Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekktrykk 2018 Leaf

Startet av Torman, mandag 16. april 2018, klokken 11:45

« forrige - neste »

Torman

Hei
Har et lite issue med dekktrykk i mine originale sommerdekk (215/50-17). La de på i går, og kjørte til bensinstasjonen for å sjekke trykk. Det var da langt over de 2,5 bar som står spesifisert på dørstolpen.
Så jeg tappa de ned til riktig trykk. Rekalibrerte sensorene, og kjørte. Merka at bilen oppførte seg lettere nervøst når jeg kjørte. Og i dasjbordet fikk jeg opp advarsel om for lavt dekktrykk. Pumpa opp til 2,9 bar, og alt ble fint. Kontakter i dag forhandler (Birger N Haug), som sier at det er aaaalt for høyt, og at jeg snarest må ned på 2,5. Har diskutert det litt i ei gruppe på facebook, og fått ulike råd.
Jeg er interessert i å ende diskusjonen med forhandler også, så vil gjerne ha noe mer konkret å slå i bordet med. Er ikke i tvil om at 2,5 er for lavt, basert på bilens oppførsel.
Er det noen som vet noe mer om dette?

rogersen

Jeg la også nettopp på sommerdekkene som fulgte med bilen fra forhandler. Disse hadde trykk på 3.2, altså langt over det anbefalte. Jeg tappet dem ned til 2.6. Merket ikke noe til noe "nervøsitet". Bilen klager heller ikke over for lavt trykk via TPMS.

Cowboystrekk

Når dekkene fylles hos forhandler så fylles de i kalde dekk. Tvert du begynner å kjøre øker temp og dermed trykk i dekk. Å tappe ned til 2.5 bar etter å ha kjørt en stund er ikke smart, da vil kaldt trykk som er det du skal gå etter kanskje være 2.2 bar. Når biler skal stå lagret over tid bør de ha høyt trykk for å ikke deformere dekket. Hadde jeg vært dere hadde jeg fyllt i 3 bar på bensinstasjon etter å ha kjørt en stund. Forbruket blir lavere da litt ekstra trykk reduserer rullemotstanden, reelt trykk på kalde dekk blir trolig rundt 2.8. Husk også at det siver ut luft hele tiden, etter en mnd kan du ofte ha mista 0.1 bar, mange sjekker trykket for sjelden så det bør man være obs på. Jeg kjører Tesla og har alltid i 3.5 bar på varme dekk, trykk på kalde dekk er ca 3.3, 10% over oppgitt. Forbruket gikk ned med noen prosent, jeg har ingen ekstraslitasje i midten.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

rogersen

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:50
Når dekkene fylles hos forhandler så fylles de i kalde dekk. Tvert du begynner å kjøre øker temp og dermed trykk i dekk. Å tappe ned til 2.5 bar etter å ha kjørt en stund er ikke smart, da vil kaldt trykk som er det du skal gå etter kanskje være 2.2 bar. Når biler skal stå lagret over tid bør de ha høyt trykk for å ikke deformere dekket. Hadde jeg vært dere hadde jeg fyllt i 3 bar på bensinstasjon etter å ha kjørt en stund. Forbruket blir lavere da litt ekstra trykk reduserer rullemotstanden, reelt trykk på kalde dekk blir trolig rundt 2.8. Husk også at det siver ut luft hele tiden, etter en mnd kan du ofte ha mista 0.1 bar, mange sjekker trykket for sjelden så det bør man være obs på. Jeg kjører Tesla og har alltid i 3.5 bar på varme dekk, trykk på kalde dekk er ca 3.3, 10% over oppgitt. Forbruket gikk ned med noen prosent, jeg har ingen ekstraslitasje i midten.

Jeg hadde ikke kjørt en stund da jeg fylte dem til 2.6 på bensinstasjonen. Jeg hadde akkurat lagt dem på og kjørte noen hundre meter til nærmeste Esso. Dekkene er nå 2.6 eller 2.7 når jeg starter bilen og det er der jeg vil ha dem. :) Med TPMS er det jo lett å holde oversikten også, i motsetning til forrige Leaf.

Sense

#4
Sitat fra: Torman på mandag 16. april 2018, klokken 11:45
Så jeg tappa de ned til riktig trykk. Rekalibrerte sensorene, og kjørte. Merka at bilen oppførte seg lettere nervøst når jeg kjørte.

Er det ikke slik at bilen burde bli mer nervøs når trykket øker, og mindre nervøs når trykket senkes?


sylwester

#5
Dekktrykket på min på vei til/fra jobb er 250kPa. Jeg lot merke til at jeg var oppe i 290kPa på langturen min på motorveien igår og det må være på grunn av at dekkene er varmere under bruk.

Uansett hva som står i døra skal man aldri gå over det som står på dekket. Det står under WARNING på EC300-dekkene som kommer med bilen at man aldri skal ha over 40psi/275kPa. Dette er selvfølgelig også mens dekket er kaldt. Sikkert lurt å ligge litt under hvis du ikke er interessert i eksploderende dekk  :P

Den gamle leafen min med Ecopia-dekk har 51psi/350kPa som makstrykk så man skal være forsiktig med å ta råd om dekktrykk fra leafeiere da de nye dekkene rett og slett ikke tåler like mye trykk som de gamle.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

MrOtto

Har 3.1 foran og 2.9 bar bak når dekk har rulletemp i 18-20 grader. Merker ingen forskjell i kjøreegenskaper mot de 2.7 bar som var i når bilen ble levert.

sylwester

Vil ikke tro man merker stort til for mye trykk før man plutselig kjører på felgen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bondeknøl

En merker lite til for mye trykk i dekket bortsett fra at den ruller bedre. Enig med deg i at det er makstrykket som står på dekket som er maks, men så er det heller ikke sånn at dekket eksploderer hvis en går over maks. Det er gode sikkerhetsmarginer og jeg kjenner ingen som har hatt bildekk som ikke har tålt trykket.

MrOtto

Sitat fra: sylwester på onsdag 23. mai 2018, klokken 22:00
Vil ikke tro man merker stort til for mye trykk før man plutselig kjører på felgen.

Hvorfor skulle man plutselig kjøre på felgen med trykk under makstrykket for dekket? Det var noen her som klaget på nervøsitet med trykk over 2.5 bar. Dette har keg ikke merket. Høyere trykk gir dessuten bedre punkteringsbeskyttelse.

sylwester

@MrOtto
Makstrykket for dekket er 2,75 og du snakker om 3,1 og 2,9. Siste jeg sjekket så var begge sistnevnte høyere enn dekkes maksimaltrykk.
Det blir det samme om om jeg fylte 3,7 på min 2012 hvor ecopiadekkene oppgir 3,5 som makstrykk.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

MrOtto

2.75 bar? Helt galt. Bilen kom jo levert med 2.7 bar og når det er varmt blir trykket over 2.75 bar, hva gjør BNH da om det skjer en ulykke? Maxtrykk er i størrelsesorden 3.5bar.

tomrh

Var en gang jeg hadde 3 bar i de smale dekka på i-MiEV'en vår i sprengkulde (skal være 2,5 som på Leaf), dagen etter skulle den på service. Da jeg hentet bilen var verksmesteren bestyrtet og gav meg kjeft over at det var godt over 4 bar i dekka!! (Var jo sikkert 20 pluss i verkstedhallen). De tappet dem ned til 2,5. Gjett hvordan det ble i -15 på hjemturen. Føltes som dekkene var flate og strømmen bare rant ut. Jaja, poenget var at de tydeligvis tålte godt over 4 bar. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MrOtto

På Dunlop Enasave 17" står det "never exceed 275 kPa when setting beads only". Dette er ved montering av dekket og ikke max inflation pressure. Hvis dekket kun kan brukes med 2,75 bar inflation pressure er dette et dekk som ikke kan monteres på en rekke bilmodeller og ville vært økonomisk svært uheldig for Dunlop.

sylwester

Ah. Så jeg har sett på feil sted.

Men da står det vitterlig ikke hvor mye dekket tåler av lufttrykk slik som på Ecopia-dekket. Etter nærmere inspeksjon står det samme advarsel på det om 275kPa ved seat-beds, men i tillegg står det max pressure 350kPa ved siden av max load. Dunlop er lite hjelp da de viser til å bruke bilens innstilling og Nissan har 250kPa uansett last som anbefaling.
Er det noen som vet hvordan man kan oppdrive maks pressure for dekket?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA