Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kystriksveien

Startet av automat, søndag 08. april 2018, klokken 21:05

« forrige - neste »

automat

Familien tenker å kjøre Kystriksveien sørover fra Bodø i sommer, og vi har en X75D. Saltstraumen, Svartisen og Torghatten er obligatoriske stopp. Utover dette er det ingen planer foreløpig. Heller ikke hvor mange dager vi skal bruke. Vi er mer i retning campinghytte enn hotell, når det gjelder overnatting.

Er dette null stress, eller blir det en jakt på ladestasjoner. I flg Plugshare er det litt magert med lading enkelte steder. Hvor lang dagsetappe bør man maks regne med, lademessig? Det blir mange stopp, og vi vil ha mulighet til spontane avstikkere.

Noen gode forslag?


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Jeg har sett litt på samme rute  (Fv 17) i forbindelse med ferieplaner:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=53d05419-478c-4c1c-a80a-3cdf28316fbd
Her kan en jo sjekke hvordan det går med forskjellige avstikkere. Det kan lønne seg  dele opp i delruter.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorgenM

Skal komme hurtiglader i Namsos (Circle K, Spillum) i løpet av sommeren, det hadde kanskje hjulpet litt :)

HVIS du har chademo-adapter da :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

automat

Har Chademo. Det er vel obligatorisk på en slik tur. Men har ikke noen andre overganger (utover 16A enfas CEE - Shcuko). Bør kanskje investere litt før en slik tur.

Tenkte ikke på A Better Routeplanner. Takk for tips.

Ser at det blir veldig mye kjøring, og lite tid til andre ting, på den tiden vi har til rådighet. Så vi må tenke litt på om det er verdt det. Evt kutte ut en del av strekningen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Det er opplagt noe feil med schuko ladetiden i abetterouteplanner. Det er vel egentlig bare et alternativ ved overnatting. Men med Chademo i Namsos, så går det jo fint. Regner med du har type 2 kabel også, jeg tror du er godt dekket da.  Ellers er jo ikke E6 med superladere langt unna.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Er vel bare Superladeren i Mosjøen som kan være noen hjelp. Og det blir en omvei på 4 mil hver vei fra Kystriksveien.

Schuko er vel  siste utvei. Har man kjørt litt tomt, så kan det fort bli snaut, også ved en overnatting.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RaBalder

#6
Ladekartet til elbilforeningen : https://elbil.no/ladekart/

viser hurtigladere i:

  • Brønnøysund
  • Sandnessjøen

Men mellom Sandnessjøen og Bodø ser det heller ''øde'' ut.


Jeg vil si at man bør investere minimum 2-3 dager mellom Bodø og Namsos. Det er mye å se på og en del ferger. Noen øvre grense for hvor lang tid det tar finnes vel ikke  :)

Ellemelle

Det er et par Tesla destinasjonsladere på campingen i Glomfjord.

jlan

#8
Sitat fra: Ellemelle på mandag 09. april 2018, klokken 22:19
Det er et par Tesla destinasjonsladere på campingen i Glomfjord.
Og Havblikk Camping Nesna (begge vist i abetterouteplanner linken over).

Et ferjekort er sikkert en god investering forresten: http://autopassferje.no
https://elbil.no/nye-ferjetakster-med-halv-pris-for-elbil/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 09. april 2018, klokken 21:11
Er vel bare Superladeren i Mosjøen som kan være noen hjelp. Og det blir en omvei på 4 mil hver vei fra Kystriksveien.

Schuko er vel  siste utvei. Har man kjørt litt tomt, så kan det fort bli snaut, også ved en overnatting.

Jeg har kjørt kystriksveien med Tesla to ganger. Vi ladet bare om natten. Leide stort sett hytter og brukte gjerne komfyrpluggen så vi fikk 20A eller 25A. Det holdt stort sett til fullt batteri, som igjen var nok til neste dags etappe med god margin. 16A 3-fase blå CEE er også ok, men 13A schuko blir for snaut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jlan på mandag 09. april 2018, klokken 20:26
Det er opplagt noe feil med schuko ladetiden i abetterouteplanner.
Oppdatering fra programmerer Bo. Det er mulig å klikke på støpsel icon og sette inn tilgjengelig effekt og tilgjengelig ladetid.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA