Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installering av hjemmeladestasjon - Kan man lovligt installere noe selv ?

Startet av turboking, tirsdag 24. april 2018, klokken 03:45

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Ionisert på fredag 27. april 2018, klokken 16:44
Verken privatperson, eller lærling på 3.år for den saks skyld, har lov til å selv spikre kabel for fast installasjon...

Sitat
Men nok om det, trådstarter spørr om han kan gjøre dette selv, nei, ikke uten at elektrobedrift på forhånd godkjenner at kunde kan gjøre dette.

Er du uenig med deg selv her? Det er ikke lov å montere selv, men det er lov hvis elektrobedrift forhåndsgodkjenner?

elektrolux

Tankene mine går til en kunstner som lager et verk bestående av PFXP kabel.

Håper ikke han får elverket på besøk og reaksjon på at det er ulovlig.

Selv har jeg lagt opp hele huset mitt selv, men det er godkjent av installasjonsfirma. Jeg har inntrykk av at det ikke lenger er samme fokus på kabellegging på opplæringen i dag som da jeg gikk på elektrolinjen. Der ble det terpet på perfekte bøyer, riktig klamring og riktig avisolering. Det tar så lite ekstra tid å gjøre dette skikkelig, og resultatet skal en beundre eller plages med i mangfoldige år etter at jobben er gjort, så derfor kan det være bedre å snakke med firma om å gjøre dette selv.

Har selv måtte bytte kabel lagt opp av moderne fagarbeider og som ikke ble lagt opp og bøyd etter den standarden jeg selv krever.

Tipper det er noenlunde likt som i alle yrker der det er press på tidsbruken. Gjør en det selv, eller i alle fall går over det selv etterpå får en den kvaliteten en selv krever. Har skrevet mye om dette om service på bil, og konklusjonen min er at det er mye mindre tidkrevende å bare fikse selv, enn alt styret med å levere foran seg, betale masse, og så måtte gå over jobben i ettertid. :(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ionisert

Sitat fra: Ferry på lørdag 28. april 2018, klokken 00:01
Sitat fra: Ionisert på fredag 27. april 2018, klokken 16:44
Verken privatperson, eller lærling på 3.år for den saks skyld, har lov til å selv spikre kabel for fast installasjon...

Sitat
Men nok om det, trådstarter spørr om han kan gjøre dette selv, nei, ikke uten at elektrobedrift på forhånd godkjenner at kunde kan gjøre dette.

Er du uenig med deg selv her? Det er ikke lov å montere selv, men det er lov hvis elektrobedrift forhåndsgodkjenner?
Når du klipper bort det som er forutsetningen for å kunne legge kabel, så ser det slik ut ja.
Legg til denne som jeg skrev + avtale med kunden FØR så er det såvidt innenfor.
Sitatuten at det er installatør/faglig ansvarlig i ryggen.
Det skal ALLTID være en faglig ansvarlig bak enhver elektrisk installasjon. Så enkelt er det.
Når da kunden, etter instruksjon fra fagarbeider legger opp den kabeln, så er det elektrikkerfirma og faglig ansvarlig som står ansvarlig for kabeln...

Men det er noe mange gjør for å gi kunden den muligheten å spikre kabel å trekke den i røra i bakken.
For FEK §6 5. ledd åpner også for at ufaglærte kan spikre kabel når de blir DIREKTE fulgt opp av elektriker som er på stedet samtidig...

Dette står i norges lover.
SitatI bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes

-   tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording,
-   tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording,
-   tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere,
-   tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt,
-   montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg,
-   utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.

Så for 3. gang  :P , nei, privatperson har ingen mulighet til å gjøre fast installasjon selv...

Om noe er lagt så dårlig som elektrolux skriver så er det selvfølgelig reklamasjonsrett...
Elektroforetaket skal forvisse seg om at fagarbeider de sender for å gjøre en jobb har kompetansen til å utføre jobben fagmessig...

pudderjagar

Her trur eg at Ionisert må nyangsere og moderere litt. Ufaglærte har lov å jobbe på elektriske anlegg og her stilles da ikkje krav til fast ansettelse siden FEK $5 gjeld kvalifisert personell.

FEK $6 gjev ufaglærte rett til å gjere mindre arbeid i elektriske anlegg under tilsyn av kvalifisert personell, altså montøren som har jobben.

Ergo: kan kunde spikre og trekke kablar utan problem. Men da MÅ avtalast med montøren for han må vurdere kva kunden kan gjera i kvart enkelt tilfelle.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mr Oizo

Sitat fra: fredag på torsdag 26. april 2018, klokken 22:14
Du kan også spare mange tusen på å kjøpe inn ladeboksen selv, i stedet for å kjøpe fra elektriker. Den engelske nettbutikken EV One Stop selger nå Rolec Wallpod med type2-kontakt til 279 pund (3100kr). IP65. 16A eller 32A. CE-godkjent. Så kommer frakt (ca 25 pund / 280kr) og 25% mva i tillegg som du betaler til posten/speditør ved mottak i Norge. Det er en veldig bra pris. Men sjekk med elektriker at han monterer CE-godkjent ladeboks som du har anskaffet selv, i stedet for at han kjøper inn veldig dyr ladeboks for deg.

https://evonestop.co.uk/collections/wallpod-ev-homecharge
Tolker jeg dette riktig når jeg sier at den har innebygget DC beskyttelse og den kan forsynes fra en standard automatsikring?

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1959/7639/files/EVWPD009_-_WALLPOD_CommercialCharge_-_IEC62196_skt_Type_2_Mode_3.pdf?5069301885439323438

bosonic

@ pudderjager:
alvorlig talt, du kan ikke sidestille en elektrikerlærling med en "privatperson" eller kunde!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

pudderjagar

Kvar står da at eg har nevnt lærlingar. Ufaglært er akkurat da som ordet seie og inbefattar lærlingar, hjelpearbeidere og menigmsnn i gata. Sjå definisjonane.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Å være under tilsyn i en slik sammenheng vil normalt bety at ansvarlig er til stede mens arbeidet foregår... at det skjer slike avtaler vet de fleste, men det er på ingen måte noe en med loven i hånd kan kreve å få gjøre selv.

elektrolux

Høres bakstrebersk ut at en ansvarlig skal måtte stå og bivåne arbeidet mens det pågår.

At ansvarlig tar en sjekk av ledningen etter at den er lagt er en annen sak.

Uansett kan en i alle fall bore og planlegge ruten, og klargjøre klamring om det virkelig er slik at ansvarlig skal bivåne mens arbeidet faktisk foregår. Det er alltid raskere å legge opp for andre gang. Altså legge opp selv, rive ned, så legge opp mens ansvarlig ser på. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Toalmar

Sitat fra: elektrolux på søndag 29. april 2018, klokken 22:53
Det er alltid raskere å legge opp for andre gang. Altså legge opp selv, rive ned, så legge opp mens ansvarlig ser på. ;D
Kabelen blir vel svært sjelden penere etter å ha blitt klamret fast, revet ned, for igjen å bli klamret fast. Kanskje like greit å få elektriker til å gjøre hele jobben med en gang
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

Det er og et annet aspekt ved dette og ...

Når jeg installerte gjorde jeg brorparten selv, etter avtale med nabo'n som er elektriker. Dermed kunne jeg ta meg tid til å bytte den 1.5 mm2 en nisse av installatør (16A, fagmann ?) hadde lagt i skult anlegg gjennom halve huset, fra underetasjen, over loft til garasje. Det tok meg sikkert en hel helg å få på plass 4 mm2 I et trangt rør.

Dermed ble det skjult, fint og godkjent av nabo med melding. Hadde jeg ikke fått lov til dette hadde jeg hatt en tykk kabel liggende gjennom underetasjen, trapp, stue, loft til garasjen. Ikke fint og noe jeg garantert hadde ergret meg over hver bidige dag. Tror ikke det er mange som får lagt slikt skjult uten å betale en formue...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA