Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utslitt drivmansjett

Startet av Petter Leaf, søndag 15. april 2018, klokken 21:47

« forrige - neste »

Petter Leaf

Da var det klart for den første reparasjon av min Leaf siden den var ny, sprukken drivmansjett. Har klart meg i nesten 6 år uten vedlikeholdskostnader med min 2012, Leaf, kjørt 130.000 kilometer. Var ikke det første jeg hadde forventet, men man vet aldri hva som kan gå galt. Heldigvis slipper jeg både ødelagt eksosanlegg, registerreimskifte, oljeskift, ødelagt girkasse osv.  :) Satser på at det kun er mansjetten som må skiftes.

bob-bob

Hvis du ikke har kjørt lenge med sprukket mansjett går det nok bra.  I motsatt tilfelle har alt fett tørket ut /blitt vasket ut , og drivknuten er defekt. Da blir det litt mer jobb.

Rasmus.B

Er det så stor forskjell i jobb da? Må ikke drivakslingen ut for å skifte mansjett? Er det ytre mansjett kan man vel la akslingen stå i girkassen, men den må vel uansett trekkes ut av huben/lageret for å få tredd over en ny mansjett? Er det indre mansjett må vel hele akslingen ut vil jeg tro.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

bob-bob

#3
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 16. april 2018, klokken 12:45
Er det så stor forskjell i jobb da? Må ikke drivakslingen ut for å skifte mansjett? Er det ytre mansjett kan man vel la akslingen stå i girkassen, men den må vel uansett trekkes ut av huben/lageret for å få tredd over en ny mansjett? Er det indre mansjett må vel hele akslingen ut vil jeg tro.

Neida , mansjett kan settes på uten å røre akselen. Finnes en wrap around variant .  8)  ( med skjøt og lim  - dvs gummien vulkaniseres og smelter sammen  - neppe originalt , men det spiller jo ingen rolle. )

http://www.bailcast.com/products/cvs18-universal-cv-boot/

lifern

Den mansjetten som limes er helt ubrukelig.
Fullstendig håpløst.
SVART EUROLEAF 2013

bob-bob

Sitat fra: lifern på tirsdag 17. april 2018, klokken 13:56
Den mansjetten som limes er helt ubrukelig.
Fullstendig håpløst.

Naboen har kjørt med en slik i 2 år. Sitter fortsatt på hans mitsubishi. Husk at i tillegg til lim skal det være låsereimer rundt. Dessuten så er ikke lim det samme som vulkanisering. ( Da smelter gummien sammen til .. gummi ! )  Eksempelet mitt var bare et eksempel , jeg selger ikke disse her , og folk får gjøre hva de vil.

Håpløst ? Nei da hadde de ikke blitt solgt.  Men det er klart at en hel mansjett er bedre enn en delt  ! Dog - vesentlig forskjell i jobb da . Kom gjerne med et godt tips du også , det er fullt lovlig Lifern ....   

lifern

Biltema selger en sak til å bytte mansjett.
Går på trykkluft og utvider mansjett.
Har ikke prøvd den selv.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

#7
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sele

Genialt men hva er prisen på slikt utstyr?

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

bob-bob

Jeg har også Youtube på min pc ! :D :D :D

Her skiftes den raskt , uten dyrt verktøy og uten å ta ut akselen.

https://www.youtube.com/watch?v=nLAWIQ05DS0

leafnor

Jeg har benyttet slik splittet sak en gang på en Corolla 1,3XLI -95. Biltema sin splittmansjett. En tabbe jeg gjorde var å ikke fjerne alt = ALT!! grease på aksel, for ved første forsøk kom det grease på limfuge, og da var det "kjørt".
Fikk den aldri tett, så måtte til med en til. Da ble det OK, så gjør ordentlig rent.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA