Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85D, uling fra frontmotor

Startet av Trustno1, fredag 03. april 2015, klokken 22:10

« forrige - neste »

Trustno1

Jeg vil understreke at ulelyden jeg opplever sannsynligvis ikke har noe med DU problemer å gjøre. Ulingen har vært slik siden bilen var ny, og jeg har nå kjørt over 20k km uten at den har blitt noe værre, tvert om så føler jeg egentlig den er blitt redusert (eventuelt jeg har blitt mer vant til den)

Men så kjører jeg heller nesten aldri med range mode heller, nettop pga lyden er mindre fremtredende da.

ctr46

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 18. juni 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 17. juni 2015, klokken 19:38
Jeg har hatt en ulyd i fra fronten, siden jeg fikk bilen 24/2-15. Det høres ut til å komme i fra venstre hjul foran. Lyden kommer allerede i fra hastigheter som 30-40 km, men er ikke like markant i motorvei hastigheter. Lyden høres litt ut som en aksel, som går med litt for lite smøring. Og jeg kjenner også resonans vibrasjoner i rattet, som henger sammen med ulyden. Det er flere personer som melder det samme, på facebook gruppen TOCN. Denne lyden, tror jeg ikke lar seg løse med noen firmware. Lyden vedvarte også, når jeg skiftet til sommerhjul.
Hentet bilen i dag og spurte en gang til for å være sikker; Det er en fysisk oppdatering, av DU foran som skal hjelpe på både uling og vibrasjon/ressonanselyd. Kommer om en 3 uker og bilene vil bli oppdatert fortløpende.

Jeg opplever også uling på min S85D som ble hentet 22.07. Det er riktignok med range mode på og er verst rundt 70-75 km/t så langt jeg har orket å lytte etter. Blir stort sett til at jeg skrur opp stereoen og prøver å ikke høre den. Dessverre er jeg var for lyder og det er irriterende å ha det sånn.

Dersom det viser seg at det fins en fix for dette så er det positivt at de har erkjent at det ikke skal være sånn og at de fikser det fortløpende. Jeg har servicetime i desember så satser på at de kan kikke på det da.
.

Lars_G

Hei,

beklager å ta opp en gammel tråd, men har det kommet noen løsning på dette? Kan jeg ta bilen min inn til service? Synes den pipelyden på 70 kmt er fryktelig, fryktelig å høre på. Får vondt i hodet og dotter i øra av den.

Har en 2015 S85D cirka kjørt 75 000 km. Nylig kjøpt, så er usikker på om denne feilen har eksistert i bilen lenge.

Muffinman

#93
Hvis du har den pipelyden i 70 nå om sommeren uten å ha range mode aktivert er det vel neppe front DU`en som piper? Da er jo bilen bakhjulsdrevet for alle praktiske formål. Hvis du derimot kjører med range mode på kan du slå av, det bør løse problemet. Hvis det er den bakre som piper kan du prøve å skru range mode på. Du må akseptere at batteriet får høyere driftstemperatur om du kjører slik permanent riktignok.

Min 85D piper slik i 82km/t, men fra bakre DU. Nå er jo begge av samme type, men det er åpenbart forskjeller i produksjonen. Det varierer fra bil til bil. Noen har fått problemet løst med et oljeskift.

Hodetelefoner

Spørs på soc også, når bilen drar foran.
Høy soc = RWD. Så går det gradvis over til front.
Veldig merkbart før, når jeg hadde gåen DU bak. Da flyttet lydene seg veldig.
Front DU lager litt lyd org

Muffinman

Er det et PD fenomen? Jeg ser samme momentbias fra canbus uavhengig av soc. Riktignok ikke lest av på _veldig_ lav soc. Men blir jo også fwd når man når ca 100, og fortsetter med det ned til ca 90 hvor den sjalter bakover igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA