakhjulsdrevne under 90 km/t, og forhjulsdrevne over 90km/t. På PD biler som har en stor driveunit er det forbruksreduksjon å hente under 90 ved å kjøre med range mode på siden den lille driveuniten er mer effektiv. Alle D-biler blir permanent firehjulsdrevne ved temperatur +1 eller lavere. Da får man tap i to driveuniter, og høyere forbruk. Range mode gjør bilen forhjulsdreven også i disse temperaturene. Med andre ord; PD-biler har noe å hente på forbruk relatert til momentfordeling på DU`ene med range mode under 90km/t, og i alle hastigheter om temperaturen er lavere enn +1. D-biler har noe å hente om tempen er lavere enn +1. Sistnevnte har jo to små driveuniter og dermed har det ikke noe å si om det er den fremre eller bakre som jobber mest, men begge i drift vil påvirke forbruket.

Jeg kjører mest i range mode om vinteren for å unngå unødig oppvarming av batteriet.  Det er som oftest bortkastet energi, og høyere temperatur gir raskere degradering. På vinters tid skal det riktignok noe til før temperaturen når target på 42 grader, men om sommeren bruker jeg ikke range mode og spesielt ikke på langtur hvor batteriet rekker å bli gjennomvarmt.  Ingen vits i å utsette det for høy temperatur unødig.

RWD-biler er upåvirket av range mode mtp driveunit, men alt det andre gjelder også på disse.

Jeronan

Never ever use range mode!

Tried it few times and range benefit is negligible. Not worth it with all the negatives.

I just use Chill Mode instead to get my consumption down.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Sandvika


Sitat fra: Jeronan på lørdag 21. april 2018, klokken 18:16
Never ever use range mode!

Tried it few times and range benefit is negligible. Not worth it with all the negatives.

I just use Chill Mode instead to get my consumption down.

Akselerasjon i seg selv på en elbil medfører i utgangspunktet ikke økt forbruk så tror kanskje ikke Chill mode hjelper deg så mye om det da ikke betyr at du bremser  mindre. Få ned hastigheten så får du ned forbruket.

petersv

Sitat fra: Jeronan på lørdag 21. april 2018, klokken 18:16
Never ever use range mode!

Tried it few times and range benefit is negligible. Not worth it with all the negatives.

I just use Chill Mode instead to get my consumption down.

Aldri, noengang finn på å bruke bilbelte! Prøvde det et par ganger men merket ingen forskjell, så kjører uten  :o

Muffinman

Bjørn testet vel range mode vs ikke på P85D og fant ut at det var 7% forskjell i forbruk i sommerlige temperaturer. "Vanlig" D vil ikke ha målbar forskjell i temperaturer over +1, men derfra og kaldere er det flere % forskjell selv på standard D. Som nevnt over på grunn av at man får tap i kun en driveunit ved normal kjøring da bilen prøver å bruke begge samtid uten range mode ved slike lave temperaturer. At det ikke gjør noen forskjell er feil. Forskjellen er lett å forklare rent teknisk, kalkulerbar og veldig målbar.


GOS

Sitat fra: Jeronan på lørdag 21. april 2018, klokken 18:16
Never ever use range mode!

Tried it few times and range benefit is negligible. Not worth it with all the negatives.

I just use Chill Mode instead to get my consumption down.

Bruker Range Mode året rundt med mindre det er veldig varmt og jeg kjører veldig langt. I de tilfellene så slår jeg av range mode for å unngå at batteriet blir for varmt. (Og mitt batteri har ikke tapt seg noe på de snart 4 årene og 55.000 km)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. april 2018, klokken 21:09
"Vanlig" D vil ikke ha målbar forskjell i temperaturer over +1, men derfra og kaldere er det flere % forskjell selv på standard D.

Ingen forskjell i forbruk mellom +1 og ca +10 i utetemperatur forutsetter vel at batteriet er oppvarmet så man slipper at den 6 kW batterivarmeren fyrer i gang.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Sitat fra: fonberg på søndag 22. april 2018, klokken 09:16
Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. april 2018, klokken 21:09
"Vanlig" D vil ikke ha målbar forskjell i temperaturer over +1, men derfra og kaldere er det flere % forskjell selv på standard D.

Ingen forskjell i forbruk mellom +1 og ca +10 i utetemperatur forutsetter vel at batteriet er oppvarmet så man slipper at den 6 kW batterivarmeren fyrer i gang.
Jeg burde kanskje presisert at dette utsagnet handler om forbruk knyttet til momentfordeling mellom driveunitene, og det står seg. Men det du skriver er absolutt riktig.

Ampéreson

Har brukt range mode fra nyttår, det er betraktelig mindre forbruk når den står over natten. Tidligere kunne den forbruke 5% på en natt i batterivarming. Med rage mode på er det 1-2% isteden. og enkelte morgener har regenrerering vært minimal eller slått av grunnet kaldt batteri. Har fungert bra og spart meg for mye unødig strømforbruk. Ellers husker jeg som regel å ta på varmen 15 min før jeg går uti bilen, som står ute hele året.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Cowboystrekk

Jeg bruker range mode året rundt unntatt i veldig varmt vær eller på langtur om sommeren. På småkjøring vinterstid er det å kjøre uten range mode idiotisk da bilen bruker masse energi på å varme opp batteriet, noe som fører til et skyhøyt forbruk, mer behov for å lade, mer slitasje på batteriet etc. Når det er skikkelig kaldt vinterstid pleier jeg å lade bilen frem til avgang så jeg har litt regen eller forvarme bilen med range mode av og skru det på når jeg kjører, får da litt regen, men slipper at bilen skal jobbe batteriet opp til sommertemp på småkjøring.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA