Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

71 kr for elbiler fra Bærum Til Oslo i 2025

Startet av Vind, tirsdag 17. april 2018, klokken 11:28

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Burger på søndag 29. april 2018, klokken 00:16
Sitat fra: Løve på lørdag 28. april 2018, klokken 19:59
I Norge sørger miljøfanatikere i Oslo for at trafikk som ikke har noen alternativ når det skal over øst-vest aksen må betale blodpriser.

I tilfelle du med miljøfanatikere mener kun MDG :

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-bomsatsene-er-noe-bade-hoyre_-venstre_-krf-og-byradspartiene-er-enige-i-1.13726040
Dette er et godt poeng Burger

Regjeringspartiene later som de er imot bom, men de sørger for at satsene stiger og stadig flere prosjekter inkluderes. Det er tydeligvis praktisk å gi MDG all skyld for alt som har med samferdsel å gjøre selv om FrP har samferdselsministeren (som er en handlekraftig fyr).

Osloensis

Sitat fra: Løve på lørdag 28. april 2018, klokken 19:59
I Europa kan en alltid kjøre andre veier om en vil. I Norge sørger miljøfanatikere i Oslo for at trafikk som ikke har noen alternativ når det skal over øst-vest aksen må betale blodpriser. Hvor er ringveien rundt Oslo?

Videre, i utlandet så betaler en bompenger for VEI! her betaler en bompenger for buss og sykkel! Gi meg skikkelige motorveier for pengene og jeg skal betale med glede.

Jeg tror du bør tenke litt mer logisk her: Om 10% av dagens rushtidsbilister går over til sykkel og kollektiv, hva tror du da vil skje med køene og veibehovet? Kan det muligens tenkes at å satse på sykkelfelt/kollektivtransport indirekte bvidrar minst like mye til bilistenes veibehov som å bygge ut faktisk bilvei?
Dvs, å bruke store deler av beløpene bilistene bidrar med til å legge til rette for alternativer, er til like stor glede for bilistene som om de hadde blitt brukt til vei direkte.

I Frankrike var det forøvrig slik at jeg som syklist IKKE hadde andre muligheter enn å kjøre i 80-soner. Dvs at de franske og italienske bilistene kjørte i 120 km/timen. Gjerne uten veiskulder, da den var skråstilt for å evt regnvann. Så bilistene har kanskje andre muligheter enn betalt vei. Men syklister/gående har null muligheter til å komme seg rundt uten konstant fare for livet. Kan vel nevnes at kollektivtilbudet ikke eksisterte i helgene der jeg bodde, så for å kjøpe mat, måtte jeg altså sykle 2-3 km på en livsfarlig veistrekning. For å komme meg til Nice, måtte jeg sykle minst 15 km på livsfarlige strekk, det fantes f.eks ikke alternative broer med fortau.
Jeg er IKKE imponert over regelverk som krever avgiftsfrie alternativer for biler, men ikke krever at myke trafikanter kan komme seg rundt uten å sette livet til hver eneste gang. De siste 10 årene har mye skjedd på disse strekningene, men jeg vet at regelverket om bompengefrie alternativer fantes den gangen også. Men som nevnt var ikke disse alternative veiene særlig praktiske, da de gjerne innebar flere timer for å komme seg 4-5 mil om man valgte feil tidspunkt.
Fra landsbyen (med flere tusen innbyggere) der vi nå har leilighet, er det forøvrig kun én vei ned til de større bysentraene. Den er så trang at en buss og en lastebil ikke klarer å kjøre forbi hverandre mange steder. Sykling der er også med livet som innsats.

Norge har, om man tar været med i betraktning, GODE veier. (Og ja, jeg har kjørt på Vestlandet og i Nordnorge). Vi har et regelverk som i større grad krever tilrettelegging for myke trafikanter, enn bilisters rett til å kjøre gratis.

Bomringen rundt Oslo er nok litt dyrere enn mange andre steder, og selv synes jeg at prisdifferensieringen burde vært større, f.eks gratis/langt billigere om natta, når veikapasiteten er sterkt underutnyttet (men mulig at det vil skape større søvnproblemer for beboerne langs veien). Men å bruke bil i Oslo er fremdeles billigere enn det det faktisk koster i arealkrav, støy, veislitasje og annen lokalforurensning.
Noe annet er at endel av inntektene bilistene bidrar med, burde ha gått til å minske problemene de samme skaper, f.eks langt hyppigere vask av veiene. (I Paris pleide jeg å se folk gå rundt med grønne koster om morgenen - skapte jobber for folk som her i Norge går på trygd, og bidro til mindre skitne veier).

Selv betaler jeg med glede 3000 kr/året for de under 20 ukene i året vår bil tar opp en gateparkeringsplass. Ikke bare fordi det er lettere å finne en plass nå, men også fordi det gir meg litt mindre dårlig samvittighet.
Men skulle tro at 5-6.000 kr per år er et mer korrekt beløp. Og etterhvert 2-3.000 i året for elbiler.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Supermario

Sitat fra: Vind på tirsdag 17. april 2018, klokken 11:28
Østlandssendingen og Nettavisen satt kaffen fast i halsen i dag tildig.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/snart-ma-elbileiere-betale-i-bommene---ma-ut-med-70-kroner-dagen/3423441743.html

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaGx6X/oslo-pendling-med-elbil-kan-koste-71-kroner-innen-2025

30 kr dagen "snart" og 71 kr fra 2025.  Ryktene er 200 kr for fosilbiler, men vi får se....

Synes det er pussig at mediene fokuserer så mye på bompengene og så lite på redusert fremkommelighet i årevis. Blir det i det hele tatt realistisk å komme seg på jobb i bil de (ti-)årene utbyggingen pågår?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

trew123

Sitat fra: Osloensis på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:31
Sitat fra: Løve på lørdag 28. april 2018, klokken 19:59
Om 10% av dagens rushtidsbilister går over til sykkel og kollektiv, hva tror du da vil skje med køene og veibehovet? Kan det muligens tenkes at å satse på sykkelfelt/kollektivtransport indirekte bvidrar minst like mye til bilistenes veibehov som å bygge ut faktisk bilvei?
Dvs, å bruke store deler av beløpene bilistene bidrar med til å legge til rette for alternativer, er til like stor glede for bilistene som om de hadde blitt brukt til vei direkte.
Køene går ned og for Oslo sitt vedkommende er dette allerede tilfelle (oslopakke-3). Av Oslos andel bompenger benyttes 79 % til kollektivtiltak. Problemet er at med økte bompriser og redusert biltrafikk vil behovet for kollektivutbygging øke. Så i årene fremover blir det mindre kø, men dyrere både å kjøre bil og reise kollektivt. Eneste vinneren er vi +50 matpakkekjørere som får mindre kø på veien, og ikke trenger å bry oss så mye om økte bomprisere fremover. (nå har vi selvfølgelig en el-bil til dette formålet, og snart skal vi jo uansett gå av med tidligpensjon og leve store deler av året i en varmt lavkostland...) 

Osloensis

Sitat fra: trew123 på tirsdag 15. mai 2018, klokken 22:32
Køene går ned og for Oslo sitt vedkommende er dette allerede tilfelle (oslopakke-3). Av Oslos andel bompenger benyttes 79 % til kollektivtiltak. Problemet er at med økte bompriser og redusert biltrafikk vil behovet for kollektivutbygging øke. Så i årene fremover blir det mindre kø, men dyrere både å kjøre bil og reise kollektivt. Eneste vinneren er vi +50 matpakkekjørere som får mindre kø på veien, og ikke trenger å bry oss så mye om økte bomprisere fremover. (nå har vi selvfølgelig en el-bil til dette formålet, og snart skal vi jo uansett gå av med tidligpensjon og leve store deler av året i en varmt lavkostland...)

Spørsmålet er hvilken nettokostnad som er høyest:
[prisen for å kunne frakte enda en person kollektivt / via sykkelveier + nedgangen i bompenger], vs
[prisen for å kunne øke veikapasiteten for å frakte en ekstra person via bil].

I tillegg er det ekstremt mye ubenyttet kapasitet i de kjørende bilene. 70-90% av bilene i rushtiden har kun én person... Det finnes tekniske løsninger for samkjøring nå, men folk har ikke begynt å benytte seg av dem.
Forhåpentligvis vil høyere bompenger øke attraktiviteten for dette. Om bilister begynte å samkjøre, med i gjennomsnitt 3 personer per bil, ville jo dette betydd null køer, og akseptable kostnader for hver enkelt. 
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

trew123

Sitat fra: Osloensis på onsdag 16. mai 2018, klokken 12:53
Sitat fra: trew123 på tirsdag 15. mai 2018, klokken 22:32
70-90% av bilene i rushtiden har kun én person... Det finnes tekniske løsninger for samkjøring nå, men folk har ikke begynt å benytte seg av dem.
Forhåpentligvis vil høyere bompenger øke attraktiviteten for dette. Om bilister begynte å samkjøre, med i gjennomsnitt 3 personer per bil, ville jo dette betydd null køer, og akseptable kostnader for hver enkelt.
De som aksepterer samkjøring reiser kollektivt. Vi andre liker frihet, fleksibilitet og komfort som en reise i privatbilen gir. Denne friheten blir nok i fremtiden bare et gode for de som egentlig ikke trenger det (sånne som meg, +50, god økonomi og ingen stressende hente/leveringsplan av barn)

Osloensis

Sitat fra: trew123 på onsdag 16. mai 2018, klokken 13:06
De som aksepterer samkjøring reiser kollektivt. Vi andre liker frihet, fleksibilitet og komfort som en reise i privatbilen gir. Denne friheten blir nok i fremtiden bare et gode for de som egentlig ikke trenger det (sånne som meg, +50, god økonomi og ingen stressende hente/leveringsplan av barn)

Nå var problemstillingen du kom med den følgende:
"Problemet er at med økte bompriser og redusert biltrafikk vil behovet for kollektivutbygging øke."

Mitt poeng er at mye av det økte behovet for kollektivtransport, enkelt kan dekkes av samkjøring.
Man trenger ikke nødvendigvis milliarder på milliarder i nye investeringer om man lettere kan benytte den eksisterende kapasiteten som allerede finnes.

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Agmuns

Sitat fra: Osloensis på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:31Jeg tror du bør tenke litt mer logisk her: Om 10% av dagens rushtidsbilister går over til sykkel og kollektiv, hva tror du da vil skje med køene og veibehovet?
Er så deilig å se at folk biter på når Statens Vegvesen, NAF og alle andre som er i mot bilister påstår at køene vil forsvinne bare 10% av bilistene går over til kollektiv (som for øvrig allerede er fullt i Stor-Oslo). Det høres så enkelt ut!

Fra når er det dere begynner å telle de 10% egentlig? Jeg har kjørt bil inn og ut av Oslo i en årrekke. Fjellinjen påstår at det har vært en økning på i underkant av 8% som kjører før rushtidsavgiften starter - og at det er tilsvarende nedgang når det er rushtidsavgift. Etter rushtidsavgiften kom har det for min del vært slik at køen starter ca 1 km nærmere Oslo - over en total distanse på ca 15 km som jeg står i stillestående kø hver dag. Enkelte dager, spesielt nå i mai hvor det har vært hver eneste dag, så har køen faktisk vært lenger enn den var før rushtidsavgiftene kom.

Den løgnen om 10% kan pisse meg i øret, sett seg på den og snurre og kysse meg der jeg er høyest når jeg plukker bær  :-1:

Bygg vei. Det er den enste veien ut av stillestående kø 24/7 på hovedveiene i Oslo.

arthur

Eksempler på byer som har klart å avskaffe kø i rushtiden kun ved å bygge mere vei?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

#54
Sitat fra: arthur på torsdag 24. mai 2018, klokken 06:51
Eksempler på byer som har klart å avskaffe kø i rushtiden kun ved å bygge mere vei?
Naypiadaw (hovedstad Burma)



https://goo.gl/images/u54TfY

THE

Tror ikke samfunnsøkonomer har vært innblandet i vegutbygging i Burma ennå....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Flott, da har vi et land som har løst det. Flere forslag?

Foresten, jeg har et forslag. Nord Korea. Der har de også gjort det fornuftige i at ingen privatperson eier en bil, kanskje en ide?

Flere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: arthur på torsdag 24. mai 2018, klokken 10:05
Foresten, jeg har et forslag. Nord Korea. Der har de også gjort det fornuftige i at ingen privatperson eier en bil, kanskje en ide?

Enkelte politiske partier virker da vitterlig å jobbe mot akkurat det?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

Sitat fra: arthur på torsdag 24. mai 2018, klokken 10:05
Flott, da har vi et land som har løst det. Flere forslag?

Foresten, jeg har et forslag. Nord Korea. Der har de også gjort det fornuftige i at ingen privatperson eier en bil, kanskje en ide?

Flere?
Tja, å bygge seg ut av køer er nok umulig, men jeg har da bodd i Amsterdam i en årrekke og der er ikke køene i nærheten av så stillestående som Oslo-trafikken. Rushtid på hovedveiene rundt byen der tilsvarer trafikk som går jevnt i 20-40 km i timen.

Og hvis du faktisk har lyst på litt fakta rundt emnet, så er TomTom et godt verktøy. Der finner du pene og oversiktelige grafer som beskriver hvor horribelt dårlig planlagt Oslo faktisk er. Ironisk nok øker reisetiden i Oslo til tross for økte bompenger og fokus på kollektiv. Vi blir flere og det er dessverre ikke plass til å bygge ut veien, siden Norge er verdensmestere i å bygge tettest innpå veiene våre. Ergo: Oslo vil for evig og alltid være en by full av stillestående trafikk.

https://www.tomtom.com/en_gb/trafficindex/city/OSL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA