Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type2 lading i Nord-Sverige og Finland

Startet av Simen1, tirsdag 17. april 2018, klokken 10:37

« forrige - neste »

Simen1

Jeg har en Tesla med enkelt-lader (11kW ved 400V 16A 3-fase over type 2-kontakt) og planlegger bilferie nord i Sverige og Finland. Jeg har type2-kabel, men aldri brukt den på offentlige ladestasjoner fra Fortum/Grønn kontakt.

Siden det er alt for langt mellom Teslas egne superladere der jeg skal må jeg ty til type 2 lading i tillegg til destinasjonslading (230V 10-16A 1-fase). Problemet er bare at jeg aldri har gjort det før og vil finne ut hvilke forberedelser jeg trenger. Trenger man medlemskap i Fortum/Grønn kontakt eller er det bare å dra kortet for å aktivere laderen og kjøpe energi, som en parkeringsautomat? Hvis det trengs medlemskap, hvordan logger man inn på ladestasjonene? Fungerer dette på kryss av landegrensene i Norden? Beklager dumme spørsmål, men jeg har aldri hatt behov for lading på Fortum/Grønn kontakt før og aner ikke hvordan det fungerer. Ønsker å finne ut av dette i god tid før jeg drar for å avverge potensielt uventede problemer.

Med det samme jeg spør, er det noe nasjonalt bompengebrikke-system i Sverige/Finland eller andre ting jeg bør passe på?

Ladekart har jeg funnet på Uppladdning.nu
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 17. april 2018, klokken 10:37
Jeg har en Tesla med enkelt-lader (11kW ved 400V 16A 3-fase over type 2-kontakt) og planlegger bilferie nord i Sverige og Finland. Jeg har type2-kabel, men aldri brukt den på offentlige ladestasjoner fra Fortum/Grønn kontakt.

Siden det er alt for langt mellom Teslas egne superladere der jeg skal må jeg ty til type 2 lading i tillegg til destinasjonslading (230V 10-16A 1-fase). Problemet er bare at jeg aldri har gjort det før og vil finne ut hvilke forberedelser jeg trenger. Trenger man medlemskap i Fortum/Grønn kontakt eller er det bare å dra kortet for å aktivere laderen og kjøpe energi, som en parkeringsautomat? Hvis det trengs medlemskap, hvordan logger man inn på ladestasjonene? Fungerer dette på kryss av landegrensene i Norden? Beklager dumme spørsmål, men jeg har aldri hatt behov for lading på Fortum/Grønn kontakt før og aner ikke hvordan det fungerer. Ønsker å finne ut av dette i god tid før jeg drar for å avverge potensielt uventede problemer.

Med det samme jeg spør, er det noe nasjonalt bompengebrikke-system i Sverige/Finland eller andre ting jeg bør passe på?

Ladekart har jeg funnet på Uppladdning.nu

Fortum og GK brukes best med RFID-brikke. Det kan du bestille på sidene deres samtidig som du registrerer deg. Fortum tar ikke betalt for RFID-brikke, jeg er usikker på GK.

For å aktivere laderen er det da bare å vise brikken på riktig felt på laderen (pluss som regel å trykke på en knapp eller to, evt. på skjermen). Kostnaden trekkes fra kredittkortet som du la inn ved registrering (evt. faktura om du vil ha det, medfører dog gebyr).

Fortum sin brikke virker ihvertfall fint både i Norge og Sverige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Et tips i Sverige er å sjekke ut lading på Campingplasser. Vi telte over 20 røde industrikontakter på en campingplass vi besøkte Sverige. 11 kw gratis lading og campinghytte for 4 stk til 600 sek/døgn er en grei deal.

DagfinnN

Ved hjelp av plug and share har vi lokalisert lader i Finland:    Käsivarrentie. Den skal vistnok ha 22 kwh. Noe som vet om den virker. Kritisk om vi kjører dit og ikke får ladet.
Vi skal videre til Kiruna og får ikke nok uten å lader der eller i nærheten.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA