Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aktiv batterikjøling?

Startet av tomrh, fredag 06. april 2018, klokken 22:08

« forrige - neste »

tomrh

Det er denne du refererer til ja?
https://www.goingelectric.de/forum/nissan-e-nv200/e-nv200-evalia-40kwh-eine-alternative-t32104-10.html#p762796

Han kjører på autobahn i 120-130 km/t. Ikke rart batteriet blir varmt tross aktiv kjøling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: Smiling when sailing på fredag 08. juni 2018, klokken 20:09
Så nettopp på goingelectric.de en bidrag om en ny 40kWh eNV200 som reduserte ladehastighet allerede ved andre hurtiglading til 26kW og etter hvert til 20kW på en 700 km strekning. Ingen anelse hvor varmt det var. Første hurtiglading gikk likevel med full hastighet. Til sammen tok strekningen han 14 timer. Han var veldig skuffet...
https://www.goingelectric.de/forum/nissan-e-nv200/e-nv200-evalia-40kwh-eine-alternative-t32104-10.html#p762796

Merkelig om eNV har kjøling på 24kWh, men her kan det synes som ikke, eller annet galt er fatt med den bilen, eller 120-130 er vell hard kjøring.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Smiling when sailing

Han skriver at han kjørte de første kilometerne så fort. Ikke senere. Likevel gikk ladehastigheten bare nedover. Ville anta at en fungerende batterikjøling burde da ha hjulpet.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Mr Oizo

Høyeste fart jeg har registrert på den gamle er 42 kw. Må ha batteritemp minst opp på midten av måleren.
1 eller 2 streker nedenfor og du er på 30-35 kw. 20-30 til 60-65 % er passende ladeområde, må uansett stoppe på hver stasjon med gamle utgaven i de fleste tilfeller. Over 70 går det signifikant tregere iflg TeslaBjørn.

tomrh

Fort måtte det nå ha gått. Han kjørte 700 km og planla å lade 10-15 min hver 50-70 km og bruke 8, maks 9 timer. Det betyr 11-12 stopp som da må utgjøre 2-3 timer. Han må da ha beregnet ca 6 timer på kjøring. 700/6 = 117 km/t i snitt.

Han oppgir gjennomsnittlig forbruk på 24 kWh/100 km slik jeg forstår det. Som betyr at han trakk 24*117/100=28 kW i snitt under kjøring gitt at han kjørte i 117 km/t.

Med batteri på 400V blir strømmen 28000/400 = 70A. Med Leafnors estimat av indre motstand på 40 kWh-batteriet på 0,16 ohm blir varmeeffekten 70*70*0,16 = ca 800W kontinuerlig, som batterikjølesystemet må kunne ta unna. Endel høyere ved hurtiglading, da typisk 120A ved første lading som gir 120*120*0,16 = 2300W. Deretter mindre og mindre.

Kanskje kjølesystemet er litt underdimensjonert?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Kanskje kjølesystemet kun går under lading?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

I svar #25 fikk hma svar fra Nissan
Sitat
... Batteripakken til Nissan e-NV200 Evalia har en skreddersydd kjølepakke som startes automatisk under hurtiglading.»
Så ja, kan jo tyde på at kjøling ikke er aktiv under kjøring.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 08. juni 2018, klokken 22:12
I svar #25 fikk hma svar fra Nissan
Sitat
... Batteripakken til Nissan e-NV200 Evalia har en skreddersydd kjølepakke som startes automatisk under hurtiglading.»
Så ja, kan jo tyde på at kjøling ikke er aktiv under kjøring.
Det forklarer saken. Det er gjort tilsvarende kjøreturer med Leaf, og de har jo vært nede i 14 KW, så litt hjelper det selv i ekstremtilfeller, sett i norsk målestokk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mr Oizo

Denne bilen er ikke laget for kjøring i mer enn 90 over lengre distanser. 70-80 trives den kjempegodt og har et greit forbruk. Ved hans kjøring ville jeg ligget i dragsuget bak en trailer i ca 90, da hadde han sikkert spart 1 eller 2 timer på turen. Jeg tror det går en vifte inne i batteripakken så lenge bilen er på, det er hvertfall en lyd som ligner på en vifte eller en pumpe. Under kjøring holder det nok med fartsvinden for å kvitte seg med varmen fra radiatoren foran, ved DC eller AC lading kan vifte foran starte når tempen er minst på midten.

leafnor

Høres logisk ut. Så synd at de ikke monterte en 5W vifte i Leafpakken, skulle hjelpe mye faktisk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#40
Dette var hans første elbil og kjører med "fossil" tankegang, ikke sikkert farten var jevn heller. 110-115 km/t er hakket raskere enn trafikken i høyre felt så han må ha kjørt forbi endel. Med klampen i bånn blir det 80 kW, dvs ca 200A som gir 200*200*0,16 = 6,4 kW varme!

Dragsug bak trailer i 90 er smart, rikelig av disse i høyre felt på autobahn. Sparer fort 10% forbruk, ville sikkert klart 17 kWh/100 km og hatt behov for 17*7 = 119 kWh totalt. Han kunne ladet med 45 kW i noe over 2 timer og fått 80 kWh netto inn fra hurtiglading, hvis han hadde ladet smart på lav SOC og ikke på død og liv lade 80%. 700/90 = ca 7 timer og 50 minutter kjøring, dvs han ville klart det totalt 10 timer og ikke 14.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Smiling when sailing

En til som beretter på samme thread. Langtur ved 27 grader. 106 km/h på motorvegen (mest sannsynlig er det da nærmere 96 i realiteten), samme hurtigladeeffekt som den andre beskrev. Jeg kommer mest sannsynlig å kjøpe den likevel. Heldigvis bor jeg i Tromsø og kan drite i batterikjølingen  :) oppvarming er da en annen sak...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

tomrh

#42
Han skriver at batteritemperaturen var på siste strek før det røde. Det er tydeligvis ingen kjøling under kjøring.

Hvis vi ser på kjøreerfaring med nye Leaf uten hurtiglading så ligner det veldig.

Fordelen med e-NV200 er kjøling ved lading, så *noe* bedre vil den være enn Leaf på langtur ihvertfall. Best å kjøre rolig og hurtiglade ofte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på søndag 10. juni 2018, klokken 11:33
Han skriver at batteritemperaturen var på siste strek før det røde. Det er tydeligvis ingen kjøling under kjøring.

Hvis vi ser på kjøreerfaring med nye Leaf uten hurtiglading så ligner det veldig.

Fordelen med e-NV200 er kjøling ved lading, så *noe* bedre vil den være enn Leaf på langtur ihvertfall. Best å kjøre rolig og hurtiglade ofte.
Samme tenker jeg også, at det er kun under lading at kjølingen går. Så det en har å tenke på er hvor hardt en kjører og varmer mens man kjører. 90-100 er nok maks fornuftige hastighet.
I Norge vil det nok ikke være det helt store problemet, om man er litt måteholden de gangene en er på 110 motorveg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Spørsmålet da er jo om kjølingen under hurtiglading vil senke temperturen mer enn hurtigladingen øker den. Da har du 2 valg:
1. hurtiglade før bilen bikker 30 grader.
2. stoppe og starte når den er under 30 grader for å få høyere hastighet.

Hvis den derimot kun kompenserer for hurtigladingen så er det jo fremdeles bedre enn med Leaf, men da vil jo batteriet nå en høy temperatur til slutt og hastigheten gå ned. Hvis kjølingen også skjer ved mode3 så kan det være interessant å lade litt mode3 i starten siden det tilfører veldig lite energi mens kjølingen da muligens senker temperaturen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA