Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skal man sjekke ved kjøp av brukt trilling?

Startet av Rio, søndag 08. april 2018, klokken 19:54

« forrige - neste »

Rio

Noen vurderer kjøp av en brukt trilling til småturer - kanskje 2011/2012?

1) Er det noen spesielle ting man må se på ved kjøp av brukt trilling?
Er det noen greie måter å måle gjenstående batterikapasitet?

2) Etter det jeg vet har i-MIEV mulighet til å starte oppvarming vha. fjernstyring på nøkkel? Noen andre forskjeller, bortsett fra forskjellig regenerering?

Takk for hjelp?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Pastor1

2011 i-miev kjøpte jeg da det var min tur å kjøpe rimelig fremkomstmiddel. Mitt tips nr 1 er å sjekke prisen.......

Ingen fjernstyrt forvarming på 2011-modellen.

Det finnes en tråd her med hva som dreper trillingene. Blir du ikke skremt av den så løp og kjøp!
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

TB

Batteriet kan måles med EvBatMon eller caniOn (krever OBDLink LX blåtann ODB2 )

Fjernstyrt oppvarming kom i 2012 modellen, krever ekstra fjernstyring - bruker ikkje nøkkelen.
Bil må stå med kabel i for at varme skal fungere.

Støtter Pastor1, sjekk prisen og ta ein prøvetur før kjøp - går bilen 7-8 mil i med varme på er det normal rekkevidde for desse.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rio

Takker for svar!

Skal sjekke det med fjernvarme for dem.

Jeg forsøkte Canion og ODB-kontakten jeg vet fungerer med Leaf, men fikk ikke kontakt med en iON.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

#4
Sitat fra: Rio på tirsdag 10. april 2018, klokken 21:24
Jeg forsøkte Canion og ODB-kontakten jeg vet fungerer med Leaf, men fikk ikke kontakt med en iON.
caniOn krever OBDLink LX blåtann ODB2, som har STN1110 brikkesett.
Nesten alle ODB2 dongler er basert på ELM327 brikkesett, som er kopiert i stor skala av kinesiske leverandører.

STN1110 er eit nyere, og mykje bedre brikke, men få produsenter som har valgt å bruke den.

Info om brikkesett: https://www.scantool.net/stn1110/
OBDLink LX Bluetooth Scan Tool  er den mest brukte https://www.scantool.net/obdlink-lxbt/

Eg disponerer både EvBatMon og caniOn / OBDLink LX og kan måle om det er ønske for det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rio

TB: Tusen takk. Jeg har jo ikke lyst å plage deg, men kanskje låne riktig dongel en dag.

Setter pris på det!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elekTrond

Sjekk

       
  • at DAB-radioen har godt mottak
  • at alle tilbakekallingskampanjer er utført
    (dekker bremsevakuumpumpe, rustne batteribraketter, ...
  • regelmessig servicehefte (da bør kampanjene være tatt)
  • PKK - siste dato? Når er neste gang?
  • om det finnes midler til en '13 eller nyere?
Nytt LEV50N batteri, forvarme, doble setevarmere, LED-lys, ny motor, ny girkasse, ... kom gradvis fra sommeren 2012 og til dags dato. Jeg har helt sikkert glemt noe.

Noen burde skrive en gjennomgang på http://elbilwiki.no/index.php/IMiEV-sisters. Sjekk også iMiev Forum Home / Buying/Leasing the iMiev  :+1: :+1:
'13 Mjau

bårdk

Solgte min iMiev 2012 for noen uker siden. Nettopp vært på service og EU-kontroll og da gjorde de også en batteritest som viste at kapasiteten var veldig god til å være 2012-modell ifølge dem på verkstedet. Den ble forøvrig solgt samme dag som jeg la den ut så den var nok priset 5-10.000 for lavt. Orker ikke å holde på i ukevis med slike ting.

elekTrond

Sitat fra: Rio på søndag 08. april 2018, klokken 19:54
1) Er det noen spesielle ting man må se på ved kjøp av brukt trilling?
Er det noen greie måter å måle gjenstående batterikapasitet?

2) Etter det jeg vet har i-MIEV mulighet til å starte oppvarming vha. fjernstyring på nøkkel?
Noen andre forskjeller, bortsett fra forskjellig regenerering?
2) Jo, pre-MY13 har alle trillingene de gamle LEV50 cellene. Etter dette fikk fransøsene åtte færre celler, lavere kapasitet og kortere rekkevidde. Dvs. 80 vs 88 celler, 15 vs 16 kWh og øhm... var det 150 vs 160 km NEDC? *glemsk* I hvert fall skrudde franskmennene opp cellespenningen fra maks 4,105V til et sted i retning 4,2V for å kompensere for færre celler. Dette kan ha noe å for batteriets levetid.

1) Kom på et par-tre ting til her:

       
  • Sjekk at giroverføring glir lett og at girindikator i displayet følger fysisk posisjon sømløst.
    Dette har skapt mange rare feil(meldinger) og driftsstans for flere. Kan løses og forbygges med smøring. Søk på forumet.
  • Sjekk at håndbrekk(wire) glir lett uten treghet eller å henge. Skal ta etter et par knepp og holde maks kraft etter ... *sjekke* Parking brake lever stroke (Control force approximately 200 N)   6 to 7 notches
    Slakke i håndbrekk - justere/stramme/bytte vaiere/wirer?
  • Bremserør
'13 Mjau

covi

Er det noen som har en forklaring eller en link til en tråd som forklarer hvor denne girmekanismen skal smøres?
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Sitat fra: Rio på onsdag 11. april 2018, klokken 00:16
TB: Tusen takk. Jeg har jo ikke lyst å plage deg, men kanskje låne riktig dongel en dag.
Setter pris på det!
Ikkje noko plagsomt det - den er p.t. på utlån, men bare å si fra så skal vi ordne det. Send gjerne PM .
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA