Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dinside rekkevidde vinter - kort test

Startet av Zimon, torsdag 12. april 2018, klokken 21:12

« forrige - neste »

tomrh

Det er også et psykologisk aspekt inne i bildet: uten e-pedal kjenner man at bremseeffekt er lav, og man innstiller seg på å sakke farten tidligere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

I lys av Leafnors utregninger av indre motstand i 40 kWh batteriet (årsak til #rapidgate), så må det jo nødvendigvis også være en årsak til høyt forbruk med kaldt batteri? For om indre motstand er dobbelt så høy i varmen som i 24 kWh batteriet, så kan vi vel anta tilsvarende i kulda også. En verdi på 1 ohm med minusgrader i batteriet er dermed sannsynlig. Ved normal kjøring så trekkes typisk ~10 kW. Med 400V spenning på batteriet så trekkes det 25A strøm. Tap i indre motstand blir da 25x25x1 = 625W, eller over 6% tap.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA