Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 vs ioniq

Startet av jorgenak, lørdag 14. april 2018, klokken 17:34

« forrige - neste »

jorgenak

hallo!

jeg har hund, snart barn, 200-300k, og lyst på en bil til sporadisk bykjøring, helgeturer (hvorav + 12mil til hytta er viktigst). om bilen kan gå på en langtur i ny og ne tåler jeg litt ladestopp. jeg har også lyst til å ha sykkel og ski på taket.

jeg har ikke fast ladeplass (offentlig lading), ikke bruk for bilen til pendling eller andre nødvendigheter og heller ikke tålmodighet til å vente et halvår på splitter ny bil.

det står i utgangspunktet mellom Ioniq og i3 med vidt forskjellig appell.
er bekymret for plass til bikkja og barn i i3, og bekymret for generell trausthet/fornuftighet og mangel på app ved Ioniq.

noen som kjenner at de kan mene noe om hvilken bil som bør kunne svare på dette behovet i 3-5 år fremover?

SveinJ

...et forhold er sikkert. Glem i3 om sykkel er viktig. Det finnes ikke noen "godkjent" løsning i dag.

Bikkje? St. Bernhard eller liten puddel?
12 mil til hytta med i3 og 94Ah er ikke noe problem, sommer som vinter
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

AppleKnocker

Sitat fra: jorgenak på lørdag 14. april 2018, klokken 17:34
hallo!

jeg har hund, snart barn, 200-300k, og lyst på en bil til sporadisk bykjøring, helgeturer (hvorav + 12mil til hytta er viktigst). om bilen kan gå på en langtur i ny og ne tåler jeg litt ladestopp. jeg har også lyst til å ha sykkel og ski på taket.

jeg har ikke fast ladeplass (offentlig lading), ikke bruk for bilen til pendling eller andre nødvendigheter og heller ikke tålmodighet til å vente et halvår på splitter ny bil.

det står i utgangspunktet mellom Ioniq og i3 med vidt forskjellig appell.
er bekymret for plass til bikkja og barn i i3, og bekymret for generell trausthet/fornuftighet og mangel på app ved Ioniq.

noen som kjenner at de kan mene noe om hvilken bil som bør kunne svare på dette behovet i 3-5 år fremover?
Leksjon 1: alle anbefaler det de selv har

Jeg har en Ioniq med sykkel på taket (Seasucker) selv om det står I3 i min utdaterte signatur.

Det viktigste du kan gjøre er å ta deg en prøvetur i disse to utmerkede kandidatene.

Hvis sykkelen din er singelspeed: gå rett til BMW forhandleren. Stopp evnt for en brokkoliøl på veien, eller få skjegget ditt frisert og vokset.

Hvis du liker raskere lading, bedre plass, høyere komfort og en bil som belønner effektiv kjøring OG trives i høye hastigheter på motorvei: gå til Hyundai butikken.

Begge er bra biler - men tror ikke det er ofte de havner på samme shortlist
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Zimon

Jeg har en Ioniq på vei og gleder meg, var god å kjøre på prøvekjøring. Sjefen min har en i3 og han er veldig fornøyd, morsom å kjøre. Begge bilene har skryt på seg, men de stiller i litt annen klasse.

Jeg vil si at i3 er mer bybil, men kan brukes på langturer også selvsagt. i3 er per def også bare 4 seters kontra Ioniq er 5 seter. Ang bagasjeplass etc så sjekk spesifikasjoner + også Bjørn sin banankasse stablings test med elbiler, litt artig og gir ett inntrykk.

https://www.youtube.com/watch?v=elH0sCb4leI&t

Oppsumert:
Number of banana boxes:
BMW i3: 4 in trunk, 14 with seats folded
Hyundai Ioniq: 6 in trunk, 16 with seats folded
Nissan Leaf (2013): 5 in trunk, 18 with seats folded
Kia Soul EV: 6 in trunk, 21 with seats folded
Model X 5 seater: 1+10 in frunk+trunk, 28 with seats folded
Nissan e-NV200: About 48-50

Ioniq klarer 2 mer enn i3 med seter oppe og nedslått, men spørsmålet er hvor mye plass trenger du?

Ta kontakt med i3 og Ioniq forhandler og ta en prøvetur, så finner du ut litt mer.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Agmuns

#4
Vet ikke hvor stor hund du planlegger å ta med deg, men det er mer enn god nok plass til en familiehund som ikke er av størrelse hest i i3. Både i baksete med setebelte og bagasjerom i bur.

Barn er det også ypperlig plass til. Faktisk bedre enn Focusen vi byttet den inn i, fordi i3 utnytter plassen vesentlig bedre innvendig. Jeg er 187 og jeg har mer enn god nok plass foran barnestolen. Kona også, som har lenger bein enn supermodellene i Italia. Ikke noe som helst problem så lenge man sitter som man skal i en bil (altså ikke ligger som en råner). Til sammenligning satt vi begge med knærne nesten inntil hanskerommet i den nevnte Focusen med samme barnestol. Når barnet nærmer seg ett år og du ikke lenger skal løfte ut hele stolen (minus isofix-basen), så ville jeg kjøpt Cybex sin barnestol som kan vris 360 grader. Det gjelder for øvrig uavhengig av hvilken bil du kjøper. Forenkler det å ta inn og ut unger vesentlig.

Hva angår sykkel/ski på taket, så vet jeg det er i3-eiere som kjøper et system som heter Seasucker eller noe i den duren. Det er takfeste som festes med sugekopper. De som bruker det mener det er knallbra, men i og med at jeg ikke har prøvd det selv, så er det ikke noe jeg uten videre vil anbefale. Hvis det høres interessant ut vil jeg anbefale deg å ta kontakt med de som selv eier og bruker systemet.

Panduck

Sitat fra: Zimon på lørdag 14. april 2018, klokken 21:36
Jeg vil si at i3 er mer bybil, men kan brukes på langturer også selvsagt.

i3 er flott til langturer, man sitter veldig komfortabelt (jeg synes bedre enn i Ioniq), høyt og har fantastisk utsyn. Vi er nå i Nederland med i3en vår, det må kalles langtur. Full fart på Autobahn derimot, er den ikke ment til. Ioniq er vel mer "motorvei-bil", og mer praktisk, spes om man er flere enn 2 personer (vi er kun 2). Godt med plass i i3en når man har setene nede. Selv om ladehastighet på i3 om vinteren er godt over det den var på Leafen, og den holder god hastighet til over 90%, går det noen ganger veldig tregt om vinteren, 18kW på kaldt batteri, det tar tid. Her er vel Inoiq en del bedre?

Begge er flotte biler, prøv begge, finn ut hva ladehastighet blir om vinter på Ioniq kontra i3 om det betyr noe. Ellers må jeg si 11kW lader som i3 har, er noe flere elbiler burde ha. På tur i Europa har det betydd mange prosent mens vi spiser mat på steder det ikke er hurtigladere.

jorgenak

Takk for gode svar!

Fornuften tilsier Ioniq, følelsene i3. Har prøvekjørt begge... Jeg tror vårt behov dekkes av begge to men det er jo endel ekstra praktiske fordeler med ioniq. Mer plass, mer stæsj, mer effektiv osv...

AppleKnocker

Seasucker: har fungert bra både med ski, sykkel og kajakk på både Ioniq og Tesla. Viktig at man leser bruksanvisningen og ikke behandler Seasucker som et vanlig takstativ - dvs lar det stå permanent på bilen.

Støtter kommentaren med 11kw AC lader. Det burde alle elbiler ha.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elektro12

Jeg kjøpte nylig i3, og har solgt igjen. Fantastisk teknologi og god plass. Etter 3 uker i bruk kom jeg til at jeg nok aldri hadde kjøpt bilen om den hadde vært fossil. Savnet etter 4 vanlige dører, mer bagasjeplass m.m. ble presserende. Den er også litt vinglete, spesielt på vinterhjulene. Jeg valgte å selge mens jeg kunne slippe tap.

Ioniq synes jeg er et bedre valg. Litt lav takhøyde bak, men det er jo ikke et problem for barn.

Agmuns

Sitat fra: Panduck på søndag 15. april 2018, klokken 20:33
Sitat fra: Zimon på lørdag 14. april 2018, klokken 21:36
Jeg vil si at i3 er mer bybil, men kan brukes på langturer også selvsagt.
i3 er flott til langturer
+1 på dette. Jeg kjører selv over 30k km i året med i3. 95% av dette skjer på motorvei i over 100 km/t. Kanskje ikke langtur som i ferie til Nederland, men det er nesten 3 ganger så langt som folk flest kjører årlig. Det at noen opplever den som vinglete er jeg 100% sikker på skyldes at de ikke er vant til a) små bybiler med kort akselavstand og b) biler som har rask styrerespons.

Det er selvfølgelig en helt ærlig sak å være vant til større biler og ikke noe i veien med det, men for meg som er vant til bybiler (som da er mindre enn i3 igjen) er vingling noe som ikke skjer i i3 i motorveihastigheter. Ja, som med alle andre små og lette biler så blir den litt dratt i av sterk vind, men det er slik det vil være med enhver bil i B-segmentet eller mindre. Dette er på ingen som helst måte unikt for i3.

Kort akselavstand og rask styrerespons = agil bil hvor man vil merke hver enste bevegelse i rattet.

Panduck

#10
Det ble noen perioder med 130km/t på motorveier i Nederland, det er nok som det er sagt litt hvordan erfaringer man har med andre biler. 130km/t i en i3 er ingen problem og jeg opplevde det aldri som "vinglete" eller noe slikt. Jeg husker at min første tur på motorvei i Norge opplevdes litt annerledes enn jeg var vandt til.

Problemet ligger heller i at estimert rekkevidde vel faller langt raskere på en i3 enn på en Ioniq i høyere hastigheter. Estimert rekkevidde etter litt "motorveihastighet" i nederland gikk fra 240km til 150km. Over til Tyskland og vekk fra Autobahn, og vi bruker knapt strøm.

Rundt i Europeiske småbyer med trange gater er i3 en drøm, men Ioniq er neppe sær å navigere den heller, det er jo ikke diger bil.

Jeronan

#11
What no one mentioned and is actually quite important. How quickly do you want the car?

If you order a new BMW i3 94Ah, you will get it within 3 months.
If you order a new Hyundai Ioniq, you will have to wait a year before you get one.

And that is the pain point here, since 2019 is going to be a big year with a lot of new EV's coming out. Also with larger battery packs. Not to mention the Tesla Model 3 becoming available in Norway.

If you can wait till 2019, I would hang on and see what Nissan is going to do with the expected 60kWh version of the Leaf.
If this one really does get the new LG Chem battery pack with thermal management, 100kW DC fast charge and up to 22kW AC charge capabilities, then you might be able to get this one around the same time as a new Ioniq, which will be heavily outdated by the time you get it.
You can expect Nissan to unveil more about the 60kWh version sometime September, including opening up of pre-orders.

But if you are in a hurry, go for the BMW i3. You won't regret it. Like others said, take a test drive first and then make the final decision.

Just my 2 cents.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

chargedup

En ting du burde vite dersom du tenker ny bil er at i3 sannsynligvis kommer med større batteri snart. Forhandler vil si at de ikke har hørt noe om det, til den dagen de begynner å selge bilen med større batteri. Ingen som vet når, men verdt å vite at det snart kommer, så du ikke blir skuffet, slik flere ble sist gang rett etter de hadde bestilt.
Har hørt mye bra om ioniq, men aldri prøvd den. Veldig fornøyd med min i3, har innimellom hundebur baki (normalt sett legger jeg da ned det ene baksetet for å ha det i lengderetningen da det mangler noen få cm).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Jeronan

Sitat fra: chargedup på tirsdag 17. april 2018, klokken 22:33
En ting du burde vite dersom du tenker ny bil er at i3 sannsynligvis kommer med større batteri snart. Forhandler vil si at de ikke har hørt noe om det, til den dagen de begynner å selge bilen med større batteri. Ingen som vet når, men verdt å vite at det snart kommer, så du ikke blir skuffet, slik flere ble sist gang rett etter de hadde bestilt.
Har hørt mye bra om ioniq, men aldri prøvd den. Veldig fornøyd med min i3, har innimellom hundebur baki (normalt sett legger jeg da ned det ene baksetet for å ha det i lengderetningen da det mangler noen få cm).

If it comes, it will be announced probably around the same time as the 60kWh version of the Leaf.
Then he has more (better) choices to consider. Unless, again, he is in a hurry.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

AppleKnocker

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 17. april 2018, klokken 08:09
Sitat fra: Panduck på søndag 15. april 2018, klokken 20:33
Sitat fra: Zimon på lørdag 14. april 2018, klokken 21:36
Jeg vil si at i3 er mer bybil, men kan brukes på langturer også selvsagt.
i3 er flott til langturer
Kort akselavstand og rask styrerespons = agil bil hvor man vil merke hver enste bevegelse i rattet.
Det er nettopp derfor I3 ikke er en optimal bil for motorvei. Hvis man vil ha en bil å slenge rundt krappe svinger på småveier eller kjøre i byen er I3 flott. Men Ioniq er en motorveis cruiser. Men unntak av rekkevidden vil jeg påstå at den overgår Tesla på dette området.

I3 og Ioniq dekker rett og slett hvert sitt behov. Så kanskje en ide å avklare hva det er? Så gir valget seg selv  ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA