Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pilotsignal "gammel" og "ny" PodPoint

Startet av HCO, torsdag 19. april 2018, klokken 08:33

« forrige - neste »

HCO

Jeg har både en "gammel" og en "ny" type PodPoint. Selv om disse ser ganske like ut, er innmaten svært forskjellig. Den "gamle" gir 15A pilotsignal, mens den nye gir 16A.

Den nye PodPointen er dermed litt raskere, jeg har målt 0,2kW i forskjell (DC, målt med CanZE) under helt like forhold. I teorien betyr det at jeg kan lade Zoe 41kWh fra 0% til 100% omtrent en time raskere med den nye PodPoint-en. I praksis betyr det vel ikke like mye (man lader jo aldri fra 0 til 100), men jeg stusser litt allikevel.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

zbk

Gammel er 15A og ikke justerbar, ifld PodPoint, dvs den kan ikke en gang i teorien lade bilen så fort som Renault lovet i reklamen. I praksis betyr det lite for hjemmeladingen, så jeg orka aldri forfølge saken utover noen forespørsler som Renault sentralt fullstendig ignorerte.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Og bare for "gøy" så synker piloten på min til 14A innimellom hvis en ikke tar strømmen innimellom.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

11 kW PodPoint (gammel) har også 15A pilotsignal.

Merker uansett stor forskjell på lading av Zoe Q210 og Tesla på samme PodPoint.

Zoe fikk ca 7,5 kW inn på batteriet i følge CanZE, og også ved å se på ladetid, ved lading på 15A 3-fas. Tesla får ganske nøyaktig 10kW.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

erinaes

Jeg lurer litt på hva dette pilotsignalet som CanZE rapporterer egentlig er for noe. Jeg gjør de samme observasjoner som dere andre i denne tråden: CanZE rapporerer et visst pilotsignal og en viss netto lading, og denne netto ladingen stemmer med enkel beregning ut fra ladetid. Men jeg lurer på om den observasjonen som CanZE kaller pilotsignal, faktisk er laderens pilot. Det tviler jeg på. CanZE har noen ganger rapportert 16A på en mobil lader jeg har som skal levere 16A. Det er jo fint - fullt samsvar her. Men jeg har også fått rapporter 1A lavere pilot av CanZE enn det laderen skal være satt opp på. Så uten å være ekspert, tyder mye på at CanZEs "pilot" er en eller annen størrelse som Zoe opererer med (den strømmen den tar inn), og ikke den strømmen som tilbys fra laderen. Dette stemmer vel også godt med den observasjonen THE gjør med Zoe versus Tesla på en og samme lader. Rav4_EL er inne på nettopp dette i en annen fersk tråd på forumet (tolking av udokumenterte data; altså CanZE). Jeg tror tolkingen av hva pilotsignalet i CanZE er for noe, er feil. Tipper det er den strømmen som benyttes, ikke den som tilbys. Hvorfor Zoe av og til (men ikke alltid) legger seg ca 1A under tilbudt strøm, er et mysterium for meg, men jeg ser det har vært rapportert i en rekke tråder på forumet og over flere år. Fint om noen med strømkunnskap og Zoe-innsikt kan avklare dette, fordi avvik mellom et ladepunkts tilbudte strøm og hva Zoe utnytter, er kilde til forvirring og frustrasjon for kunden, og gjør at mange nok kjøper en ladeløsning som er underdimmensjonert ut fra bruksmønsteret. Dette finnes det ferske tråder om på forumet, som uttrykker stor frustrasjon. Dette er vel primært et Zoe-problem og ikke et problem for de som leverer ladeløsninger, men det er jo lett å skyte på pianisten.

THE

Pilotsignalet er den informasjonen om max tilgjengelig ladestrøm som ladepunktet sender til bilen. dvs. PodPoint forteller bilen at det kan lades med 15 A (eller 16A på nye tydeligvis). Deretter gir bilen beskjed til ladestasjonen om hvor mye strøm den kan ta i mot. Zoe legger seg typisk 1 Ampere lavere enn pilotsignalet, og vil da lade med 14A hvis pilotsignalet er 15A.

Tesla lader med 15A der det er 15A pilotsignal, og dermed blir det litt høyere effekt levert fra ladestasjon til bil. Lader i Zoe fungerer på en helt annen måte enn ladere på alle andre elbiler i og med at den bruker motorviklingene ved lading i stedet for en dedikert lader. Fordelen er at Zoe kan lade på 1-fas og 3-fas fra 6 A(?) til 32 A (gamle Q210 kunne lade opp til 63A 3-fas) med den samme laderen. Problemet er at faseforskyving ved lave ladestrømmer gir høy reaktiv effekt, og dermed blir forholdsvis lite effekt ført inn på batteriet.

For å gi et eksempel må jeg dessverre forholde meg til Q210 siden det er den versjonen av Zoe jeg kjenner.

Ladestrøm 63A, 43 kW tilgjengelig fra ladepunkt - ca 40 kW inn på batteriet (93% inn på batteri)
Ladestrøm 32A, 22 kW tilgjengelig fra ladepunkt - ca 19 kW inn på batteriet (86% inn på batteri)
Ladestrøm 16A, 3,6 kW tilgjengelig fra ladepunkt - ca 2,8-2,9 kW inn på batteriet (78% inn på batteri)
Ladestrøm 10A, 9A pilotsignal (Zapcharger portable) ca 2,1 kW tilgjengleig fra ladepunkt - ca 1,2 kW inn på batteriet (57% inn på batteri)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

erinaes

Takk til THE for veldig nyttig svar. Dette hjelper.

To kommentarer/spm:

1. Zoe synes som du sier, ofte å legge seg ca 1A under pilotsignalet fra ladepunktet, men ikke alltid. Jeg mener å ha sett eksempler på at Zoe tar inn 16A når pilotsignalet fra ladepunktet er 16A.  Kommentar?
2. Det som CanZE kaller pilotsignal, er ikke pilotsignalet fra ladepunktet, men den strømmen Zoe velger å benyttet (altså ofte 1A under ladepunktets pilotsignal). Enig?

zbk

2. Jeg har fått bekreftet fra PodPoint og målt selv med oscilloskop at pilotsignalet på min boks tilsvarer 15A. Kan ikke justeres.

1. Det kan være at Zoe er veldig konservativ på pulsbredden før den tolker den som en ampere-verdi. Kanskje de alltid runder nedover i stedet for å runde av? (gjetter villt nå, basert på fint lite substansielt)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

minibiti

How does one know if one has a new podpoint or an old one?
How can I check?
I got mine in September 2016.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

ladov

Sitat fra: zbk på onsdag 25. april 2018, klokken 12:35
2. Jeg har fått bekreftet fra PodPoint og målt selv med oscilloskop at pilotsignalet på min boks tilsvarer 15A. Kan ikke justeres.

1. Det kan være at Zoe er veldig konservativ på pulsbredden før den tolker den som en ampere-verdi. Kanskje de alltid runder nedover i stedet for å runde av? (gjetter villt nå, basert på fint lite substansielt)
Hva måler du da? Regner med at det er et PWM-signal på en av de to tynne pinnene du ser på. I følge en tu.no artikkel jeg fant er pilotsignalet pinnen over N-lederen, må bare åpne podpointen min og lete da. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

Min 11kW PodPoint har i alle fall pilotsignal på 15A, og det kan jeg si uten å måle. Tesla lader med det som er tilgjengelig fra type2 uttak, og på PodPointen min er det max 15A.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Sitat fra: ladov på onsdag 25. april 2018, klokken 19:43
Sitat fra: zbk på onsdag 25. april 2018, klokken 12:35
2. Jeg har fått bekreftet fra PodPoint og målt selv med oscilloskop at pilotsignalet på min boks tilsvarer 15A. Kan ikke justeres.

1. Det kan være at Zoe er veldig konservativ på pulsbredden før den tolker den som en ampere-verdi. Kanskje de alltid runder nedover i stedet for å runde av? (gjetter villt nå, basert på fint lite substansielt)
Hva måler du da? Regner med at det er et PWM-signal på en av de to tynne pinnene du ser på. I følge en tu.no artikkel jeg fant er pilotsignalet pinnen over N-lederen, må bare åpne podpointen min og lete da. :)

Putta bare i en motstand av korrekt størrelse mellom to av pinnene og målte pilotsignalet med oscilloscopet når boksen trodde det var en bil som venta. Hvilke pinner som skal brukes finnes i informasjonen for standarden, husker ikke det lenger. Ikke nødvendig å åpne for å få det til.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA