Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasiteten holder seg godt, men det er også noen forskjeller

Startet av Mippen, mandag 16. april 2018, klokken 15:54

« forrige - neste »

Mippen

Undersøkelser viser at det er liten grunn til bekymring når det gjelder batteritap, men 30 kWh Leaf har høyere tap enn 24 kWh batteripakken i starten av en eller annen grunn.

https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

Fremtiden er elektrisk.

Tellus

Når det gjelder leaf så er det viktig å skille mellom hvordan batteriet klarer seg i varme omgivelser kontra kalde.
I Norge vet vi at 1. gen Leaf batteriene klarer seg veldig bra. Typisk vil det være mer enn 85% restkapasitet etter 5 år og 100.000 Km. I varmt klima derimot har vi mange eksempler på at batteriet har mistet mer enn 15 % etter to somre.

I Norge (og andre steder med kaldt klima) forventer jeg at Leaf sin 30kWh pakke klarer seg bedre enn 24kWh pakken av den enkle grunn at batteriet vil gjennomgå færre sykler. I varmt klima derimot kan det være at det større batteriet har enda større problemer med å kvitte seg med varmen.

Tesla sine batterier ser ut til å klare seg veldig bra. Jeg er litt usikker på hvor nøyaktig målinger man kan gjøre på pakkene uten å gå til direkte rekkeviddetester. Rated Range er størrelse som lett kan endres av Tesla sin programvare.

Har noen hacket datafeeden fra CAN bussen til Tesla slik det er gjort med Leaf ?

Uansett tror jeg det er ingen grunn for norske Leaf eiere til å fortvile. En hvis grad av forsiktighet når det gjelder importerte Leaf er sikker lurt.

Karl-Wilhelm

Det finnes diagnose programvare for å analysere data fra CAN-bus på Tesla, TeslaBjørn fikk assistanse med dette for en tid tilbake:
https://www.youtube.com/watch?v=F3tF0i98MpI


LeafSpy er ikke en "hack", denne informasjonen er i utgangspunktet ikke skjult.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Mippen

Jeg har både hatt Tesla og Leaf. Har vel 25.000 kilometer i gen.2 Leaf og 45.000 i Tesla. Kanskje ikke langt nok til å gi nøyaktig info om tap, men jeg opplevde ikke noen praktisk reduksjon på noen av bilene.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. april 2018, klokken 20:29
Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.

Hadde du mistet en strek etter bare 4 år og 55.000 km ? Må være en av de verste eksemplene på norsk Leaf jeg har hørt om. Jeg målte 87.5% etter nesten 6 år og over 80.000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på tirsdag 17. april 2018, klokken 21:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. april 2018, klokken 20:29
Har hatt Leaf og diverse Tesla.

Når jeg solgte Leaf var den 4 år og gått 55.000.

Den hadde tapt seg ca 15%.

Hadde du mistet en strek etter bare 4 år og 55.000 km ? Må være en av de verste eksemplene på norsk Leaf jeg har hørt om. Jeg målte 87.5% etter nesten 6 år og over 80.000 km.

SOH var 86 i følge Leafspy. Dvs rett før strek skulle forsvinne vil jeg tro .
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Første batteribar forsvinner etter å ha vært på 85%, eller lavere i 2 mnd hvis jeg har forstått det riktig.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA