Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Laddar Soul EV med 70kW som Ioniq?

Startet av BEVeRage, onsdag 18. april 2018, klokken 18:43

« forrige - neste »

BEVeRage

Frågan är alltså om Soul EV (30kWh) kan ladda lika snabbt som Ioniq?
Dvs, där det finns en 100kW CHAdeMO laddare.

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Ja, men når man ser hvordan ladehastigheten synker allerede fra rundt 70% når man lader på en vanlig 50 kW-lader, så er det klart at du neppe får noe mer ut av av en 100kW-lader i det området. Kommer du til laderen med nesten tomt batteri, derimot, så kan man vel forvente at det går rimelig kjapt i starten, i hvert fall.

Jeg håper en Soul-eier følger nøye med under lading på en slik lader og rapporterer om hvordan det går.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Soul får foreløpig maks ca 60 kW. Testet dette på 175 kW på Nygårdskrysset når den åpnet.
Chademo pluggen er foreløpig begrenset til 62,5 kW noe CCS som Ioniq har ikke er (den tåler 200 kW )

Når den nye standarden til Chademo innføres (den er godkjent) så burde Soul klare 100 kW .

Robert Sund

Andre har fått 70 kW. Som jeg har nevnt før, blandt annet på 100kW Signet ladere i Frankfurt (hos Kia).

Her er en slik ladekurve som vise 70kW ved 70% på batteriet, ved 175A maks fra laderen:

Her er tabellen fra den ladingen: http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/file/31223


Hvordan så du at du fikk 60kW? Jeg har hittil kun sett grafer og tabeller som viser 50kW på ladere som begrenser til 125A på ChaDeMo, og 70kW på ladere som er begrenset til 175A.

Counterpointer

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 19. april 2018, klokken 22:41

Hvordan så du at du fikk 60kW? Jeg har hittil kun sett grafer og tabeller som viser 50kW på ladere som begrenser til 125A på ChaDeMo, og 70kW på ladere som er begrenset til 175A.
Det var ikke min bil. Vi sto og så på antall kWh inn på batteriet på displayet på lader. Ikke veldig nøyaktig metode men en grei indikasjon.

Garantert langt over 50 kW og definitivt under 70 kW. Som sagt så begrenser nåværende Chademo plugg og protokoll lading over 62,5 kW, dette ble bekreftet av montør fra Fortum som hadde satt opp disse stasjonene.

Robert Sund

Det er ett avvik mellom det som står på Wikipedia (og andre steder) om ChaDeMo og reell hastighet på blandt annet Soul på raske hurtigladere.

Jeg ble opplyst av m0nkey https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39044.msg672496#msg672496 at Wikipedia ikke er oppdatert. ChaDeMo 1.2 protokollen tillater inntil 200kW nå. Linken han oppgav sier at ChaDeMo 0.9 er vanligst på ChaDeMo laderne.

62.5kW er 125A ved 500V. Og både 125A og 500V er grenseverdier. Dette gir 50kW ved 400V, og da 400V er vanlig blir disse laderne vanligvis betegnet 50kW ladere istedet for 62.5kW. Soul har ett batteri på ca 400V. Hvis du vil kan du se på tabellen jeg oppgav tidligere.

Personen fra Fortum er nok på litt tynn is med den uttalelsen, men vet det neppe selv. Personen er sikkert like flink å skru opp utstyret i praksis allikavel.

Mer enn 50kW på Soul trenger mer enn en "62.5kW" lader.

Counterpointer

Sitat fra: Robert Sund på fredag 20. april 2018, klokken 23:40
Det er ett avvik mellom det som står på Wikipedia (og andre steder) om ChaDeMo og reell hastighet på blandt annet Soul på raske hurtigladere.

Jeg ble opplyst av m0nkey https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39044.msg672496#msg672496 at Wikipedia ikke er oppdatert. ChaDeMo 1.2 protokollen tillater inntil 200kW nå. Linken han oppgav sier at ChaDeMo 0.9 er vanligst på ChaDeMo laderne.

62.5kW er 125A ved 500V. Og både 125A og 500V er grenseverdier. Dette gir 50kW ved 400V, og da 400V er vanlig blir disse laderne vanligvis betegnet 50kW ladere istedet for 62.5kW. Soul har ett batteri på ca 400V. Hvis du vil kan du se på tabellen jeg oppgav tidligere.

Personen fra Fortum er nok på litt tynn is med den uttalelsen, men vet det neppe selv. Personen er sikkert like flink å skru opp utstyret i praksis allikavel.

Mer enn 50kW på Soul trenger mer enn en "62.5kW" lader.
Nå snakker du litt forbi meg (tror jeg), laderen her er 175 kW, det er pluggen som ikke skal ha mer enn 62,5 kw.
Protokoll 1.2 er den jeg snakker om som kommer. Tror Fortum montør har alt på det tørre, eventuelt er jeg uklar, helt uten å ønske det.

Robert Sund

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. april 2018, klokken 00:03
Nå snakker du litt forbi meg (tror jeg),
Det var ikke meningen.

Sitatladeren her er 175 kW, det er pluggen som ikke skal ha mer enn 62,5 kw.
Jeg regnet pluggen som en del av laderen. En ChaDeMo plugg for 62.5kW vil (offisielt) være begrenset til 125A. Med akkurat under 400V på batteriet på Soul vil man da maksimalt få 50kW.

Det ser man ved å gange 125A med 400V. Det blir 50kW.

(Som geek kan det være vanskelig å se hva som oppfattes som komplisert, slik er det sikkert innen de fleste fagfelt. Er du med på resonnementet så langt?)

Alle de som har fått mer enn 50kW, har da hatt en høyere strømstyrke enn det en plugg spesifisert for 62.5kW skal klare.

Dette viser også alle målinger jeg har sett der hastigheten på Soul var over 50kW.


500V begrensingen (i praksis overslag ved meget lavt lufttrykk, og kanskje skitt på isolatorflater i kontakten og slikt),
og 125A begrensingen (i praksis varmgang, spesielt i varme omgivelser),
er helt uavhengige av hverandre for pluggen.

Akkurat som ved 50kW, er 62,5kW bare at disse tallene er ganget sammen. Det er ingen egen begrensing for pluggen på 62,5kW utover dette.


Så enten "bryter de standarden" eller så er effekten inn på batteriet akkurat under 50kW (på en Soul og på de fleste andre elbiler)


SitatProtokoll 1.2 er den jeg snakker om som kommer.
70kW ved 175A under lading av Soul har eksistert i åresvis, uten at programvaren i bilen var blitt endret.


SitatTror Fortum montør har alt på det tørre, eventuelt er jeg uklar, helt uten å ønske det.
Kanskje :-)

Spør hvilken strømstyrke laderen gir ved 400V på ChaDeMo. Det er det som er relevant for Soul. Og svarer montøren da 62.5kW står han nok ganske barbeint på isen.



(Generelt kan det være andre begrensinger, slik som for elektronikken og tilførsel av strøm til laderen, og deling av effekt mellom plugger. Men for en 175kW lader skulle det være ivaretatt)

Usikker

Lada forresten min i dag fra 31,5% og opp til 93,5% på en 500Volt/120Amp lader i dag og da ser det sånn ut når Torque logger alt sammen


(Tok en burger mens den lada  8)  )
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goev

Det er ikke rart det er litt forvirring ute å går siden man bruker kW-tall på laderne når det egentlig er antall ampere som bestemmer hastigheten. Kia Soul kan teoretisk ta opp mot 225A (90kWh), så for oss hadde det kanskje vært optimalt med 400V 225A ladere.
Nå tror jeg ikke at dette vil være realistisk å oppnå. Hyundai sier at nye Kona Electric kan ta opp mot 200A, så jeg tror nok ikke at vår Soul er noe bedre. Jeg mener nemlig å ha observert at ved regenerering makser den ut ved 80kWh, noe som stemmer veldig overens med 200A. Men, nå er jo motoren ikke mer enn 81,4kW, så hvem vet?

Lurer forøvrig på om Porches elbil, som er 800V, har støtte for å lade på 400-500V laderene.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

hsa77

Sitat fra: goev på lørdag 21. april 2018, klokken 23:57

Lurer forøvrig på om Porches elbil, som er 800V, har støtte for å lade på 400-500V laderene.
Har den ikke det vil det jo ikke være mange steder å få ladet den de første årene...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

I denne https://elbil.no/norges-forste-lynlader-er-apnet/ artikkelen om den nye lynladeren til Fortum står det: "Den nye lynladeren har forresten både Combo/CCS- og CHAdeMO-plugg. Den store forskjellen på disse er at førstnevnte leverer 150 kW effekt, mens CHAdeMO inntil videre er begrenset (i protokoll) til 62,5 kW."

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA