Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade"adferd" av TMX

Startet av jorang, mandag 16. april 2018, klokken 14:32

« forrige - neste »

jorang

Hallo

Er ny eler av TMX 100D. Min første elbil. Montøren er "as we speak" i gang med å montere 3x32A i garasjen.

Har ennå mye å lære om elbil. Lading er ett av temaeneFinner veldig mye info om ladestandarder, strømstyrker, kontaktalternativer, ladekart etc etc når jeg googler. Men do's and dont's finner jeg lite om. Vet vel ærlig talt ikke hva jeg skal Google heller.

Hva er det som konkret vil medføre degenerering av batteriet. Har hørt at man ideelt sett skal holde ladenivået på batteriet mellom 20% og 80%, men at man kan topplade batteriet innimellom og også kjøre det ned under 20% uten problemer - så lenge det ikke skjer for ofte.

Konkret problem - til helga skal jeg ut på tur. På destinasjonen finnes ikke superladere, bare en 10A Shuko (mulig 16A). Ønsker derfor å lade til 100% før avreise slik at jeg har mest mulig å gå på ved ankomst.

Lading til 100% tar jeg på natta før jeg drar. Kjører på helgetur direkte fra jobb (dvs  bilen står på 100% over dagen - uten lading slik at batteriet blir kaldt før jeg starter).

Er dette et problem? I så fall hvorfor - hvorfor ikke?

Kan noen peke til et sted (link) der jeg kan finne info om Yay & Nay for "ladeatferd" på batterier på elbil?

På forhånd takk!

Espen Hugaas Andersen

#1
Når det gjelder lading til 100%, så er det tiden tilbragt ved 100% som er problematisk, da spesielt kombinert med høye temperaturer. Mindre er bedre, og mer er verre. Du vil ikke få spesielt klarere retningslinjer enn det.

Personlig ville jeg gjort det som var praktisk for meg. Jeg ville ladet til 100% over natten, og dratt på langtur etter jobben.

Husk at levetiden på batteriet er svært bra, altså er dette i all hovedsak teoretiske betraktninger. Du kan gjøre alt rett og være på 90% kapasitet om 5 år eller gjøre masse feil og være på 95% om 5 år. Og ingen kan si hva som hadde skjedd om du hadde gjort noe annerledes. https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cirion

Jeg vil si at det er null problem å lade 100% for så å kjøre samme dag. Det bør ikke være noe du gjør regelmessig.

Batteriet bør ikke settes til lading på f.eks Gardermoen til 100% og så ta en 3 uker ferie....
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jorang

Takk for svar. Regnet i grunnen med at det var å la batteriet stå fullt ladet som var uheldig. Aller helst bør en vel legge ut på kjøreturen med en gang etter ladingen. Altså mens batteriet fortsatt er varmt etter ladingen. Stemmer det?

Espen Hugaas Andersen

#4
Sitat fra: jorang på mandag 16. april 2018, klokken 15:37Takk for svar. Regnet i grunnen med at det var å la batteriet stå fullt ladet som var uheldig. Aller helst bør en vel legge ut på kjøreturen med en gang etter ladingen. Altså mens batteriet fortsatt er varmt etter ladingen. Stemmer det?
Det at batteriet er varmt når du setter i gang gjør at hurtiglading går raskere. Men når du har 100% er det vel uansett fort noe sånt som 200 km før det er aktuelt å hurtiglade, og da har batteriet uansett blitt varmt. I tillegg kan det hende du starter med full regen, som jo er kjekt. (Når bilen ikke aktivt må varme opp batteriet vil også forbruket være lavere til å begynne med.)

I forhold til slitasjen på batteriet har det ingen betydning om du setter i gang å kjøre med varmt eller kaldt batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pers1

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA