Skrevet av Emne: Pris for service?  (Lest 2676 ganger)

Tom E.

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 262
    • Vis profil
Pris for service?
« på: mandag 16. april 2018, klokken 19:16 »
Noen som har fått en pris for service på AE? Min forhandler sier at alle bremsene bør smøres opp på hver service/ årlig. Høres kostbart ut.

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1294
  • Arne
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #1 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 08:51 »
Har bestilt første service, men sjekka ikke pris. Skal rapportere her når jeg har vært inne i slutten av mai.
2017  Opel Ampera-e, blå (19.05.2017)
2014  Renault Zoe Intens, lys grå (20.11.2014)
2011  Peugeot 3008, mørk grå, diesel

2019? Tesla Model ≡  (reservert 04.04.16, langt ute i køen)

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1555
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #2 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 08:59 »
Min forhandler sier at alle bremsene bør smøres opp på hver service/ årlig.

Hvor nødvendig det er, eller ikke, varierer sikkert, men er standard på årlig service også på min Miev fra Mitsubishi.

Ipadjove

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 750
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #3 på: fredag 20. april 2018, klokken 12:52 »
Litt under 5000,- her.

Arha

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 554
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #4 på: onsdag 30. mai 2018, klokken 18:22 »
Betalte 3110 hos Thrane Steen Nord for service inkl bremseservice, men uten bytte av kupefilter.  Glass i begge speil ble forøvrig byttet på garanti uten at jeg hadde lagt merke til noe mangler med dem.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 13000 km november 2017.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1294
  • Arne
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #5 på: torsdag 31. mai 2018, klokken 08:10 »
Betalte 3490,- tror jeg det var. Service (~2000) + bremsesmøring (~1500)
2017  Opel Ampera-e, blå (19.05.2017)
2014  Renault Zoe Intens, lys grå (20.11.2014)
2011  Peugeot 3008, mørk grå, diesel

2019? Tesla Model ≡  (reservert 04.04.16, langt ute i køen)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12550
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #6 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 00:22 »
Hvorfor er service på elbilen dyrere enn alle fossilbilene?

Er det kanskje flere  bevegelige deler som trenger tilsyn?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1154
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #7 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 09:30 »
Hvorfor er service på elbilen dyrere enn alle fossilbilene?

Kanskje fordi de ikke får ikke solgt så mye "nødvendig" tilleggs arbeid?  :o
VW e-up! 09.2017
-----------------------------------------------------------------------
VW Sharan 2015 (reg. 2014), VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (januar/februar 2018)
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron

trykkertor

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #8 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 09:47 »
Og ikke minst flere modeller som har dobblet så hyppige serviceintervall som fossilbiler.

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 841
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #9 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 14:11 »
Vurderer seriøst å droppe denne bremsesmøringen. Dette gjøres så vidt jeg vet ikke i USA så jeg antar det norske eller europeiske forhandlernettet har funnet på dette. Nissan gjør det samme med Leaf, men andre elektriske biler trenger ikke smøring. Lukter veldig av melking dette.

trykkertor

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #10 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 14:32 »
Ikke helt enig. I norsk saltsuppe har kalippere en tendens til å eire seg fast hvis de ikke blir brukt nok.
Og på elbiler blir de jo brukt minimal hvis du er en smart sjåfør.
Selv kjører jeg fosilbil og bruker bremsene lite. (Planlegger kjøringen godt, bremser på giret i lange nedoverbakker osv).
Jeg merker positivt stor forbedring i bremseeffekt hver gang bilen har hatt bremseoppsmøring på service.
Har også skrudd en del på eldre biler jeg har eid. Og der har det blitt skiftet en del kalippere gjennom tidene på grunn av de har kilt seg fast.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12550
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #11 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 15:55 »
Lurt å smøre helt nye bremser. Gjerne når en legger om til sommerdekk en flott vårdag.

Da blir det formiddagskos med bilen, og penger spart til bedre middag på byen med partneren på kvelden.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

_OE_

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 369
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #12 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 16:17 »
Og ettersom bremsene nesten ikke blir brukt... Slipper en jo det fæle bremsestøvet.... Sikkert lurt å demontere bremsene helt... Litt kopperpasta på glidene flater osv.... Problemet for mange er jo å ha et sted å gjøre dette... Ikke populært i fellesgarasjer

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 841
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #13 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 16:47 »
Ikke helt enig. I norsk saltsuppe har kalippere en tendens til å eire seg fast hvis de ikke blir brukt nok.
Og på elbiler blir de jo brukt minimal hvis du er en smart sjåfør.
Selv kjører jeg fosilbil og bruker bremsene lite. (Planlegger kjøringen godt, bremser på giret i lange nedoverbakker osv).
Jeg merker positivt stor forbedring i bremseeffekt hver gang bilen har hatt bremseoppsmøring på service.
Har også skrudd en del på eldre biler jeg har eid. Og der har det blitt skiftet en del kalippere gjennom tidene på grunn av de har kilt seg fast.

Hvis dette er tilfelle er det nærliggende å spørre hvorfor ikke alle elbiler må inn til årlig bremsesmøring. I og med at de fleste elbiler ikke trenger dette synes jeg deg er på sin plass å stille noen kritiske spørsmål vedrørende dette punktet.

trykkertor

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Pris for service?
« Svar #14 på: lørdag 02. juni 2018, klokken 20:53 »
Hvis dette er tilfelle er det nærliggende å spørre hvorfor ikke alle elbiler må inn til årlig bremsesmøring. I og med at de fleste elbiler ikke trenger dette synes jeg deg er på sin plass å stille noen kritiske spørsmål vedrørende dette punktet.
Vel, et verksted tjener kanskje mer på å om 3-4 år på å si til eieren at kalipperne må skiftes på grunn av de er eiret fast, enn å smøre de opp jevnlig. Men håper da vitterlig de anbefaler å rense og smøre opp bremser ved behoc.
Blir litt som at det er billigere å male huset en gang i blant, enn å skifte kledning hvert 10-15. år.
Mange har bremseoppsmøring som "frivillig" del av service, men de anbefaler det. Jeg merker stor forskjell i hvor gode bremsene er før og etter oppsmøring. Og blir de ikke renset og smørt opp underveis er det kun snakk om tid før de slutter å virke i henhold til standard.