Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er smertegrensen på pris?

Startet av birgerdammen, fredag 13. april 2018, klokken 15:11

« forrige - neste »

Kjetil1986

Sitat fra: Speeder på lørdag 14. april 2018, klokken 11:31
Jeg tenker kona er i ca samme klasse som vår Zoe og bør være ca likt priset. Fra 250k med minste batteri.

Kona vil bare bli levert med det største batteriet i Norge.
Model 3 long range 2021

trykkertor

Sitat fra: Olemann på lørdag 14. april 2018, klokken 01:49
Mer populær helt til man har satt seg i baksetet, om man er 175 cm eller mer, og sjåføren det samme....
Snakker vi 190 begge steder så bør man ha med både kiropraktor og fysioterapeut....og ingen ulempe om allerede er godt vant til yoga.
Har man valgt lille Kona EV og planlegger mye turer med voksne foran og bak.....
...har man valgt feil bil.
Samme gjelder Yaris, Piccanto, Alto osv....
Kona er en liten bil. Det bør de fleste vite før de kjøper den.

ProsjektX

Kona EV 64kW med teknikk og skinn, bør virkelig ikke koste mer enn rundt 20k mer enn en tilsvarende utstyrt Ioniq. Da er vi på i underkant av 300k inkludert levering. Evt pluss lakk, soltak, vinterhjul osv, men den bør virkelig ikke ligge på mer. Det er en størrelse under Ioniq, og Leaf også. Koster den mer enn 300k, så kommer nok ikke jeg til å handle ihvertfall. Da er det bedre å vente et halvt år på noe bedre, og mer for pengene. Kan heller aldri tenke meg at den skal koste mer enn 40k EUR i f.eks Tyskland, og nettoprisene bør ligge sånn ca likt i Europa.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Trond.m

Hvis grensen til Prosjekt X er 300K tror jeg vi kan se fram til en ledig plass i køen  ;)

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Crown

Sitat fra: Speeder på lørdag 14. april 2018, klokken 11:31
Jeg tenker kona er i ca samme klasse som vår Zoe og bør være ca likt priset. Fra 250k med minste batteri.

Plassmessig er det nok ikke så stor forskjell, men ellers kan de ikke sammenlignes. Zoe mangler jo "alt". Det blir lettere å ramse opp utstyr og egenskaper som Zoe har, enn det Zoe ikke har.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Fossilbil

Min plass blandt de 2800 "første" blir ikke brukt ved pris over 275, noe jeg nå neppe tviler den kommer ned mot

Jeg ville hatt årevis med våkenetter, følt skam og uro hvis jeg hadde brukt 300k på noe Koreanske greier...

:laugh:

trykkertor

Sitat fra: Fossilbil på tirsdag 17. april 2018, klokken 23:21
Min plass blandt de 2800 "første" blir ikke brukt ved pris over 275, noe jeg nå neppe tviler den kommer ned mot
Jeg ville hatt årevis med våkenetter, følt skam og uro hvis jeg hadde brukt 300k på noe Koreanske greier...
:laugh:
Hmmmm.....Her lukter det fordommer mot Koreanske biler og ikke erfaring. Noe som forteller meg at du ikke har prøvd noen nyere dyr Koreansk bil som Kia Optima eller Hyundai Santa Fe.
Hadde en Hyundai Sonata i tro tjeneste 18 år, som så ble skiftet ut med en KIA Sportage.
Å sette samme biler kan de, og mine 2 nevnte biler er langt fra Premiumbiler.
Setter du deg inn i f.eks KIA Optima, så oser det et par hakk opp.
Prøv en og se hva du synes.

Fossilbil

Sitat fra: trykkertor på onsdag 18. april 2018, klokken 00:17
Sitat fra: Fossilbil på tirsdag 17. april 2018, klokken 23:21
Min plass blandt de 2800 "første" blir ikke brukt ved pris over 275, noe jeg nå neppe tviler den kommer ned mot
Jeg ville hatt årevis med våkenetter, følt skam og uro hvis jeg hadde brukt 300k på noe Koreanske greier...
:laugh:
Hmmmm.....Her lukter det fordommer mot Koreanske biler og ikke erfaring. Noe som forteller meg at du ikke har prøvd noen nyere dyr Koreansk bil som Kia Optima eller Hyundai Santa Fe.
Hadde en Hyundai Sonata i tro tjeneste 18 år, som så ble skiftet ut med en KIA Sportage.
Å sette samme biler kan de, og mine 2 nevnte biler er langt fra Premiumbiler.
Setter du deg inn i f.eks KIA Optima, så oser det et par hakk opp.
Prøv en og se hva du synes.

*provokasjon på*

Det stinker fordommer skal jeg være helt ærlig, og godt begrunnet.
Jeg har selv jobbet med Hyundai og kjørt både Sonata, Santa Fe samt Kia Optima. Beklager å måtte si det, men det er real Tupperware fest fra ende til annen inkludert følelsen av å sette seg inn i et klesskap fra Ikea når dørene lukkes. Samtidig har jo disse bilene vært laget for folk på 160cm, noe total mangel på lårstøtte viser for en på 192cm.
Det skal sies at de koreanske merkene har bedret seg etter de fikk tyske designere på plass, men det viktigste gjenstår : Kjøreglede, noe du ikke finner snev av i en Koreansk eller Japansk bil(se vekk fra noen få sportsbiler)

Sistnevnte er meget essensielt for meg ved valg av bil.
En ev Kona er tiltenkt konemor, så lenge vi kan stue den vekk i garasjen så ingen ser den til vanlig ;)

*Provokasjon av*

:D

teslanor

Var og prøvde ICE-versjonen av bilen i går hos en forhandler på Østlandet. Flott bil og større enn jeg hadde trodd, faktisk (men fikk faktisk ikke sett så mye på bagasjeromstørrelsen). Helt grei opplevd kvalitet, men selvsagt ingen "premium-fest". Forhandler indikerte pris inkl. vinterhjul på kr 360k-370k. Så dette blir ingen rimelig bil akkurat.

Ourasi

#25
Sitat fra: Fossilbil på tirsdag 17. april 2018, klokken 23:21
Min plass blandt de 2800 "første" blir ikke brukt ved pris over 275, noe jeg nå neppe tviler den kommer ned mot

Jeg ville hatt årevis med våkenetter, følt skam og uro hvis jeg hadde brukt 300k på noe Koreanske greier...

:laugh:

Har kikket nøye på Kona selv, da den trolig passer meg og hunden, og kan ikke være mer enig, denne burde ikke koste mer enn 275k, selv med ganske mye utstyr og rekkevidde som er akseptabelt som min eneste bil.. Både innvendig og utvendig oser denne budsjett lang vei. Sympatisk karosseriform, ser ganske "Bil" ut, men med noen stygge og "billige" detaljer fra bakdørene og bakover.. Innvendig er det ganske grusomt og trangt, og hardplastikk deluxe, at "mykt" dasjbord er bundet opp i kostbart utstyr er håpløst, dog personlig vil jeg aldri ha bil uten hel/del-skinn seter med god komfort, så denne ville blitt valgt uansett...

Folk kjøper Bolt/Ampera-E til Tesla S (P)85 bruktpriser, og det er for meg helt ufattelig, men hva skal man gjøre annet enn å riste på hodet. Kona til over 300k er for meg også komplett skivebom, og om det blir som enkelte spekulerer, 350k+ for en godt utstyrt utgave, så er dette like ille som Bolt/Ampera-E. Misstenker at folk allerede har "glemt" at denne er fritatt for engangsavgift og moms om de synes dette er greit, fossil Kona starter altså på 230k med disse avgiftene inkludert. Det er ille å se hva litt rekkevidde betyr for prisene på noe som ikke kan sies å være annet enn billigbiler..

Edit: Kikke på biler når en er trøtt, funker dårlig, for når jeg tok med hunden og testet bagasjerommet, så var det ikke plass. Med nesten lukket bakluke, satt min firbente venn med hodet klistret i ruta, med bedende dådyrøyne om at denne torturen var grusom, så da er Kona bare å glemme..
Golf GTE 2015 Carbon

trykkertor

Sitat fra: Fossilbil på onsdag 18. april 2018, klokken 09:25
Jeg har selv jobbet med Hyundai og kjørt både Sonata, Santa Fe samt Kia Optima. Beklager å måtte si det, men det er real Tupperware fest fra ende til annen inkludert følelsen av å sette seg inn i et klesskap fra Ikea når dørene lukkes.
Og der forsvant jo all troverdighet i dine argumentasjoner, og det er ikke noen vits å debattere mer.  :+1:

geear

Sitat fra: trykkertor på onsdag 18. april 2018, klokken 14:40
Og der forsvant jo all troverdighet i dine argumentasjon
er, og det er ikke noen vits å debattere mer.  :+1:
Fordi han ikke er enig med deg så forsvant all troverdighet?  :-X

Dessverre hadde samboeren min Sportage da jeg traff henne, og etter å ha skrudd på den mistet jeg temmelig mye tiltro til koreanske biler. At bolter knakk bare man så på de, på en ti år gammel bil, var fullstendig ny opplevelse for meg. Det hjalp ikke at den mistet bakakslingen i fart heller, eller at frihjulsnavene røk under litt belastning. Det har helt sikkert skjedd mye med kvaliteten siden den gang, men de har litt å bevise.

Jeg prøvekjørte Ioniq, og takket nei, før jeg kjøpte min første Volkswagen (e-Golf), på tross av at Ioniqen fremstod som defintivt mest "value for money". Den havnet godt under på kjøreglede.

Dersom Kona skal være aktuell som konebil for oss så er nok smertegrensa på 300k. Det skal bra mye til for at jeg betaler 350 lapper for en liten Hyundai. Da blir det heller å vente og se an prisingen på Niro og Model 3.

Jeg syns det er veldig synd at Hyundai Norge har valgt å ikke selge Kona med den minste batteripakken, for veldig mange er dette en bil nummer to, og da har det svært liten hensikt å kjøre rundt med en 64kWh batteripakke. Selv for langkjøring vil 40kWh-pakken fungere fint for veldig mange.

arthur

Sitat fra: gr på torsdag 19. april 2018, klokken 09:55
Sitat fra: trykkertor på onsdag 18. april 2018, klokken 14:40
Og der forsvant jo all troverdighet i dine argumentasjon
er, og det er ikke noen vits å debattere mer.  :+1:
Fordi han ikke er enig med deg så forsvant all troverdighet?  :-X

Dessverre hadde samboeren min Sportage da jeg traff henne, og etter å ha skrudd på den mistet jeg temmelig mye tiltro til koreanske biler. At bolter knakk bare man så på de, på en ti år gammel bil, var fullstendig ny opplevelse for meg.

Betyr det at du mener at de har intet lært og/eller forbedret hva angår kvalitet på disse ti årene?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA