Skrevet av Emne: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller  (Lest 497 ganger)

Mippen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3951
    • Vis profil
Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« på: mandag 16. april 2018, klokken 15:54 »
Undersøkelser viser at det er liten grunn til bekymring når det gjelder batteritap, men 30 kWh Leaf har høyere tap enn 24 kWh batteripakken i starten av en eller annen grunn.

https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

Min elektriske verden:
Nissan Leaf *solgt 2015*
Tesla Model S *solgt  i påvente av ny*
2 X elsykler

Min blogg om elbiler http://elbilmannen.blogg.no/

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 526
    • Vis profil
Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« Svar #1 på: mandag 16. april 2018, klokken 22:57 »
Når det gjelder leaf så er det viktig å skille mellom hvordan batteriet klarer seg i varme omgivelser kontra kalde.
I Norge vet vi at 1. gen Leaf batteriene klarer seg veldig bra. Typisk vil det være mer enn 85% restkapasitet etter 5 år og 100.000 Km. I varmt klima derimot har vi mange eksempler på at batteriet har mistet mer enn 15 % etter to somre.

I Norge (og andre steder med kaldt klima) forventer jeg at Leaf sin 30kWh pakke klarer seg bedre enn 24kWh pakken av den enkle grunn at batteriet vil gjennomgå færre sykler. I varmt klima derimot kan det være at det større batteriet har enda større problemer med å kvitte seg med varmen.

Tesla sine batterier ser ut til å klare seg veldig bra. Jeg er litt usikker på hvor nøyaktig målinger man kan gjøre på pakkene uten å gå til direkte rekkeviddetester. Rated Range er størrelse som lett kan endres av Tesla sin programvare.
 
Har noen hacket datafeeden fra CAN bussen til Tesla slik det er gjort med Leaf ?

Uansett tror jeg det er ingen grunn for norske Leaf eiere til å fortvile. En hvis grad av forsiktighet når det gjelder importerte Leaf er sikker lurt.

Karl-Wilhelm

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 144
  • Nøtterøy, Vestfold
    • Vis profil
Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« Svar #2 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 09:24 »
Det finnes diagnose programvare for å analysere data fra CAN-bus på Tesla, TeslaBjørn fikk assistanse med dette for en tid tilbake:



LeafSpy er ikke en "hack", denne informasjonen er i utgangspunktet ikke skjult.
Kia Soul 2016
I-Miev 2012 (Til salgs fra og med 30.10.17)
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Mippen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3951
    • Vis profil
Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« Svar #3 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 20:15 »
Jeg har både hatt Tesla og Leaf. Har vel 25.000 kilometer i gen.2 Leaf og 45.000 i Tesla. Kanskje ikke langt nok til å gi nøyaktig info om tap, men jeg opplevde ikke noen praktisk reduksjon på noen av bilene.
Min elektriske verden:
Nissan Leaf *solgt 2015*
Tesla Model S *solgt  i påvente av ny*
2 X elsykler

Min blogg om elbiler http://elbilmannen.blogg.no/

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8628
    • Vis profil
Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« Svar #4 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 20:29 »
Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 526
    • Vis profil
Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« Svar #5 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 21:03 »
Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.

Hadde du mistet en strek etter bare 4 år og 55.000 km ? Må være en av de verste eksemplene på norsk Leaf jeg har hørt om. Jeg målte 87.5% etter nesten 6 år og over 80.000 km.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8628
    • Vis profil
Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« Svar #6 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 21:26 »
Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.

Hadde du mistet en strek etter bare 4 år og 55.000 km ? Må være en av de verste eksemplene på norsk Leaf jeg har hørt om. Jeg målte 87.5% etter nesten 6 år og over 80.000 km.

SOH var 86 i følge Leafspy. Dvs rett før strek skulle forsvinne vil jeg tro .
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1219
    • Vis profil
Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« Svar #7 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 21:31 »
Første batteribar forsvinner etter å ha vært på 85%, eller lavere i 2 mnd hvis jeg har forstått det riktig.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8628
    • Vis profil
Sv: Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller
« Svar #8 på: tirsdag 17. april 2018, klokken 21:33 »
Kom ikke mange kilometer med første batteristrek i hvert fall  ;D
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert