Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader i garasje - grave ned ledning og hvilken lader?

Startet av Smudsm, mandag 16. april 2018, klokken 11:39

« forrige - neste »

Smudsm

Hei.

Jeg har kjøpt hus med garasje og skal få satt opp lader.
Pr nå ligger det to kabler inn til garasjen, begge er 2,5mm2 16A i følge sikringsskapet (de går på samme kurs). Det er en del lys samt garasjeport på disse. Tidligere eier har hatt koblet opp to pumper til en hagedam, usikker på effekten de trakk (ikke tilkoblet nå). Kommer ikke til å koble dem opp de første årene, men muligens om noen år.

Er det behov for å grave ned ny kabel til garasjen? Det er ikke så mange meter å grave, så arbeidsmessig sett er det OK. Hvis graving ønsker jeg å være litt fremtidsrettet og går gjerne opp en størrelse hvis det er til hjelp 5-10 år frem i tid. Hvilken størrelse på kabel anbefaler dere?
En annen ting: Er det krav til trekkerør? Er det noe krav til hvor dypt kabelen må ligge i jorda?

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i de ulike løsningene for ladere, men ønsker å kunne lade andre merker enn bare Tesla. Har lest litt på forumet og forstått at det kan fungere med Tesla Wall Charger, men at det på langt nær er like universelt som en valig type2 lader. Har ikke behov for veldig hurtig lading, men greit å ha litt guff på det. Tar gjerne imot anbeaflinger fra dere som har vært gjennom dette (evt er midt oppi det)!

Har kikket litt og kom over denne:
Spesifikasjoner:
Godkjent Salto ladestasjon type 572 for elbiler montert på vegg i henhold til IEC 61851 og nye forskrifter fra 1.1.15
Type 2 uttak
Forsyning: 230V, 1 fase- 20A sikring
Ladeeffekt 3,6kW (16A)
Inkludert jordfeilvern med DC-beskyttelse (NEK 400:2014)
Inntil 20m kabel fra sikringsskap og 20 ampere sikring.
Kan også oppgraderes til 32A ladding mot pris tillegg.


Tenker at jeg oppgraderer til 32A hvis jeg går for denne. Blir det mye raskere lading hvis det også er 3-fase? Har dobbletlader, det skal vel også hjelpe litt på ladehastigheten!?

Kjører i dag en TMS 60 med dobbeltlader (2014 mod). Er det sånn at den innebygde laderen i eldre modeller har lavere kapasitet? Er det noen hensyn man evt bør ta i så måte?
(har bodd uten lademulighet hjemme i 4 år og tatt all lading jeg har kommet over i denne perioden, derfor jeg er håpløst lite oppdatert på alt det som har med hjemmelading å gjøre)

Takke på forhånd for alle gode innspill!

aness

Sitat fra: Smudsm på mandag 16. april 2018, klokken 11:39
Kjører i dag en TMS 60 med dobbeltlader (2014 mod). Er det sånn at den innebygde laderen i eldre modeller har lavere kapasitet? Er det noen hensyn man evt bør ta i så måte?

Ja og nei, gamle enkeltladere var maks 11kW, har du dobbeltlader er maks 22kW.

Vær obs på at for å få 11kW trenger du 400V, trefase og 16A. For 22kW trenger du samme, og 32A.
Har du 230V-anlegg er normalt maks 7.2kW (enfase, 32A), men det er også få ut litt mer fra 3-fase (se andre innlegg her for detaljer)

Når det gjelder hvilke kabler du trenger må noen andre svare deg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA