Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Semi-permanent løsning? Tips til lading når man leier bolig.

Startet av Xinopay, mandag 03. januar 2022, klokken 08:43

« forrige - neste »

Xinopay

Vi har nylig kjøpt en 2014 Nissan Leaf. Vi leier bolig og det er per i dag ikke lagt til rette på en god måte for å lade lovlig. Vi ønsker helst å kunne lade skikkelig også hjemme og ikke være avhengig av ladestasjoner rundt om i byen. Men - ettersom vi leier er det jo begrenset hvor mye vi ønsker å betale for huseiers infrastruktur. Det er ganske langt fra husvegg til parkeringsplass, ca 30 meter, så det kompliserer også saken noe. Plen som kan graves, noe vi eventuelt kan gjøre selv, og har avklart det med huseier. Er det noen som har noen tips og triks til hvordan gjøre dette best mulig? Noen argumenter/ordning man kan ha med huseier for å dele kostnaden på en rettferdig måte? Hvor mye av utstyret kan plasseres på en måte som gjør at vi eventuelt kan ta det med oss når vi flytter om noen år?

geear

Billigste løsning er å få lagt opp en enkel stikkontakt for elbillading, med 10A sikring og jordfeilbryter type B. Da er det lovlig til elbillading (med ladekladden som følger med bilen), det holder til en del mil hver dag, men selvfølgelig ikke noe superhastighet. Da er det ingenting av verdi å ta med seg etterpå, men det fungerer på alle biler (med ZOE som et mulig unntak avhengig av strømnett).

Alternativet er å montere opp en ladestasjon, denne vil dere kunne ta med dere etterpå, og få kabelen terminert i en tett koblingsboks i stedet. Det er en elektrikerjobb å koble fra ladestasjonen, og terminere kablene med wago-klemmer eller noe i en tett koblingsboks, men der vet du sikkert best selv hva du er komfortabel med.

Velger du ladestasjon så må du være obs på at Leaf bruker type 1 kontakt, mens omtrent hele Norges bilpark og alle nye biler i dag bruker type 2, så IKKE kjøp en ny ladestasjon med type 1. Kjøp da med type 2 og en type 1 til type 2 ladekabel (men ryker vel et par tusenlapper der og), eventuelt finn en type 1 stasjon på Finn, som ikke har så stor verdi. For huseier vil det ha størst verdi med en type 2-stasjon.

Wisd0m

Easee med bakplate kan du demontere selv (foruten om bakplaten), så da får man iallfall med seg noe.


Xinopay

Takk for svar, begge to! Easee-boks er jo et alternativ. Men da er det kurs + ledning bort til parkeringplassen som må betales og det blir sikkert noen tusenlapper det også. Vi får se hva vi finner ut av her. Får bare satse på huseier hopper fra dieselbilen og over på el-bølgen så er problemet 90% løst!

TB

Tidsperspektivet er også viktig.
Skal dere bo der lengre tid vil det være akseptabelt å gjøre en større investering.

Beste vil være å legge til rette for en permanent løsning med en ladeboks.
Midlertidig løsning med skjøtekabel 10A sikring og jordfeilbryter type B blir ikke lovlig, og koster ikke så mye mindre.

Å gjøre en innsats for å grave ned kabel / legge rør vil få ned kostnad mye.
Må lokke huseier med på å ta deler av investeringen, ved at Easee ladebokser kan kobles på samme kabel, så da vil en få to ladeplasser på en kabel. Kan lese av hvor mye strøm som går til hver boks.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Trenger ikke gå for skjøteledning selv om han går for stikkontakt. Må grave ned kabel og sette stikk på en stolpe eller vegg. Fullt lovlig det. Men ja, det ryker noen tusenlapper selv med egeninnsats på gravingen.

Husk at hvis du går for Easee trenger du ny ladekabel også.

RJK

Uansett hva du velger å gjøre, så bør du ha en avtale med huseier. Du vet aldri når leieforholdet opphører, selv med kontrakt, for huseier kan påberope seg å ha behov for bopelen til eget bruk.

Der vil det være viktigere desto dyrere løsning du går for, å sikre deg med at huseier må kjøpe deg ut av anlegget innen en viss tid. Tross alt, faste installasjoner, selv de du har utført (betalt for) "selv", har du ikke lov å ta med deg.

Om huseier velger å opptre som en dr....ekk mot deg/dere, står du faktisk litt dårlig til uten en skriftlig avtale om hva som skjer om du forsvinner om 1, 2, 3, 4 eller 5+ år. Om så kontrakten bare sier at du/dere har en rett til å ta med seg eventuell boks fra veggen, forutsatt at det gjøres av elektriker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

KjellG

Med dagens jo-jo priser og kommende nettleietrinn: hvordan ser en for seg betaling for strømmen?

Xinopay

Vi har eget sikringsskap med egen måler, så akkurat den delen er ikke et problem. For andre i liknende situasjoner som IKKE har det: er det noe mulighet for å følge med på priser/forbruk i Easee-systemet?

TB

Sitat fra: KjellG på tirsdag 04. januar 2022, klokken 17:28
Med dagens jo-jo priser og kommende nettleietrinn: hvordan ser en for seg betaling for strømmen?
Godt spørsmål. Dette er et aktuelt tema om dagen da jeg fakturerer her i borettslaget jeg bor.
Frem til nå har vi brukt gjennomsnittspris for måneden. Det er enkelt å forholde seg til, og ved at det er 37 ladere så jevner det seg ut. Det umiddelbare problemet dette har skapt er at det går utover likviditeten å fakturere to ganger pr år. Så må mulig øke til fire ganger pr år. Kan også starte med a konto betaling, men blir mer å holde oversikt over.

Enkel løsning for strømpris er å inngå fastprisavtale. Da ender ikke prisen seg, og det er enkelt å regne ut.
For nettleie, her kan det enten faktureres som en fast kostnad, basert på det trinn en justerer anlegget på, eller legges på kWh prisen. I større anlegg tror jeg ikke det vil utgjøre noen stor forskjell.

For bare to (som tråden omtaler) vil nok fast kostnad være det beste.

Har ikke funnet noen tilbyder denne typen tjenester pr. idag. Men, antar det vil komme løsninger som tilbyr å utføre "riktig" fakturering basert på faktisk pris, men disse vil trolig ha en kostnad.

Kan sammenligne med Smartly sin avregning av fjernvarme og varmtvann basert på forbruk, dette er en tjeneste som gjør at totalt sett betaler boligselskapet mer, da de også betaler for avregningen. Men, fordelingen blir da mer "riktig" internt i boligselskapet. Dermed er det mulig å spare for dem som bruker mindre enn "de andre".

Har ikke funnet noen som tilbyr spotpris avregning / effektavgift avregning på elbillading pr idag, men om det er et marked, så kommer det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Xinopay på tirsdag 04. januar 2022, klokken 17:53
Vi har eget sikringsskap med egen måler, så akkurat den delen er ikke et problem. For andre i liknende situasjoner som IKKE har det: er det noe mulighet for å følge med på priser/forbruk i Easee-systemet?

Bakgrunnen for svar lengre opp var at for å gjøre installasjonen rimeligere legges bare en kabel. 30 meter kabel, sikring har også en kostnad.

Men, ja - legge felles rør, med to kabler - koblet til hver sitt skap løser dette på en enkel måte.

(Her jeg bor var aldri det aktuelt, mellom 50 - 250 meter med kabel pr beboer - til 37 ladere (potensielt over 100) ville kostet alt for mye. )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

KjellG

Sitat fra: Xinopay på tirsdag 04. januar 2022, klokken 17:53
Vi har eget sikringsskap med egen måler, så akkurat den delen er ikke et problem.

Det var greit den gangen en kWh kostet en kWh. I dag varierer prisen fra time til time og dag til dag. Lader du mellom 08:00 og 09:00 koster det 3,50kr/kWh. Venter du til mellom 13:00 og 14:00 er prisen 1,82 for så å stige mot 4,33 ved middagstid. Om natta faller den til 1,25 i noen timer. Hvordan tar måleren  din hensyn til det? Strømregningen til huseier er egentlig på 720 linjer, en linje pr time i måneden.
Jeg og naboen kan ha identiske hus, bruke identisk like mye strøm etter kWh-telleren, men strømregningen varierer med 1200kr.

Skal dette løses rettferdig, så må ladeuttaker ha en måler tilsvarende en AMS-måler og en må regne ut 720 timesregninger. I tillegg følge med på timeseffekten for å fordele økt nettleie. Selv ikke Tibber pulse med Tibber app kan holde kol på dette.

Kort sagt, et stort arbeide, eller en må kutte noen hjørner og bli enige om noen omtrentligheter. En ting som er sikket er imidlertid at det er blitt umåtelig mye vanskeligere å fordele strømkostnadene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA