Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fornøyd med Imperial Blue?

Startet av superluxus, tirsdag 17. april 2018, klokken 19:54

« forrige - neste »

superluxus

Jeg vurderer å bestille en BMW i3 Fully Charged denne uka, men er litt usikker på fargen.

Synes den nye Imperial Blue ser veldig fin ut på bilder. Er det noen som har denne? Fornøyd?

Demobiler var kun Protonic Blue, Hvit eller Svart...

Orbit

Jeg synes også denne ser veldig fin ut på bilder, men på de jeg har sett ute er fargen så mørk at det blir veldig udefinert hva den er, selv i sterkt sollys. Den ser for meg ut til å være mørkere enn orientblå (kode 517), som du nok kan få sett på bruktbiler fra 3/5/7-serie.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Fanafjord

Jeg har den nye i3 i imperial blue og er kjempefornøyd med fargen. Den er mørk, men den ser veldig klassisk ut. Elegant. Metalliclakken glinser i direkte sollys. Sammen med svart panser virker den veldig premium. Som sagt jeg er veldig glad jeg bestillte den og jeg ville tatt den igjen. Det eneste jeg ikke liker er den svarte plastinnrammingen nede i front. Plasten virker litt billig i kontrast med lakken.

Agmuns

Farge er jo et helt subjektivt valg som du nesten må ta stilling til på egen hånd.

Jeg vurderte den, men valgte den bort av omtrent samme årsak som orbit skriver. Den ser veldig fin ut på enkelte bilder, men i "feil" vinkel eller lys er den så mørk at man ikke ser hva det er. Har samme oppfatning etter å ha sett den i virkeligheten.

Hadde den vært mer kongeblå (les: lysere, men samtidig mørk), så ville jeg nok kjøpt blå. Endte opp med rød i stedet, for den fargen er så tydelig. Andrevalget mitt var den lyseblå med Loft-interiør og blå setebelter.

LKA

Vi hadde opprinnelig Imperial Blue i bestilling, men etter å ha hatt lånebil i denne fargen så byttet vi til Melbourne Red. Imperial Blue er meget fin helt nyvasket og i rette lyset, men flesteparten av bilen jeg ser i bybildet av denne fargen er vanskelig å skille fra sort. Fargen er utydelig, viser lite og blir etter min smak en lite pen kombinasjon med de svarte detaljene. Melbourne Red er ikke perfekt den heller, men det er ihvertfall en klar og tydelig farge.

superluxus

Snakket med forhandler idag igjen. Han sa at det er veldig mange som velger Imperial Blue nå og den var klart mest populær. Det bør jo imidlertid ikke styre valget...

Jeg synes både Melbourne Red og Protonic Blue er for kraftige farger, så det får bli Imperial Blue eller Sort.

Fanafjord

Kraftig rød er fint også. Men husk at rød vil alltid falmer raskest, mens blå holder fargen best. (Husk fysikktimene på videregående  :) )

bmw2002

Fargen er pen, men vært klar over at den er blåsort unntatt i sollys.

Vurderte Imperial blue på en annen BMW vi har. Gikk da bort fra det fordi jeg synes den var for lite blå og endte opp med å betale masse ekstra for å få BMW individual farge.

Agmuns

Sitat fra: Fanafjord på fredag 20. april 2018, klokken 11:45
Kraftig rød er fint også. Men husk at rød vil alltid falmer raskest, mens blå holder fargen best. (Husk fysikktimene på videregående  :) )
Hva er det du prøver å si? At røde biler vil bli stygge i lakken pga de er røde?

Fanafjord

Det jeg sier at under ellers like forhold (lakkvalitet, vedlikehold, timer i solen, osv) brytes røde fargepigmenter fortere ned enn blå. Dette er elementær fysikk. Rød og blå ligger på hver sin ende av fargesprektret. Rød overflate absorberer det mer det kortbølgede og energiintensive "blått" lys og reflekterer det lavintensive røde lys (derfor oppfatter vi overflaten som rød). Blått er omvendt. Det høyere energiopptak av en rød overflate i forhold til blått bryter pigmentene fortere ned.

Olemann


Morsomt dette med farger, husker dette fra tiden da Protonic kom, alle måtte ha den.  Så roet det seg.  Nå er det Imperial Blue, men her har det ikke roet seg enda, men det kommer nok.....konklusjon, velg den man liker best. Alle nye farger treffer også bakken etter en stund :-)

Rollep

Sitat fra: Fanafjord på lørdag 21. april 2018, klokken 19:54
Det jeg sier at under ellers like forhold (lakkvalitet, vedlikehold, timer i solen, osv) brytes røde fargepigmenter fortere ned enn blå. Dette er elementær fysikk. Rød og blå ligger på hver sin ende av fargesprektret. Rød overflate absorberer det mer det kortbølgede og energiintensive "blått" lys og reflekterer det lavintensive røde lys (derfor oppfatter vi overflaten som rød). Blått er omvendt. Det høyere energiopptak av en rød overflate i forhold til blått bryter pigmentene fortere ned.
Hvor lenge har du tenkt å ha bilen, 30 år, eller :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Agmuns

Sitat fra: Fanafjord på lørdag 21. april 2018, klokken 19:54
Det jeg sier at under ellers like forhold (lakkvalitet, vedlikehold, timer i solen, osv) brytes røde fargepigmenter fortere ned enn blå. Dette er elementær fysikk. Rød og blå ligger på hver sin ende av fargesprektret. Rød overflate absorberer det mer det kortbølgede og energiintensive "blått" lys og reflekterer det lavintensive røde lys (derfor oppfatter vi overflaten som rød). Blått er omvendt. Det høyere energiopptak av en rød overflate i forhold til blått bryter pigmentene fortere ned.
Jeg bestrider ikke fysikken, jeg bestrider at røde biler blir raskere stygge i lakken enn andre farger ila en bils normale levetid. Dette er noe som skjer alle farger og røde biler blir ikke merkbart raskere stygge i lakken enn andre biler. Da ville det av åpenbare grunner ikke eksistert røde klassiske biler med originallakk. Det er ikke røde Ferrarier som er over 20 år gamle og har originallakk.

Når det diskuteres farger på åpne forum som dette, så virker det som folk har sett et vrak av en rød Toyota Corolla som er 20 år gammel med flasset lakk og automatisk tror alle røde biler blir seende sånn ut ...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA