Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aktiv batterikjøling?

Startet av tomrh, fredag 06. april 2018, klokken 22:08

« forrige - neste »

leafnor

Vet ikke, men om det er noe logikk og fornuft i det Nissan holder på med, så tipper jeg kjølingen er i bruk om temperatur er "høy" når lading startes og det er strøm tilgjengelig fra nettet. Og så stopper kjøling når temp blir lav nok.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

De som allerede eier env200 har kanskje lagt merke til om det er noe ekstra lyd av vifter, surkling e.l. under saktelading på varme dager? (Får ikke vår før til høsten..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mr Oizo

Kan bekrefte at viftene kjører av og til på saktelading (16A).
Jeg har ikke sjekket tempen da, men vil tro at de kan slå inn på rundt 30 grader.

tomrh

Høres lovende ut! I en tråd på nye Leaf-forumet har @leafnor regnet seg fram til at 40 kWh batteriet har over dobbelt så høy indre motstand og dermed også over dobbelt så stor varmeutvikling som 24 kWh. Aktiv kjøling vil gjøre alt så mye enklere, blir jo omtrent bare plug & drive. :) Varmeutviklingen vil, som en bieffekt, gi litt bedre rekkevidde om vinteren fordi batteriet varmes raskere opp til ideell temperatur.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 08. mai 2018, klokken 21:24
Kan bekrefte at viftene kjører av og til på saktelading (16A).
Jeg har ikke sjekket tempen da, men vil tro at de kan slå inn på rundt 30 grader.
;)mao, det er fornuft i det Nissan gjør.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: tomrh på tirsdag 08. mai 2018, klokken 17:44
Er batterikjølinga i sving også under saktelading? Jeg ser for meg at det kan bli enda mer nødvendig med 40 kWh batteriet.
Det starter vifter uansett når man lader eNV200 med varmt batteri som tyder på aktiv kjøling også på saktelading. Ulempen er viss bilen lader rett utenfor soveromsvinduet om natta (som hos oss) så støyer det rett og slett en del ;)

sylwester

Mener jeg så TeslaBjørn sin tur med den gamle e-NV200 at du kunne slå av/på batterikjølingen i menyen. Er det ikke mulig på den nye?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Heldige dere!
Hvis nye Leafen bare hadde hatt slike vifter, så kunne de støyet omtrent så mye de bare vil!! :laugh: :laugh:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hma

Kontaktet Nissan Norge og spurte om hvordan batterikjølingen fungerte og filk følgende svar:

«På grunn av den kompakte innpakningen og fordi driftsyklusen til e-NV200 er ulik den i LEAF, forventes det at bilen vil kjøres intensivt i løpet av arbeidsdagen og det vil være større behov for hurtigladere for å minimalisere nedetid. Avkjølt luft fra bilens varme- og ventilasjonssystem er kanalisert over battericellene for å sikre optimale ladeforhold til enhver tid.
I kaldt vær derimot vil bilens HVAC-system blåse varmluft over batteriet for å sikre at det når sin optimale driftstemperatur så raskt som mulig. Batteripakken til Nissan e-NV200 Evalia har en skreddersydd kjølepakke som startes automatisk under hurtiglading.
»
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

tomrh

Rykter sier at det likevel ikke kommer noen 60 kWh Leaf med batterikjøling i 2019, og Hyundai Kona er det "ingen" som får levert innen rimelig tid, så da er jo denne nye e-NV200 egentlig et knallkjøp! For på langtur er det hurtigladehastighet som teller, ikke noen få mil ekstra rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:10
Rykter sier at det likevel ikke kommer noen 60 kWh Leaf med batterikjøling i 2019, og Hyundai Kona er det "ingen" som får levert innen rimelig tid, så da er jo denne nye e-NV200 egentlig et knallkjøp! For på langtur er det hurtigladehastighet som teller, ikke noen få mil ekstra rekkevidde.
Virker å være best-buy en slik 40kWh e-NV200 for tiden.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hsa77

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:10
Rykter sier at det likevel ikke kommer noen 60 kWh Leaf med batterikjøling i 2019, og Hyundai Kona er det "ingen" som får levert innen rimelig tid, så da er jo denne nye e-NV200 egentlig et knallkjøp! For på langtur er det hurtigladehastighet som teller, ikke noen få mil ekstra rekkevidde.
Og forbruk...

Batterikapasiteten får man jo bare brukt en gang, så på turer som går lenger enn ett batteri er det ladefart og forbruk som bestemmer hvilken bil som kommer først frem. Huyndai Ioniq er vel per i dag vinneren på langtur blant biler under 350k. Særdeles effektiv drivlinje og liten luftmotstand kombinert med veskekjølt batteri som lader fort er vanskelig å slå.

Men som familiebil blir Ioniq alt for liten, så e-nv200 er virkelig et godt alternativ for familier. Synd Nissan rotet det litt til med nye Leaf, tror det er mange som ville ha betalt noen tusenlapper ekstra for aktiv kjøling av batteriet!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Smiling when sailing

Så nettopp på goingelectric.de en bidrag om en ny 40kWh eNV200 som reduserte ladehastighet allerede ved andre hurtiglading til 26kW og etter hvert til 20kW på en 700 km strekning. Ingen anelse hvor varmt det var. Første hurtiglading gikk likevel med full hastighet. Til sammen tok strekningen han 14 timer. Han var veldig skuffet...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA