Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gåen ladeenhet

Startet av Siki, fredag 20. april 2018, klokken 14:16

« forrige - neste »

Siki

Hei,

Har en e-UP, fra 2013, første gang registrert i Norge i 2015.

Ut av det blå så tok ikke bilen til seg lading. Det lyste grønt på ladelyset ved luka, ingen feilmeldinger i dashbordet.

Tok den inn til Møller, de hadde tatt hele bilen fra hverandre og funnet ut det er ladeenheten som er gåen. Dette vil koste 20.000,-. Helt villt.

Har noen opplevd det samme? Dette må vel gå på garanti? Betale så mye penger for en del i en billig bil fra egen lomme er jo ganske uaktuelt.

Elmo

En kollega sin eUp, levet av Møller og førstegangs reg feb 2014 hadde det problemet en uke før den var 4 år. Det ble reparert på garanti.
Biler som er levert nye i Norge har vel 5års garanti ? - men brukt importert er vel kanskje mindre ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kaiat

2 eller 3 års garanti på bruktimporterte tror jeg. Men bilen er kanskje tatt inn av en forhandler? I så fall har du 5 års reklamasjonsrett mot den forhandleren. Merk at reklamasjonsrett ikke er helt det samme som garanti, men kan være vel verdt et forsøk likevel.

Nemo2018

Jeg har også samme problem. E-up 2015 modell kjøpt hos Møller Bil. Ut av intet har den bare stoppet og lade, jeg har fått ny ladekabel uten at det har gjort susen. Bilen leveres igjen inn i disse dager til Møller Bil så jeg lurer på utfallet her. Men det kan høres ut som om ladeenheten er ødelagt ja.
Er veldig spent på utfallet og om det tas på garantien. 

sveander

Jeg har hatt litt problem med lading siste ukene. Den bare stopper etter ca en time.
Jeg har tenkt at det hører sammen med varmen og at termostaten slår ut.
Jeg får vente og se til det blir kaldere

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

nortrahof

Det behøver ikke være noe alvorlig som feiler bilen slik at du trenger skifte ladeenheten.
Dersom du merket at sikringen til kursen som lader bilen ikke gikk da ladeenheten feilet, er trolig primærsiden av inverteren (det er en slik også på ladeenheten) OK? - Som regel bruker transistorene å kortslutte slik at sikringen ryker.
Det har vært tordenvær på Sør-/Østlandet nylig. Kanskje ladingen feilet da? Dette kan være en forsikringsskade dersom du har fått overspenning ved lynnedslag?

Dersom du hører et klikk i bilen da lading skifter til grønn, er trolig ladekretsen frem til lader OK? Det kan være feil på en termobryter/tempføler som stopper ladingen - eller en eller annen plugg der det er dårlig kontakt?
Bilverksteder er ikke eksperter på elektro - de skifter komponenter for kundens regning til bilen virker. - Ei heller bilmekanikere.
Et alternativ dersom du kan skru selv - og det er laderen som er røket, er å kjøpe lader fra en bilopphogger.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Nemo2018

Hos meg så hører jeg ett klikk når laderen starter (og det gjør den alltid) Det lyser også blinkende grønt da. Men den stopper dessverre etter en stund (alt fra 10 min til 30 min), da lyser det ingenting. Jeg har stasjonær lader hjemme. Jeg har også prøvd hurtiglader hos Møller bil og der stoppet den etter bare få sek.
Billaderen er ny og den vil heller ikke lade. Så det må jo være noe i bilen? 3 ulike ladere testet.

nortrahof

Hvis du ser effektmåling på kursen, Nemo2018 - kan du registrere om bilen trekker en kort tid fra kursen?
Trekker den strøm en kort tid, tyder dette for at ladekretsen er OK - og at det er "noe annet" som avbryter ladingen.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Supermario

Sitat fra: sveander på torsdag 31. mai 2018, klokken 10:41
Jeg har hatt litt problem med lading siste ukene. Den bare stopper etter ca en time.
Jeg har tenkt at det hører sammen med varmen og at termostaten slår ut.
Jeg får vente og se til det blir kaldere

Hadde samme problem med en 2014. Problem med temperatursensor i stikket i sommervarme 2016. Fikk ny ladekabel og ble informert om at dette var en svakhet på 1. gen kabel, og var blitt utbedret på et senere tidspunkt.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA