Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke muligheter har jeg med 2 16A kurser

Startet av Stjerneglis, torsdag 12. april 2018, klokken 10:55

« forrige - neste »

Stjerneglis

Jeg fikk elektriker til å trekke 2 nye 16A kurser fra sikringskapet og installere nye utekontakter da vi kjøpte oss i-Miev i 2011. Kurs nr 1 brukes kun til lading med Schuko, mens kurs nr 2 deles mellom Defa kupevarmer og en luft-luft varmepumpe i huset.

Vurderer nå ny Kona og lurer på hvilke muligheter som finnes mhp bruk av de eksisterenede 16A kursene. Denne bilen har innebygd forvarming når den er tilkoblet, så bruk av Defa kupevarmer utgår på kurs nr 2. Kan de 2 kursene kombineres på en ladeboks, eller må jeg oppgradere kurs nr 1 (ny ledning osv) for å få mer ladeeffekt fra ladeboksen?

Huset er fra 1989 med TN nett og 3-fase mener jeg å huske...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

KjellG

Fra 1989 er det mindre sannsynlig at du har TN. Kom i noe omfang ca 1996. Se i skaper, 3 eller 4 pol hovedsikring? Noen rød lapp med 400V? Noe tekst øverst på kursfortegnelsen?

Stjerneglis

#2
Jeg prøvde å se etter de tingene du nevnte i sikringskapet, men fant ikke noe spesielt. La merke til at hovedsikringen er 3x63A? På måleren står det bl.a 3x230V. Betyr dette 3-fase inn i huset?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

KjellG

Du har 3-fase IT-nett. Det innebærer at du til enkelte elbiler kan få til en slags jukse 3-faselading (eGolf FL, Tesla +?) Fordelen over enfase er noe bedre lastbalansering. Som enfase kan du parallelkoble kablene og få 25A+.

Stjerneglis

Tusen takk for nyttig info @KjellG!
Som sagt har jeg en varmepumpe tilknyttet den ene av de 2 16A kursene. Må denne fjernes eller finnes det smarte ladebokser som både kan parallellkobles for 25A og samtidig automatisk tilpasser seg tilgjengelig effekt?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Simen1

Forstår jeg deg rett om du nå har to ladbare elbiler: iMiev + Kona?

De to kursene gir deg i utgangspunktet mulighet for å lade begge samtidig, men du må passe på at du ikke overbelaster kursene. F.eks trekke 16A til den ene bilen fra den dedikerte kursen og redusere til f.eks 10A på kursen med varmepumpa dersom varmepumpa trekker maks 6A. Sjekk spesifikasjonene til varmepumpa.

iMiev kan lade maksimalt 10A fra vanlig stikkontakt (230V 1-fase)

Hyundai Kona kan lade med maksimalt 7,4 kW ved normallading, men jeg fant ikke noe om spenning, IT/TN, etc. Jeg antar det er snakk om 32A 230V 1-fase. Plugger du den i vanlig stikkontakt (den som ikke deles med varmepumpa) så får du nok 16A 230V 1-fase 3,6kW. Hvis du synes dette blir litt tregt kan du vurdere å legge opp en 32A-kurs til Kona, så fremt du har kapasitet og lastfordeler riktig mellom fasene i sikringsskapet.

Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Stjerneglis

Vår 2011 i-Miev har 16A ladekabel, og den trekker 13A...

Den skal muligens byttes ut med en Kona.

Da har jeg i praksis 2 separate 16A kurser tilgjengelig (den ene har foreløpig en varmepumpe tilkoblet).
Huset har vi funnet ut har IT nett med 3-fase (3x230V)

Spørsmålet er om disse 2 separate 16A kursene kan kobles til 1 felles ladeboks (parallellkobling som nevnt) som er så smart at den kan utnytte begge kursene slik at Kona kan lades med mer enn 16A?

Alternativet er selvfølgelig ny kurs med høyere kapasitet... 
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

geear

Har samme oppsett selv, og har endt med å legge opp en hel bråte med nye rør til garasjen nå. Jeg fikk beskjed et eller annet sted om at det ikke var lovlig å parallellkoble og dermed bruke begge eksisterende 2,5mm2 pfspene til en underfordeling i garasjen. Hvis det er riktig må du bruke de to kursene du har - og om du endrer på oppsettet kan det hende de blir nedgradert til 15A, eventuelt spesiell type sikring for å kunne ha 16A på 2,5mm2.

15-16A er nok ladefart for de aller fleste, men alltid kjekt med mer, selvfølgelig.

RoaldLeaf

Vil anbefale deg å trekke en ny 16 A kurs og montere en dedikert lader. Elektriker kan montere en type B jorfeilbryter som går for begger ladepunkta, dersom det ikke ble gjort første gang. Det blir en dyrere løsning, men mye tryggere.  :+1:
2012 Nissan Leaf
x 1998 Nissan Primera p10 Sri
x 1995 Nissan Primera p10 SLX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA