Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrifisert melketralle

Startet av brako79, onsdag 11. april 2018, klokken 15:16

« forrige - neste »

brako79

Hei ærende forum-medlemmer.

Svigerfar holder på å elektrifisere en melketralle. Han har fått den til å rulle.
2stk 18" hjul med 250w motor.
350w Styringsenhet
24v batterier.

Farten er grei, men den klarer nesten ikke last. Målet er at ekvipasjen skal kunne kjøre 100kg opp en helling.

Hva bør modifiseres for å få økt dreiemomentet? Farten er ikke så nøye med så lenge han kan holde følge med å gå etter.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

bosonic

Fint om du kan poste noen bilder, du vet et foto sier mer enn 1000 ord!

Her er noen generelle tips om hva som kan være årsak:
-Spenningsfall i kabler, bryter, sikringsholder, tilkoblingspunkter...
-Underdimensjonert styringsenhet (intern strømbegrensing).
-Underdimensjonert batteri, greier ikke å levere tilstrekkelig med strøm.
-For høy utveksling, motor blir overbelastet.

Jeg har bygget en elektrisk trillebår som fint klarer 75kg i moderat motbakke.
Den har en 250W 24V motor med stor utveksling
Motorstyringen er 1000W (dvs. stor margin)
24Ah batteri ("evner å gi strøm uten tap")
Kabler, sikring, tilkoblingspunkter,bryter etc er dimensjonert for den aktuelle belastningen.


Her kan du se den i aksjon



Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA