Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for service?

Startet av Tom E., mandag 16. april 2018, klokken 19:16

« forrige - neste »

Tom E.

Noen som har fått en pris for service på AE? Min forhandler sier at alle bremsene bør smøres opp på hver service/ årlig. Høres kostbart ut.

zbk

Har bestilt første service, men sjekka ikke pris. Skal rapportere her når jeg har vært inne i slutten av mai.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Sitat fra: Tom E. på mandag 16. april 2018, klokken 19:16
Min forhandler sier at alle bremsene bør smøres opp på hver service/ årlig.

Hvor nødvendig det er, eller ikke, varierer sikkert, men er standard på årlig service også på min Miev fra Mitsubishi.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ipadjove


Arha

Betalte 3110 hos Thrane Steen Nord for service inkl bremseservice, men uten bytte av kupefilter.  Glass i begge speil ble forøvrig byttet på garanti uten at jeg hadde lagt merke til noe mangler med dem.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

zbk

Betalte 3490,- tror jeg det var. Service (~2000) + bremsesmøring (~1500)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Hvorfor er service på elbilen dyrere enn alle fossilbilene?

Er det kanskje flere  bevegelige deler som trenger tilsyn?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. juni 2018, klokken 00:22
Hvorfor er service på elbilen dyrere enn alle fossilbilene?

Kanskje fordi de ikke får ikke solgt så mye "nødvendig" tilleggs arbeid?  :o
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

trykkertor

Og ikke minst flere modeller som har dobblet så hyppige serviceintervall som fossilbiler.

Tellus

Vurderer seriøst å droppe denne bremsesmøringen. Dette gjøres så vidt jeg vet ikke i USA så jeg antar det norske eller europeiske forhandlernettet har funnet på dette. Nissan gjør det samme med Leaf, men andre elektriske biler trenger ikke smøring. Lukter veldig av melking dette.

trykkertor

Ikke helt enig. I norsk saltsuppe har kalippere en tendens til å eire seg fast hvis de ikke blir brukt nok.
Og på elbiler blir de jo brukt minimal hvis du er en smart sjåfør.
Selv kjører jeg fosilbil og bruker bremsene lite. (Planlegger kjøringen godt, bremser på giret i lange nedoverbakker osv).
Jeg merker positivt stor forbedring i bremseeffekt hver gang bilen har hatt bremseoppsmøring på service.
Har også skrudd en del på eldre biler jeg har eid. Og der har det blitt skiftet en del kalippere gjennom tidene på grunn av de har kilt seg fast.

elektrolux

Lurt å smøre helt nye bremser. Gjerne når en legger om til sommerdekk en flott vårdag.

Da blir det formiddagskos med bilen, og penger spart til bedre middag på byen med partneren på kvelden.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

_OE_

Og ettersom bremsene nesten ikke blir brukt... Slipper en jo det fæle bremsestøvet.... Sikkert lurt å demontere bremsene helt... Litt kopperpasta på glidene flater osv.... Problemet for mange er jo å ha et sted å gjøre dette... Ikke populært i fellesgarasjer

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Tellus

Sitat fra: trykkertor på lørdag 02. juni 2018, klokken 14:32
Ikke helt enig. I norsk saltsuppe har kalippere en tendens til å eire seg fast hvis de ikke blir brukt nok.
Og på elbiler blir de jo brukt minimal hvis du er en smart sjåfør.
Selv kjører jeg fosilbil og bruker bremsene lite. (Planlegger kjøringen godt, bremser på giret i lange nedoverbakker osv).
Jeg merker positivt stor forbedring i bremseeffekt hver gang bilen har hatt bremseoppsmøring på service.
Har også skrudd en del på eldre biler jeg har eid. Og der har det blitt skiftet en del kalippere gjennom tidene på grunn av de har kilt seg fast.

Hvis dette er tilfelle er det nærliggende å spørre hvorfor ikke alle elbiler må inn til årlig bremsesmøring. I og med at de fleste elbiler ikke trenger dette synes jeg deg er på sin plass å stille noen kritiske spørsmål vedrørende dette punktet.

trykkertor

Sitat fra: Tellus på lørdag 02. juni 2018, klokken 16:47
Hvis dette er tilfelle er det nærliggende å spørre hvorfor ikke alle elbiler må inn til årlig bremsesmøring. I og med at de fleste elbiler ikke trenger dette synes jeg deg er på sin plass å stille noen kritiske spørsmål vedrørende dette punktet.
Vel, et verksted tjener kanskje mer på å om 3-4 år på å si til eieren at kalipperne må skiftes på grunn av de er eiret fast, enn å smøre de opp jevnlig. Men håper da vitterlig de anbefaler å rense og smøre opp bremser ved behoc.
Blir litt som at det er billigere å male huset en gang i blant, enn å skifte kledning hvert 10-15. år.
Mange har bremseoppsmøring som "frivillig" del av service, men de anbefaler det. Jeg merker stor forskjell i hvor gode bremsene er før og etter oppsmøring. Og blir de ikke renset og smørt opp underveis er det kun snakk om tid før de slutter å virke i henhold til standard.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA