Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan (visuelt) identifisere en 30 kwh Soul?

Startet av grenness, søndag 08. april 2018, klokken 02:16

« forrige - neste »

grenness

Når man sent på kvelden/på natten (som nå...) blar igjennom finn.no på søken etter 30 kwh-utgaver av Soul, og det ikke er spesifisert fra selger at bilen har dette nye, litt større batteriet, og bilen typisk er førstegangs registrert en gang mellom slutten av 2016 og et stykke ut i 2017, hvordan kan man visuelt (på bildene) anslå at det mest sannsynlig er/ikke er en 30 kwh-modell?


Jeg kan altså ikke ringe selgeren nå siden det er midt på natten, og jeg har ikke lyst til å vente på svar...


Det eneste(?) jeg har funnet ut, er at med 30 kwh-batteriet så kom det også midtarmlene i baksetet - er dette riktig?
Er det noen andre visuelle holdepunkter man kan se etter enten på eksteriøret eller i interiøret, f. eks. i dashboard mtp knapper etc.?


(også postet på FB-gruppen Kia Soul EV Owners Group Norway)

dainai

Vekten er högre på 30 versjonen  :+1:

Sjekk på vegvesen.no så ser du forskjellen.

Usikker

Ser at det er noen som selger Soul'n med Xenon lys, regnsensor, adaptiv cruse, alarm og SD kort leser.....   Det har den ikke
Dvs. den har en SD kort leser men det er for Navi og kan ikke brukes til noe annet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

grenness

#3
Sitat fra: dainai på søndag 08. april 2018, klokken 08:38
Vekten er högre på 30 versjonen  :+1:

Sjekk på vegvesen.no så ser du forskjellen.


Vil ikke med/uten panorama spille inn på vekten også?


Men jeg skal se om jeg kan finne noen sammenlignbare 2018-modeller som jeg kan sjekke vekten på.


Edit: synes ikke dette ga meg så mye, virker som at egenvekten er 1490kg uansett..?


Jeg sammenligner f. eks. denne, hvor selger har informert meg om at det er en 30 kwh, men som er førstegangsreg i januar 2017:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116434761
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek23208




Med denne som jeg synes virker veldig sannsynlig at garantert er en 30 kwh:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114882192
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK13893


Va tycks?

hanche

Hvis du først er på vegvesen.no så har du også understellsnummeret. Se på det tiende tegnet: G for 2016, H for 2017, J for 2018-modellen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

grenness

Sitat fra: hanche på søndag 08. april 2018, klokken 11:22
Hvis du først er på vegvesen.no så har du også understellsnummeret. Se på det tiende tegnet: G for 2016, H for 2017, J for 2018-modellen.


Aha.
Og
G = 2016 = 27 kwh
H = 2017 = 30 kwh


Er det "opplest og vedtatt" ? :-)


dainai

Sitat fra: grenness på søndag 08. april 2018, klokken 10:59
Sitat fra: dainai på søndag 08. april 2018, klokken 08:38
Vekten er högre på 30 versjonen  :+1:

Sjekk på vegvesen.no så ser du forskjellen.


Vil ikke med/uten panorama spille inn på vekten også?


Men jeg skal se om jeg kan finne noen sammenlignbare 2018-modeller som jeg kan sjekke vekten på.


Edit: synes ikke dette ga meg så mye, virker som at egenvekten er 1490kg uansett..?


Jeg sammenligner f. eks. denne, hvor selger har informert meg om at det er en 30 kwh, men som er førstegangsreg i januar 2017:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116434761
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek23208




Med denne som jeg synes virker veldig sannsynlig at garantert er en 30 kwh:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114882192
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK13893


Va tycks?

Min er 30 Og har: Egenvekt
1 505 kg

Dvs 15kg forskjell.

Usikker


KNAJX81EFJ70xxxxx

H = 2017 = 27kwh
J = 2018 = 30kwh

Men det er ikke 100% riktig i vegvesnet's systemer på grunn av gråimport
Er en del som har J i chassie nummer men som står oppført som 2017 modeller og sånn blir det gjerne når de som importerer ikke nødvendigvis vet hva de har fått tak på

Sjekk denne lista så skjønner dere hva jeg mener
http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Kia%20Soul&mnd=%&year=%&sort=2
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

#8
Sitat fra: grenness på søndag 08. april 2018, klokken 10:59
Jeg sammenligner f. eks. denne, hvor selger har informert meg om at det er en 30 kwh, men som er førstegangsreg i januar 2017:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116434761
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek23208

Med denne som jeg synes virker veldig sannsynlig at garantert er en 30 kwh:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114882192
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK13893

Begge disse er 2017 / 27kwh i følge Kia's chassienummer standard

EDIT

Hvis du ser på bilde 29 på denne så har den ikke midtarmelen i baksete
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114882192
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

#9
Sitat fra: grenness på søndag 08. april 2018, klokken 11:38
Aha.
Og
G = 2016 = 27 kwh
H = 2017 = 30 kwh


Er det "opplest og vedtatt" ? :-)
Så langt jeg vet, ja. Men jeg er neppe den best informerte på forumet, så ta det med en liten klype salt. (Redigert: I følge forrige innlegg var 2017-modellen også på 27 kWh. Der ser du.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

grenness

Sitat fra: Usikker på søndag 08. april 2018, klokken 17:05
Sitat fra: grenness på søndag 08. april 2018, klokken 10:59
Jeg sammenligner f. eks. denne, hvor selger har informert meg om at det er en 30 kwh, men som er førstegangsreg i januar 2017:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116434761
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek23208

Med denne som jeg synes virker veldig sannsynlig at garantert er en 30 kwh:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114882192
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK13893

Begge disse er 2017 / 27kwh i følge Kia's chassienummer standard


Hva mener du - at det er noe konkret i chassisnummeret som sier at de har 27kwh, eller at du kun ser på 10. tegnet, og baserer deg på at årsmodell 2017 = 27kwh?
For etter å ha brukt mye tid nå på å forsøke å grave fram fasiten så er jeg i ferd med å gi opp.
Jeg tror nemlig ikke at det 10. tegnet er en sikker indikator på batteristørrelsen, jeg tror det kan være en pekepinn men at det finnes biler som fraviker fra tommelfingerregelen - på samme måte som at dette med midtarmlene bak heller ikke virker å være 100% gjennomført, her også finnes det mange unntak etter det jeg har sett.


I morgen ringer jeg Bertel O Steen og ber dem om en konkret tilbakemelding på den bilen, med det eksakte chassisnummeret, om hvorvidt den har 30 kwh-batteri eller 27. Så får vi se om de finner ut av det, men det må de da kunne finne i sine/Kia sine systemer...

Usikker

Er ikke så vanskelig.....   2017 utgaven eller tidligere = 27kwh    fra og med 2018 utgaven fikk den 30kwh batteri

Merk !!
Det er ikke registreringsår jeg snakker om... det er bokstaven i Chassienummer jeg forholder meg til
Du kan godt kjøpe en nye 27kwh utgave i dag og få den som en 2018 modell men det er fortsatt en 27kwh utgave som da kan være en 2017/2016 utgave men fortsatt for deg en 2018 modell i vognkortet

KNAJX81EFJ70xxxxx

H = 2017 (Kia utgave )= 27kwh
J = 2018 (Kia utgave) = 30kwh
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

#13
En artikkel om at den fikk 30kwh batteri sommern 2017
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48026

Edit:
Her kan man sjekke chassienummer (VIN Decoder)
https://www.vindecoderz.com/EN/Kia/SOUL

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Et annet tips kan være at du ber om å få sjekka batteriet hos en autorisert kia forhandler for å se at det fortsatt er 100%
De vil jo kjapt se om det er 96 eller 100 celler i batteriet

Dette kan du forresten også finne ut selv... med en OBD leser og Torque kan du legge inne den batteri fila som ligger her
https://github.com/Lorride/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/tree/patch-1/Soul%20EV/extendedpids
Får du volt verdier på alle 100 er det en 30kwh utgave, er det bare 96 som viser volt er det en 27kwh utgave

Kia kan også kontaktes direkte her og de svarer på det som kommer inn
https://www.kia.com/no/kontakt-oss/kontaktskjema/#/
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA