Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er nødvendig vedlikehold? 2012 gått 70.000

Startet av fonberg, tirsdag 10. april 2018, klokken 18:09

« forrige - neste »

fonberg

Hei, vi har en Leaf 2012 som fikk årlig service hos Witro bil frem til 2016, siden det har den ikke vært på verksted utenom PKK.
Hva mener menigheten er nødvendig vedlikehold på en Leaf 1, hva bør dette koste på verksted, og kom gjerne med tips til OK verksted i Trondheimsområdet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

leafnor

Har dårlig med tips på merkeverksted, for gjør pass av mine biler selv.

Eid 2012 Leaf siden mai 2015, snart tre år, og for den sørger jeg for:
- Bremsevæske annet hvert år (Byttet en gang)
- Sjekker nivå på kjølevæsken og om den er "klar", ikke er grumsete.
- Rengjør og holder bremsene smurt (Glidetapper for calipere, og at klosser går lett så de ikke henger)
- Bytter pollenfilter i ventilasjonen
- Vindusviskerblad
- Silikonspray i vindusføringer så vindu går lett opp (Førersiden)
- "Dusj" med WD40 på dørhengsler/bakluke/panser, og i låsemekanismer.
- "Dusj" med WD40 på hengsler på ladeluken, og i ladeportene (For å holde fukt unna)
- "Dusj" med WD40 låsemekansimen på ladeluke, og panser.
- "Motorvask"
- Sjekke for evt lekkasje på reduksjonsgir altså at det ikke til sist går tørt der (Ikke vært noe problem med det så vidt jeg vet, men greit at det blir kontrollert
- Av med skivene bak og rengjort inne i tromler for parkeringsbrems

Av slitedeler bytte "rakkelstag" fremme, og nå siste på EU fant de slark i opphengskule og ytre styrestag på venstre side. Byttet bremseklosser på ca 120.000 km.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Leafnor, er det komplisert å skifte bremsevæske selv?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på onsdag 11. april 2018, klokken 09:46
Leafnor, er det komplisert å skifte bremsevæske selv?
Nei. Bruker typ "Bremselufter" med tilbakeslagsventil.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-2000017001/
Pumper ut ca 2dl fra hvert hjul. Gjør det hvert andre år ved dekkbytte på våren, tar bare 5-6 min mer per hjul.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Takker! Og da fant jeg en video som beskriver bruken av den også. Det var det eneste servicepunktet jeg trodde jeg fremdeles måtte bruke verksted til, men dette skal jeg klare! :)


https://youtu.be/JrCMA6jb-Vg
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

RonnyØ2

Sitat fra: tomrh på onsdag 11. april 2018, klokken 20:09
Takker! Og da fant jeg en video som beskriver bruken av den også. Det var det eneste servicepunktet jeg trodde jeg fremdeles måtte bruke verksted til, men dette skal jeg klare! :)


https://youtu.be/JrCMA6jb-Vg

Bare ikke få bremseveske på lakk eller i øyet :)

Limodriver

Jeg vil på det sterkeste anbefale denne:

https://bilxtra.no/verktoy/spesialverktoy/bremseverktoy/bremselufteverktoy

Da trykksettes bremsesystemet og du tapper bare av gammel bremsevæske gjennom lufteniplene på caliperne. Jeg pleier å nesten tømme reservoaret på hvert hjul, skrur igjen luftenippelen, tar bort trykket og fyller reservoaret til neste hjul. Til slutt fyller jeg reservoaret igjen. Jeg pleier også å tømme eksisterende bremsevæske på første lufting, fylle på ny bremsevæske og tømme igjen (mao tømmer reservoaret to ganger på første hjulet).

En setter bare en slange på luftenippelen og leder gammel bremsevæske ned i en flaske eller beholder.

Fordelen med å benytte denne løsningen der anlegget trykksettes fremfor å pumpe med bremsepedalen er at en får ut all luft igjen dersom en er uheldig å får luft i eller forbi mastersylinderen, alle elektrohydrauliske bremser kan luftes og en kan også lufte hydrauliske clutcher (disse kan være vanskelige uten trykk om en får luft i systemet). Bilverksteder trykksetter bremsesystemet.

Jeg har hatt min i 10-15 år og har gjort det til rutine å bytte bremsevæske annethvert år når jeg legger om vinter/sommerhjul. Det tar heller ikke lange tiden ekstra (ca 15 min).


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA