Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi E-tron med rekkeviddeoppgradering via app?

Startet av Knut@@, søndag 08. april 2018, klokken 14:08

« forrige - neste »

Knut@@

Foreløpig kun en selger som har informert en kunde. Men det høres ut som E-teon kommer med ett batteri, men softwarebegrenset slik at du kan åpne tilgang via app kun ved behov mot betaling.

Interessant ide!


Espen Hugaas Andersen

Høres usannsynlig ut. A la folk leie batterikapasitet undergraver folks ønske/behov for å betale for den fulle kapasiteten, og skal slik leie være en nevneverdig inntektskilde i forhold til kostnaden av å ha større batteri må det koste hundrevis av kroner per dag, noe folk neppe er villig til å betale.

Antar det heller er snakk om at man kan spesifisere hvor mye bilen skal lades opp i appen. Altså at man f.eks lader til 80% daglig, og så når man skal på langtur kan man gå inn i appen og lade opp til 100%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trd-73

Tesla har jo for eksempel muligheten for å oppgradere fra 60 til 75 via app, så så veldig usannsynlig er det vel ikke at Audi gjør noe av det samme?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: trd-73 på søndag 08. april 2018, klokken 17:31Tesla har jo for eksempel muligheten for å oppgradere fra 60 til 75 via app, så så veldig usannsynlig er det vel ikke at Audi gjør noe av det samme?
De hadde det. Det ble avviklet for et år siden.

Og leie er noe helt annet. Leie gjør at man aldri trenger å kjøpe batteriet. For å gå med pluss må man da fordele merkostnaden ved å inkludere større batteri på de forventede leiedøgnene. F.eks om man inkluderer 30.000 kroner i batterier, og forventer i snitt 100 leiedøgn per bil over levetiden, så må det koste 300 kroner per døgn, pluss omkostninger, o.l.

Hvor mange vil betale f.eks 300 kroner/døgn for å øke batterikapasiteten fra 75 kWh til 95 kWh? De øverste 20% benytter man jo uansett sjeldent på langtur, ettersom ladingen går svært tregt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Pingle

Tror jeg kunne vurdert det, men jeg tviler på at det ville vært like lønnsomt for audi: 2-4 dager per år med økt kvote? Det blir vanskelig å få betalt for batteriet og appen på den måten.
En eller annen måte må de uansett tjene pengene.
Men det finnes jo alltids et smutthull.  Jeg kjenner ikke de tyske reglene, men om dette er en måte for audi å krype seg under 60000 euro på, og dermed få støtte for alle q6 e i Tyskland, kan det jo gi mening.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Pingle på søndag 08. april 2018, klokken 17:58Tror jeg kunne vurdert det, men jeg tviler på at det ville vært like lønnsomt for audi: 2-4 dager per år med økt kvote? Det blir vanskelig å få betalt for batteriet og appen på den måten.
En eller annen måte må de uansett tjene pengene.
Men det finnes jo alltids et smutthull.  Jeg kjenner ikke de tyske reglene, men om dette er en måte for audi å krype seg under 60000 euro på, og dermed få støtte for alle q6 e i Tyskland, kan det jo gi mening.
Den støtter jeg - det kan gi mening. Men de vil kun ha behov for å tilby dette i Tyskland, så da ville vi ikke sett dette i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trd-73

I Tesla sitt tilfelle når de tilbød oppradering så var det enten eller, la oss si at 10% valgte å oppgradere, så kan en med en utleiemodell kunne beregne 10% av oppgraderingsprisen i snitt per bil i leieinntekter for å komme likt ut. En trenger heller ikke tjene inn forskjellen i batterikostnad, batteriet tar de nok betalt for uansett, hovedpoenget er at de frivillig kan få en god del personer til å betale mer for bilen med lengst rekkevidde i utgangspunktet i tillegg til at de får noe inntekt på utleie fra de som vil betale ved behov.

Counterpointer

Det som er mest interessant er at dette er en ny måte å møte utfordringen med pris og rekkevidde.

Bruk av app som medium er en moderne tilnærming.

Det blir litt som «gratis spill» med in app purchase. Du får «gratis» batteri, men fristes til å kjøpe rekkevidde. Som regel betyr dette i spillverdenen at du betaler mer, men du føler ikke at du gjør det.

Kunststykket blir å finne balansen mellom salgspris og leiepris.

Tesla solgte softwarebegrenset batteri, men virker som de har forlatt konseptet. Kan jo tenkes at Audi nå prøver en ny vri og kommer til samme konklusjon.

Hvis basemodellen blir 640 tusen for 70 kWh og lander 95 kWh på  maks 800 tusen blir det samme diff som Tesla 75 vs 100 dvs 160 tusen det blir høy leiepris for å ta inn dette eller mer vil jeg tro. 16 tusen på ti år.... høres mye ut

Jeg vet ikke

Pingle

Mulig det er moderne, men uansett må de sitte igjen med betaling for ekstra kapasitet.
Og uansett må de konkurrere med jag og tesla.
Selv om det ikke bryr meg veldig om jeg må betale for lading på langtur, er det langt igjen før noen tar igjen supercharger mtp utbredelse på god hastighet. Og hvem som er mest konkurransedyktige av etron til 640k og ipace til dagens pris avhenger av smak samt utstyrsnivå. Med kredittkjøp på mye av batteriet kan ikke ti ville hester få overtalt kjerringa til å kjøpe etron.
PR i audi mtp etron er "komiske ali" verdig.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

thomanie

Kan denne omtalte "leien" være ett stunt fra Audi for å eliminere ladekø-problemet?

Du kan leie ~100km rekkevidde av Audi, som holder til neste ladestasjon, mot ett "passende" beløp? Tenk utfartshelg. Du har 10 biler foran deg i ladekø, og når ikke neste ledige stasjon, eller helt hjem. Du hadde vel glatt betalt 2x eller 3x prisen på en hurtig/lynlading for å slippe å vente i ladekø?

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

jamez

...og hvor mange ganger i året skjer det isåfall?

Har vanskelig for å tro at de vil kunne sitte igjen med inntjening for ekstrakapasiteten på denne måten.

Det fins sikkert kunder som kan dra seg nytte av et slikt behov, for de fleste av oss vil nok 'leiebehov' være bare noen få ganger i året i snitt.

Counterpointer

Det at Audi har oppgitt ca 400 km wltp rekkevidde på E-tron passer inn med mulig leie via app!

thomanie

Sitat fra: jamez
...og hvor mange ganger i året skjer det isåfall?
Det kommer vel helt an på prisen på leien, hvor ofte du treffer en full ladestasjon, og hvor mye ventetiden er verdt for deg, der og da.

Sitat fra: jamez
Har vanskelig for å tro at de vil kunne sitte igjen med inntjening for ekstrakapasiteten på denne måten.

Det fins sikkert kunder som kan dra seg nytte av et slikt behov, for de fleste av oss vil nok 'leiebehov' være bare noen få ganger i året i snitt.
Helt enig i at økonomien vil styre, og det kommer helt an på hva den koster Audi å bygge inn kapasiteten i utgangspunktet, og hva de *faktisk* får betalt - ikke bare hva de ønsker å ta betalt. La oss si 150 USD/kWh (ihht Wikipedia) for 1:5 av pakken (20 kWh), skulle gi ca 3000 USD / 25000 NOK merkostnad med dagens dollarkurs. La oss for enkelthets skyld si at det vil koste 250 å lynlade (riktignok helt opp), og at denne "nødløsningen" koster 250 - halvparten av egenandelen på bilberging - for å komme til neste lader eller hjem. Da må du bruke dette 100 ganger på bilens levetid for at Audi har tjent det inn. 10ggr/år på 10 år, eller ~1/mnd. I tillegg kan du, som tidligere foreslått, selvfølgelig leie for en fast pris de 2 eller 3 ukene i året du trenger det - sommerferie, roadtrip, osv. Betaler du nok kan du kanskje kjøpe den for evig også, men da vil det nok koste mer enn merkostnaden av cellene. IMHO er dette en noe mer realistisk inntjeningsmodell enn Teslas tidligere.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

stefse

Ser man bort fra evt. politikk så er dette et merkelig konsept.
Hvorfor i all verden skal jeg drasse rundt på død batterikapasitet? Ingen biler selges med ekstra drivstofftank, som bare åpnes dersom du betaler ekstra.
Og hvorfor skal jeg betale ekstra for å få lov til å degradere mitt eget batteri med høyere ladespenning?
Det man heller må ha er et slags system som sørger for at batteriet kun lades til 4.25V  (faktisk 100% grense) dersom kunden aksepterer at antallet ganger dette gjøres, loggføres og synliggjøres på skjermen (for evt. 2.håndsverdi)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA