Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi E-tron med rekkeviddeoppgradering via app?

Startet av Knut@@, søndag 08. april 2018, klokken 14:08

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tirsdag 24. april 2018, klokken 18:24
Hvorfor i all verden skal jeg drasse rundt på død batterikapasitet? Ingen biler selges med ekstra drivstofftank, som bare åpnes dersom du betaler ekstra.
Tesla har gjort dette på både 60, 70 og 75 modeller både på S og X

Grunnen er for å ha lavere utsalgspris.

Pingle

Sitat fra: stefse på tirsdag 24. april 2018, klokken 18:24
Ser man bort fra evt. politikk så er dette et merkelig konsept.

Og politikk skal man ikke se bort fra her.
I Norge har vi våre regler som ikke gjør dette logisk, men om man kan starte under Tysklands magiske grense (støtte opp til 60k euro før moms), og selge bilen betydelig billigere av den grunn, kan Pølse-Fritz synes det er greit å betale leie eller oppgradering av batteriet, etter behov.
Gapet fra 80k euro ned til 60k, dekkes av 19% moms, 4000 euro og drøyt 3000 euro i leie.
Anta 100 euro per dag, ev 200 euro per uke, for full kapasitet (500 km vs 400 km), og jeg hadde vært svært glad for å betale det visse uker i året (Kommer HELT frem, uten pause, ev med kun nødvendigste småbarnspausene).
Betalingsviljen min er i alle fall god om alternativet er å legge hele familien inn på hotell/camping, eller å stå lenge i kø bak de andre i påsken (pølse-Fritz vil nok heller si ferieutfarten).
Uansett: Jeg ville valgt en slik løsning om det var sannsynlig at jeg ville ha svidd av mer enn 4000 euro innen ti år, og mindre sannsynlig at jeg ville svidd av 8000 euro, og jeg og VAG ville dermed begge tjent på dette.

Om dette er en fornuftig politikk får andre diskutere. VAG og andre bilprodusenter har allerede tidligere vist en betydelig evne til å tilpasse seg politikk og regler, så om de tilpasser seg også denne merkelige regelen vil ikke være rart (jf dieselgate, men også "lovlig tilpasning" ifm testene).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Balle Klorin

Dette er hva Audi-sjef Rupert Stadler sa under den årlige pressekonferansen forrige måned.

- "Digitalization with Connected Car also includes our core product, the automobile. The best example for this is the Audi e-tron. Our first fully electric series-produced model is the first Audi with functions on demand. This means that customers can continually adapt their cars to their individual needs even after delivery. They can book the new functions for example with regard to lights, driver-assistance systems and infotainment – flexibly and conveniently using the myAudi app."

Talen: https://www.audi-mediacenter.com/en/publications/speeches/speeches-at-the-annual-press-conference-2018-577

stefse

For meg høres det ut som man prøver å gjøre bilen om til en app-butikk.  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Pingle

Sitat fra: Balle Klorin på torsdag 26. april 2018, klokken 15:17
Dette er hva Audi-sjef Rupert Stadler sa under den årlige pressekonferansen forrige måned.

- "[...]Our first fully electric series-produced model is the first Audi with functions on demand. This means that customers can continually adapt their cars to their individual needs even after delivery. They can book the new functions for example with regard to lights, driver-assistance systems and infotainment – flexibly and conveniently using the myAudi app."

On demand: programmer, film og annet jeg kan, eller lar være å, laste ned om jeg trenger det.
Lys? Batteristørrelse? infotainment (utover filmer og musikk)?
Bortsett fra "forståelsen" som jeg uttrykker over for at de tilpasser seg til et [¤%#&*] tøvete regelverk, har jeg svært vanskelig for å forstå rasjonalet bak å selge en bil med batterier, høyttalere, lys og tilsvarende, for så å leie ut bruken.

En forretningsmodell der utstyr medfølger, men ikke brukes, er ressursmessig og miljømessig meningsløst - selv om det mest praktiske av robotikkgrunner er å lage biler der kun farve på eksteriør og seter varierer, og der man betaler for å låse opp funksjoner.

Jeg håper at jeg misforstår Audi her.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Counterpointer

Det er flere som tenker i den retningen. Volvo har tenkt å leie ut biler med alt inkludert, hvor en også kan bytte bil.
Det er også en stor kinesisk produsent som satser på dette.
Ellers i Europa er leie av batteri vanlig.

Det er tydelig at Audi tenker i nye baner med muligheter for aktive kjøp gjennom app. Det er ikke noe i sitatene fra Audi som tilsier leie av batteri, men det utelukkes heller ikke.


stefse

Vet ikke om jeg liker et slikt konsept med å frakte rundt på utstyr som bilen krever betalt for, hvis jeg vil skru det på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på søndag 29. april 2018, klokken 10:58
Vet ikke om jeg liker et slikt konsept med å frakte rundt på utstyr som bilen krever betalt for, hvis jeg vil skru det på.
Da finnes det mange biler å velge blandt

Counterpointer


Ulv

Sitat fra: Pingle på fredag 27. april 2018, klokken 10:44
Sitat fra: Balle Klorin på torsdag 26. april 2018, klokken 15:17
Dette er hva Audi-sjef Rupert Stadler sa under den årlige pressekonferansen forrige måned.

- "[...]Our first fully electric series-produced model is the first Audi with functions on demand. This means that customers can continually adapt their cars to their individual needs even after delivery. They can book the new functions for example with regard to lights, driver-assistance systems and infotainment – flexibly and conveniently using the myAudi app."

On demand: programmer, film og annet jeg kan, eller lar være å, laste ned om jeg trenger det.
Lys? Batteristørrelse? infotainment (utover filmer og musikk)?
Bortsett fra "forståelsen" som jeg uttrykker over for at de tilpasser seg til et [¤%#&*] tøvete regelverk, har jeg svært vanskelig for å forstå rasjonalet bak å selge en bil med batterier, høyttalere, lys og tilsvarende, for så å leie ut bruken.

En forretningsmodell der utstyr medfølger, men ikke brukes, er ressursmessig og miljømessig meningsløst - selv om det mest praktiske av robotikkgrunner er å lage biler der kun farve på eksteriør og seter varierer, og der man betaler for å låse opp funksjoner.

Jeg håper at jeg misforstår Audi her.

Jeg er enig i at konseptet virker uvant, og ikke er noe jeg normalt ville gått for.

Men man kan tenke seg at dette konseptet gir besparelser for produsenten fordi alle bilene i praksis produseres helt like teknisk. Man skulle tro at det også blir enklere å feilsøke og implementere endringer i hele flåten. Det eneste du som kjøper eller leaser endrer er skinnfarge og farge på bilen. I teorien kan det bli slik at du kan oppgradere bilen når det passer deg. Neste eier/leier kan gjerne også oppgradere. En "kjøre til hytta"-leie som koster xxxx kr ved første gangs bruk og gir laserlys, utvidet kjøreassistanse, større batteri, og så faller prisen etter hvert som du bruker det ila et år for eksempel.

Jeg vet ikke om jeg liker det, men det er kanskje ikke så dumt? Dette vil kunne gi incentiver til bilprodusenten til å implementere endringer/oppgraderinger i eksisterende biler, slik jeg har inntrykk av at Tesla til en viss grad gjør. Det kommer forbrukeren til gode. Forbukeren må bare passe på å ha godt nett på hytta slik at appen virker når man skal ha laserlys...

Det er ihvertfall tid for å prøve å tenke nytt.
2018 e-Golf
2016 Passat Alltrack

turfsurf

Dette minner om betaling pr MB med bredbånd. «Jasså, du brukte laserlys i 10 sekund? Det blir 50kr takk»
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det er ingen grunn til å tenke at det blir bilkjøper som tjener på dette. Det ville være ulogisk. Audi vil nok legge opp systemet slik at det skal lønne seg for dem.

Jeg har ikke helt troen på dette i forhold til hardware, men i forhold til software er jeg sikker på at dette vil komme på flere og flere biler. Hardware som laserlys er alt for dyrt til å ha på alle biler, unntaket kan være batteri da motivasjonen for rekkevidde er en kraftig motivator som kan gi høy pris for tjenesten.

Er det ikke BMW som tar betalt (ganske mye også ) for softwareoppdatering? Porsche har sagt de vil ta høy pris for lading. Tror tyske bilprodusenter er ute etter å presse ut så mye som mulig i dette nye elbilsegmentet. Så billig tror jeg ikke denne tjenesten vil bli om den kommer.

Pingle

Henry Fords "They come in all colours as long as it's black" (fritt etter hukommelsen) passer ganske greit mtp automatisering. All individuell tilpasning er noe herk, og man kan da selge en identisk bil til alle.

Da gir det mening med en størrelse på batteriet, en type lys, en type motor, og egentlig også identisk interiør og eksteriør.
Forskjellig farve på bilene, og forskjellige seter bør dog gå greit (selv om det er litt mer krevende).
Problemet er at noen ikke ønsker å kjøpe for kort rekkevidde, annenrangs lys, "pinglete" motor mv.

Jeg er enig med Knut Aulie i at det er meningsløst for Audi at bilkjøper skal få mer enn det betales for, men en form for kredittkjøp (betale etter hvert for noe man MÅ ha), er en mulighet, dvs "leie" økt batterikapasitet når man trenger det mv.
Avgiftssystem er en nøkkel der.
I Norge har vi momsfritak for bilen, men ikke etterlevering eller tjenester. Skal Audi få betalt, kan bilkjøper "umulig" (avhengig av effektiviseringsgevinst) tjene på det. I Tyskland kan subsidier gjøre at både Audi og kjøper kan tjene på det, siden de har moms på bilene.

Å ta betalt for softwareoppgradering, når den gir mulighet for selvkjørende biler eller noe sånt (ev hardware-oppdatering, om man trenger det), gir en helt annen mulighet for Audi og bilkjøper, siden det er fremtidsperspektiv som sikres.
Dog ville jeg blitt litt muggen hvis jeg må betale for at både sw og hw skiftes hvert annet år for å unngå at bilen min går for sakte/krasjer (som en annen datamaskin).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA