Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon med smart energimåler/styring

Startet av superluxus, søndag 15. april 2018, klokken 21:05

« forrige - neste »

PalEngh

Sitat fra: superluxus på mandag 02. juli 2018, klokken 08:03
Sitat fra: PalEngh på søndag 01. juli 2018, klokken 22:39
Er det noe nytt her?
Hva finnes idag av smarte ladestasjoner?

- og hvordan er en slik smart funksjonalitet? Hva kan man vente seg? Finnes det utstyr som kan overvåke strømpriser (live fra nettet) og kontrollere lading utfra fordelaktige tidspunkt?

Har hørt om at man skal kunne sette ønsket ferdig ladet-tid, eks kl 06:00, og at systemet lader når det er billigst strøm gjennom natten, men garanterer fulladet batteri kl 06:00.

Kan noen forklare dette, og peke meg i retning av slike produkter?


XC60 R Design T8
Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n
Tibber er en løsning som tilbyr dette, men det krever at du kjøper strømmen igjennom dem. Med denne løsningen brukes bilens ladestyringssystem og du trenger bare en «dum» ladesstasjon. Tibber styrer lading av bilen gjennom et API via app-tjenester.

Volvo er ikke støttet av Tibber enda, men de har planer om det.

Jeg har en BMW i3 og en Volvo XC90 T8. Begge lades med Salto 572. XC90 tar bare 2,5-3 timer å lade opp så det kan alltid gjøres midt på natten. Dette kan du regulere Volvo-On-Call app'en.

Vurderer å teste Tibber når jeg får AMS i september.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lærte i dag, etter en samtale med teknisk hos Defa at deres Saltobokser lar seg styre av en komponent (homeCLU) som monteres i sikringsskapet og som overvåker totalforbruket i boligen din.
Kort fortalt så justerer den ned ladehastigheten slik at du aldri går over eks. 40 Ah. Bruker du 30 Ah til oppvarming, koketopp, vaskemaskin etc, så vil laderen kun trekke 10 Ah. Om du har forbruk på kun 20 Ah kan laderen trekke 20 Ah.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA