Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul 30kw. Rekkevidde

Startet av Fossilbil, tirsdag 10. april 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Fossilbil

Hei.

I jakten på en elektrisk bil, så er "eneste" kravet at den klarer distansen Stavanger Mandal(Skjernøy)

Dette er eksakt 201 km husdør-hyttedør

Noen som har troen på at 30kw utgaven kan klare denne distansen i perioden Mai-August?

goggo

Det kan muligens gå på varme sommerdager hvis du kjører veldig forsiktig, men jeg ville ikke satset på det.

Med en 10-15 minutters lade/pisse/pølse/is pause så går det fint, og det er mange ladestasjoner å velge mellom underveis på denne strekningen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Fossilbil

Takker for svar :)

Beklager, men det stoppes aldri på den turen

brako79

http://www.jurassictest.ch/GR/ kan du simulere flere bilmodeller.
en e-golf fra 2017 klarer dette kanskje, ellers Leaf 40kw bør klare det.
Ellers må du opp på Tesla.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Kårepåsporet

Du spør om rekkevidde.
Rekkevidde er avhengig av kjørestil, hastighet, utetemperatur, temperatur i bil, vått eller tørt, i tillegg hvor tungt bilen er lastet, hvilke dekk en har på bilen. Stavanger Mandal er topografisk tildels krevende, hastigheten er fra 50-nær 100 hvis en følger trafikken.
Jeg tror det kan gå, men ikke uten rekkeviddeangst.
Et godt tips er å avtale å låne demobil hos Kia Sørvest fra lørdag til mandag så kan du prøve.
Ved ett ladestopp på 5 minutt vil jeg tro du alltid vil klare strekningen.
Alternativ er jo Ioniq, men å 200 km rekkeviddekrav er ganske tøft. Når kravet er alltid, fra vår til høst.

Speeder

Zoe kan jo være ett alternativ hvis dere kan leve med litt lite bagasjeplass. Nyere biler med 40kWh batteri har ingen problemer med din avstand.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Zimon

Vurdert Ioniq? Lader raskt + bra rekkevidde selv om bare 28KWh batteri. Den er mer effektiv enn Kia Soul.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Vollis47

Skal du klare det uten ladestopp må du nok ganske mye opp i pris. Du bør absolutt vurdere om det er verdt det for å ungå en 5-10 minutters ladepause. På 5 min får du ladet 4 kWt, som er det du vil trenge for å klare deg frem til hytta.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Fossilbil

Takker for alle svar.

Det er vel ukorrekt å skrive slikt, men vi stopper ikke på veien for da passerer jo alle bilene vi har kjørt forbi.... Og med en "aktiv" kjørestil, så må det nok lades mer enn 4kwt ved en stopp vil jeg tro.

Vi får fortsette å bruke utslippsbomben, og satse på at den om ikke annet bidrar til varmere klima i fremtiden.....  :)

Vollis47

Da kommer jeg med en praktisk og aktuell etter dagens kjøretur med vår Kia Soul i dag, fra Kristiansand via Sokndal til Egersund; 2 voksne (den ene godt over normal vekt), plenty bagasje, temperatur 9 - 13 grader, kjørt 173,4 km, GOM viser 35 km gjenværende, hvilket gir totalt 208,4. 19% igjen på batteriet hvilket gir 41 km, totalt 214,4 km med en energiforbruk på 13,7. Ergo skal det være mulig å kjøre 201 km Stavanger - Skjernarøy. Så jeg utfordrer deg til å droppe fossilbilen. Noe du neppe vil angre på.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Kårepåsporet

Å droppe fossilbilen til fordel for en elbil som kan klare distansen ved tørr vei, varmt og medvind, det tror jeg kan bli en dårlig erfaring, snarere enn en god erfaring. Vi er alle forskjellige, jeg er villig til å ofre noe for å kjøre elbil, men å MÅTTE lade hver gang jeg skulle på hytta var noe jeg sannsynligvis hadde valgt bort.

AppleKnocker

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 12. april 2018, klokken 19:22
Da kommer jeg med en praktisk og aktuell etter dagens kjøretur med vår Kia Soul i dag, fra Kristiansand via Sokndal til Egersund; 2 voksne (den ene godt over normal vekt), plenty bagasje, temperatur 9 - 13 grader, kjørt 173,4 km, GOM viser 35 km gjenværende, hvilket gir totalt 208,4. 19% igjen på batteriet hvilket gir 41 km, totalt 214,4 km med en energiforbruk på 13,7. Ergo skal det være mulig å kjøre 201 km Stavanger - Skjernarøy. Så jeg utfordrer deg til å droppe fossilbilen. Noe du neppe vil angre på.

Snittfart på 43km/t... La du deg bak en traktor for å spare strøm :D


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Fossilbil

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 12. april 2018, klokken 19:50
Å droppe fossilbilen til fordel for en elbil som kan klare distansen ved tørr vei, varmt og medvind, det tror jeg kan bli en dårlig erfaring, snarere enn en god erfaring. Vi er alle forskjellige, jeg er villig til å ofre noe for å kjøre elbil, men å MÅTTE lade hver gang jeg skulle på hytta var noe jeg sannsynligvis hadde valgt bort.

Fossilbilen vil aldri bli droppet, El-bilen er kun tenkt som et alternativ som fruen også kan kjøre...

Blir så mye mas når vi har min bil på hytten og hun må høre på mine regide regler vedr. Parkering(lengst mulig vekke fra alle andre) Fortauskanter(treffer du en så må det kjøpes ny felg)

Jeg er håpløs sånn  ::)

Vollis47

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 14. april 2018, klokken 16:00
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 12. april 2018, klokken 19:22
Da kommer jeg med en praktisk og aktuell etter dagens kjøretur med vår Kia Soul i dag, fra Kristiansand via Sokndal til Egersund; 2 voksne (den ene godt over normal vekt), plenty bagasje, temperatur 9 - 13 grader, kjørt 173,4 km, GOM viser 35 km gjenværende, hvilket gir totalt 208,4. 19% igjen på batteriet hvilket gir 41 km, totalt 214,4 km med en energiforbruk på 13,7. Ergo skal det være mulig å kjøre 201 km Stavanger - Skjernarøy. Så jeg utfordrer deg til å droppe fossilbilen. Noe du neppe vil angre på.

Snittfart på 43km/t... La du deg bak en traktor for å spare strøm :D

Nei, men jeg hadde tre stopp hvor bilen blei stående på en stund. Farten når vi kjørte var som øvrig trafikk.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA