Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er smertegrensen på pris?

Startet av birgerdammen, fredag 13. april 2018, klokken 15:11

« forrige - neste »

birgerdammen

Sitter og kjenner litt på hvor smertegrensen går for pris på ferdig gateklar bil. Har vel konstatert at det er rundt 370 000,- for egen del. Har en dårlig følelse ifht fristelsen Hyundai vel må kjenne på med så lang venteliste når det gjelder å skru opp prisen litt. Hvor går din grense?

Lurer allikevel på om jeg uansett skal ta ut bil med mitt relativt lave kønr, 372, og la en "heldig" sjel med høyere nummer overta den. Ville det i så fall vært akseptabelt med noen tusen i påslag?

andy99

Spør du på vegne av Hyundai?  ;)
I såfall vil jeg si maks 350`kr
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Sorlandsinv

Påslag er helt i orden, så lenge du er klar over vanskelighetene det medfører.
Om du kjøper noe, for å så selge med fortjeneste, så skal gevinsten beskattes. Om du ikke gjør det, så kan du (legg merke til _kan_) etterforsket som svartebørsdeltaker - på lik linje med de som kjøper konsertbilletter til 500 kr, og legger de ut på finn til 1500 når konserten er utsolgt.

I tillegg har Hyundai følgende setning i garantibetingelsene sine (på kona.no):
Hyundai tilbyr sine kunder* fem års garanti uten kilometerbegrensning fra første registreringsdato (...)

* Kunden betyr en person, bedrift eller en hvilken som helst annen enhet som kjøper (i) et Hyundai kjøretøy fra en autorisert Hyundai forhandler og ikke i den hensikt å videreselge den eller, (ii) et Hyundai kjøretøy som har vært opprinnelig kjøpt av en autorisert Hyundai forhandler av en person, selskap eller en annen enhet uten formål for videresalg.


Det vil i praksis bety at de kan nekte den nye kjøperen garanti - for det blir vanskelig å forklare hvordan man har kjøpt en bil, og så solgt videre to dager senere med fortjeneste - men at bilen ble kjøpt uten formål for videresalg  8)



Kjetil1986

Håper også på maks 350 000,- jeg også.
Angående videresalg av bil, så er det jo markedet som bestemmer hva de vil betale. Det var vel en del som solgte (eller hvertfall la ut på FINN) Opel Ampera for 100 000,- over kjøpspris. Man får vel bare vente å se hva de første bilene på FINN blir lagt ut for. Tror ikke det kommer til å bli vanskelig å selge Kona til en av de 20 000 personene på interesselista.
Model 3 long range 2021

e-curious

#4
Tror nok Ampera-tilstander mye godt er en tilbakelagt epoke. Det kommer flere elbiler med lang rekkevidde i løpet av 6-12 mnd, fks Leaf, Niro og model3.

Limodriver

Sitat fra: Sorlandsinv på fredag 13. april 2018, klokken 15:21
Påslag er helt i orden, så lenge du er klar over vanskelighetene det medfører.
Om du kjøper noe, for å så selge med fortjeneste, så skal gevinsten beskattes. Om du ikke gjør det, så kan du (legg merke til _kan_) etterforsket som svartebørsdeltaker - på lik linje med de som kjøper konsertbilletter til 500 kr, og legger de ut på finn til 1500 når konserten er utsolgt.

I tillegg har Hyundai følgende setning i garantibetingelsene sine (på kona.no):
Hyundai tilbyr sine kunder* fem års garanti uten kilometerbegrensning fra første registreringsdato (...)

* Kunden betyr en person, bedrift eller en hvilken som helst annen enhet som kjøper (i) et Hyundai kjøretøy fra en autorisert Hyundai forhandler og ikke i den hensikt å videreselge den eller, (ii) et Hyundai kjøretøy som har vært opprinnelig kjøpt av en autorisert Hyundai forhandler av en person, selskap eller en annen enhet uten formål for videresalg.


Det vil i praksis bety at de kan nekte den nye kjøperen garanti - for det blir vanskelig å forklare hvordan man har kjøpt en bil, og så solgt videre to dager senere med fortjeneste - men at bilen ble kjøpt uten formål for videresalg  8)

Her var det mye uriktigheter.

Gevinsten vil ikke være skattepliktig uten at jeg går inn på hvorfor. Dersom en gevinst er skattepliktig vil et tap være fradragsberettiget.

Det er også helt feil at en mister reklamasjonsrett eller garanti ved videresalg av en ny bil. Det skal altså medføre tap av garantirettigheter å ombestemme seg etter en har bestilt bil, men før den er levert slik at en velger å selge bilen når den blir levert? Eller er det eventuell gevinst som medfører tap av rettigheter for vedkommende som kjøper bilen av opprinnelig eier?

Jeg tror at dersom prisen for bil med skinn, metallic og vinterhjul ligger på mer enn 350 vil det være massivt frafall på ventelisten. Husk at det er en liten bil fra en ikke premiumleverandør. Rekkevidde trumfer ikke alt med så mange gode konkurrenter som vil ha alternativer i løpet av relativt nær fremtid.

trykkertor

Det er nok over den tiden vi så store påslag på Ampera-e, og de første Model S for lenge siden.
Men det bør da være fullt mulig å hente ut bil og tjene 10-20.000,- på den.
Ser jo fortsatt folk som annonserer på Facebook at de  "Mottar Ampera-e om noen uker, fullt usttyrt, tilbyr videresalg til 10.000,- over kjøpspris".

Tror nok ny Kona blir litt mer populært de første ukene/månedene enn Ampera-e er på nåværende tidspunkt.
Men store gevinster har jeg ikke troen på.

PerG

Har vel satt 350 inkludert vinterdekk som smertegrense. Blir det over det tenker jeg meg ganske mye om før jeg kjøper. Er prisen ned mot 300 kjøper jeg garantert.

arthur

Sitat fra: Sorlandsinv på fredag 13. april 2018, klokken 15:21
Påslag er helt i orden, så lenge du er klar over vanskelighetene det medfører.
Om du kjøper noe, for å så selge med fortjeneste, så skal gevinsten beskattes. Om du ikke gjør det, så kan du (legg merke til _kan_) etterforsket som svartebørsdeltaker - på lik linje med de som kjøper konsertbilletter til 500 kr, og legger de ut på finn til 1500 når konserten er utsolgt.

I tillegg har Hyundai følgende setning i garantibetingelsene sine (på kona.no):
Hyundai tilbyr sine kunder* fem års garanti uten kilometerbegrensning fra første registreringsdato (...)

* Kunden betyr en person, bedrift eller en hvilken som helst annen enhet som kjøper (i) et Hyundai kjøretøy fra en autorisert Hyundai forhandler og ikke i den hensikt å videreselge den eller, (ii) et Hyundai kjøretøy som har vært opprinnelig kjøpt av en autorisert Hyundai forhandler av en person, selskap eller en annen enhet uten formål for videresalg.


Det vil i praksis bety at de kan nekte den nye kjøperen garanti - for det blir vanskelig å forklare hvordan man har kjøpt en bil, og så solgt videre to dager senere med fortjeneste - men at bilen ble kjøpt uten formål for videresalg  8)

Din påstand kunne ha vært morsom å få prøvd rettslig hvis det er snakk om en enkelt bil, men uansett har man Forbrukerkjøpsloven så for egen del blåser jeg en lang marsj i disse "garantiene".

Har selv planlagt for et mulig salg av min Kona når jeg får den hvis jeg kan få en grei fortjeneste og i påvente av en Niro.

Hva pris på Kona angår så er vel rundt 350.000 min smertegrense, men tror den vil bli noe billigere enn det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

Sitat fra: arthur på fredag 13. april 2018, klokken 20:45
Din påstand kunne ha vært morsom å få prøvd rettslig hvis det er snakk om en enkelt bil, men uansett har man Forbrukerkjøpsloven så for egen del blåser jeg en lang marsj i disse "garantiene"
Norsk forbrukerkjøpslov er ikke så bankers som mange av oss tror.
Har selv vært gjennom forbrukertvistutvalget med en trafo som gikk dunken etter1.5 år.
Butikk hadde 1 års garanti, og krevde at jeg beviste svakhet av produktet ved å gå gjennom Teknologisk Institutt eller tilsvarende instans.
Forbrukertvistutvalget gav butikken medhold, og sa at etter garanti er det forbruker som har bevisbyrden.
Det sier seg selv at å bruke tusenvis av kroner hos TI på et produkt til 985,- ikke svarer seg.
Jeg "tapte" saken og måtte pent kjøpe ny trafo.

Så med mindre delen en klager på er av vesentlig verdi, så kan en fort står med en bevisregning som er større enn hva det koster å reparere. Men selvsagt, hvis Teknologisk Institutt eller andre kan verifisere svakhet i produktet, må butikken også dekke utgiften til TI. Men butikker som kan reglene spekulerer i at kunder ikke vil gå den veien.
Hadde det vært motorhavari hadde jeg selvsagt strukket meg lenger for å få faglig bevist feil på produktet.
Men som nevnt. 5 års reklamasjonsrett tror mange feilaktig er like sterkt som 5 års garanti. Men det er det langt ifra.

Olemann

Sitat fra: trykkertor på fredag 13. april 2018, klokken 18:16
Tror nok ny Kona blir litt mer populært de første ukene/månedene enn Ampera-e er på nåværende tidspunkt.
Men store gevinster har jeg ikke troen på.

Mer populær helt til man har satt seg i baksetet, om man er 175 cm eller mer, og sjåføren det samme....
Snakker vi 190 begge steder så bør man ha med både kiropraktor og fysioterapeut....og ingen ulempe om allerede er godt vant til yoga.

arthur

Sitat fra: trykkertor på lørdag 14. april 2018, klokken 00:49
Sitat fra: arthur på fredag 13. april 2018, klokken 20:45
Din påstand kunne ha vært morsom å få prøvd rettslig hvis det er snakk om en enkelt bil, men uansett har man Forbrukerkjøpsloven så for egen del blåser jeg en lang marsj i disse "garantiene"
Norsk forbrukerkjøpslov er ikke så bankers som mange av oss tror.
Har selv vært gjennom forbrukertvistutvalget med en trafo som gikk dunken etter1.5 år.
Butikk hadde 1 års garanti, og krevde at jeg beviste svakhet av produktet ved å gå gjennom Teknologisk Institutt eller tilsvarende instans.
Forbrukertvistutvalget gav butikken medhold, og sa at etter garanti er det forbruker som har bevisbyrden.
Det sier seg selv at å bruke tusenvis av kroner hos TI på et produkt til 985,- ikke svarer seg.
Jeg "tapte" saken og måtte pent kjøpe ny trafo.

Så med mindre delen en klager på er av vesentlig verdi, så kan en fort står med en bevisregning som er større enn hva det koster å reparere. Men selvsagt, hvis Teknologisk Institutt eller andre kan verifisere svakhet i produktet, må butikken også dekke utgiften til TI. Men butikker som kan reglene spekulerer i at kunder ikke vil gå den veien.
Hadde det vært motorhavari hadde jeg selvsagt strukket meg lenger for å få faglig bevist feil på produktet.
Men som nevnt. 5 års reklamasjonsrett tror mange feilaktig er like sterkt som 5 års garanti. Men det er det langt ifra.

Høres mere ut som en dåprlig anført sak etter mitt syn:

https://www.tek.no/artikler/endelig_dom_fem_aars_reklamasjon_paa_mobiltelefoner/43547
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AppleKnocker

300 vil være et kupp. Etter å ha prøvd en fossil Kona tenker jeg at 350 er dyrt.
Tviler på at jeg benytter mitt kø nummer hvis prisen blir over 330.

En faktor er også prisen på andre biler som kommer. Hvis f.eks Kia Niro havner på 350, tror jeg Hyundai skal slite med å selge Kona til samme pris.

Bortsett fra at etterspørselen kommer til å overgå tilbudet av biler med en faktor på 4. Så dessverre selger nok disse bilene som hakka møkk selv om prisen blir høy.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Tor S.

Jeg synes 350.000 er dyrt ned tanke på avgiftsfritaket. En må da legge på en 80-90.000 . Får bra bensin/diesel bil for 440.000. Uten at en kan sammenligne direkte...

Speeder

Jeg tenker kona er i ca samme klasse som vår Zoe og bør være ca likt priset. Fra 250k med minste batteri.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA