Skrevet av Emne: To regen ore not to regen  (Lest 456 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12334
    • Vis profil
To regen ore not to regen
« på: lørdag 14. april 2018, klokken 09:41 »
Vedlagte bilder viser kjøring med biler som ikke har autoseiling, og biler med Autoseiling.

Legg spesielt merke til nederste bilde som viser hvor mye enklere det er med en Think classic med både autoseiling og autoregen. Trenger kun slippe pedalen så tar teknikken seg av både regen og fartskontrol, samtidig som den passer på å holde forbruket på minimum.

Med enpedal kjøring, eller biler med konstant regen ( Føles litt som å kjøre med håndbremsen på ) må fører selv passe både fart og fartsgrenser manuelt, eller bruke cruise controllen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1499
    • Vis profil
Sv: To regen ore not to regen
« Svar #1 på: torsdag 03. mai 2018, klokken 22:25 »
Du er inne på noe vesentlig.
Når man regenerer med en AC-motor, blir det AC/DC og DC/AC-konverteringer når strømmen går ut og inn av batteriet, og det blir omsk motstand mm.
Er man ikke bevisst på kjøringa si, kan strømmen veksle mellom å gå ut av og inn på batteriet med sekunders mellomrom, og det er ofte svært unødig. Batteriet slites unødig, og det går ekstra varmt ved ujevn kjøring.

erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1120
    • Vis profil
Sv: To regen ore not to regen
« Svar #2 på: fredag 04. mai 2018, klokken 20:05 »
Hvor varmt blir det i batteriet i klima vi har ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1624
    • Vis profil
Sv: To regen ore not to regen
« Svar #3 på: fredag 04. mai 2018, klokken 21:52 »
Du er inne på noe vesentlig.
Når man regenerer med en AC-motor, blir det AC/DC og DC/AC-konverteringer når strømmen går ut og inn av batteriet, og det blir omsk motstand mm.
Er man ikke bevisst på kjøringa si, kan strømmen veksle mellom å gå ut av og inn på batteriet med sekunders mellomrom, og det er ofte svært unødig. Batteriet slites unødig, og det går ekstra varmt ved ujevn kjøring.

Ingen forskjell på DC og AC motor. En DC motor har en "omformer" via børstene.

Når det  gjelder korte opp- og utladinger vil dette ikke gi nevneverdig slitasje. Det er de store opp- og utladinger som forkorter levetiden.
Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12334
    • Vis profil
Sv: To regen ore not to regen
« Svar #4 på: lørdag 05. mai 2018, klokken 09:43 »
Fattern "oppgraderte" fra Think Classic til Think City uten Autoseiling og opplevde samme rekkevidde tross mer enn dobbelt så stort batteri.

Dette var ene og alene grunnet problemet Trekkoppbil nevner.

I tillegg var det ubehagelig å sitte på med han grunnet den rikkete kjøringen påtvunget regenerering genererte.

Har nå BMW C evolution og eneste modus som funker for meg er seile modus som den heldigvis har som opsjon. Skulle bare ønske bilavdelingen kunne spionert litt på hva MC avdelingen holder på med.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1499
    • Vis profil
Sv: To regen ore not to regen
« Svar #5 på: søndag 06. mai 2018, klokken 20:46 »
Hvor varmt blir det i batteriet i klima vi har ?
Det kommer nok ann på hvordan man kjører og hvordan man lader.
Tråkker du på 200A oppover en stigning, så kan tempen fort stige noen grader. Hurtiglading over halvfullt batteri kan også varme godt.

Jeg har bare erfaring med 24kwt Leaf, og jeg har erfart at man kommer opp i ca 50 grader celcius etter langkjøring om høsten. Jeg synes huske at Emil i sine langkjøringsbeskrivelser også kom endte omtrent på den temperaturen. Han kjørte opp i 70 mil. Her er det snakk om skånsom kjøring med mye trilling, og skånsom lading hvor man avbryter i tide. Disse bilene setter ned ladestrømmen når batteriet er omtrent halvfullt, og skal man komme fram på langkjøring, så er kunsten å kjøre jevnt. Dvs at skal man optimalisere langkjøringa for å spare tid med disse bilene, så kjører man samtidig skånsomt mot varmeutvikling.

Det er nok værre med 30kwt's batteriene, hvor jeg har sett reisebeskrivelser fra bilister som hurtiglader høyt opp, så disse kan nok bli vesentlig varmere, og jeg trur det kan være en av årsakene til at 30kwt's batteriene eldes 3 ganger så fort som 24kwt's batteriene.
« Siste redigering: søndag 06. mai 2018, klokken 20:50 av Trekkoppbil »