Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kampanje på aktivering av autopilot

Startet av 1000kwh, fredag 06. april 2018, klokken 20:39

« forrige - neste »

Nodland

Jepp :) Får hele "Sikkerhets" pakka, så det er bare selve autopilot kjøringa og summon som ikke fungerer på biler uten AP om jeg ikke tar helt feil :)
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

mthoring

Man mister muligheten til å åpne garasjeporten med Tesla-appen uten EAP. Da knappen for dette kun er å finne i summon menyen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

o.b.lix

Sitat fra: Nodland på søndag 08. april 2018, klokken 19:12
Her på svingete vestlandsveier så kan jeg ikke se for meg noe behov for AP, til nøds adaptiv cruisecontroll.

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. april 2018, klokken 19:17
Ja, selv med mine 50.000km i året er autopilot meningsløst.

Med mine 50.000 på svingete vestlandsveier, kjører jeg minst 90% av tiden med autopilot.

Og det er kanskje derfor jeg mener at AP1 fortsatt er bedre enn AP2, selv om gapet reduseres med 2018.10.4.

Men før overgang til Tesla for 3 år siden, kjørte jeg 2-seter med standard cruisecontrol og var fornøyd med det. Nå er det helt utenkelig å gå tilbake, jeg nekter å kjøre leaf kun av den grunn den mangler adaptiv cc. (For den er jo faktisk god å kjøre)

Så vi er nok forskjellige.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GOS

#18
@O.b.lix

Hvor på Vestlandet er det du kjører?

Jeg har ikke AP selv men jeg er ganske fast bestemt på å ikke ta det med fra starten på neste bil da jeg synes den er altfor tullete på alle de loanerne jeg har hatt. Tar heller ekstrakosten ved å betale for det etterpå når det viser seg å fungere skikkelig på 'mine' veier. Jo, på langtur så fikk jeg sikkert dem til å bruke AP 90% av tiden, men det blir mange korreksjoner og jeg sitter anspent.....og familien synes 'jeg' kjører rart og rykkete. Jeg bor i Stavanger som sørover har forholdsvis grei vei til å være Vestlandet. Også nordover på E39 er greie veier i en del mil. Men jeg har alltid måtte justere bilen på AP i tide og utide. (Har ikke hatt loaner på mange måneder så jeg vet ikke hvor mye bedre de er blitt)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

#19
Tydelig at

1. Noen kjører på svingete vestlandsveier med markeringer. Det gjør ikke jeg. Her er det som regel bare antydninger til markeringer på sidene, og av og til midtlinje. Bakketopper og uoversiktlige krappe svinger. Hvis du får AP til å fungere under slike forhold er din AP bedre enn min.

2. Noen bruker AP på veier den ikke skal brukes, dvs veier uten midtdeler.

Jeg har brukt AP en eneste gang jeg syntes det fungerte tilfredsstillende. Det var på vei hjem fra EU-turen oppover vestkysten av Sverige en kveld når vi var alene på veien.


o.b.lix

Sitat fra: GOS på mandag 09. april 2018, klokken 17:46
@O.b.lix

Hvor på Vestlandet er det du kjører?
Her er et eksempel. Eller mellom Bergen og Voss. Eller mellom Bergen og Stavanger. Eller inn til Ryfylke. osv.


Sitat fra: Muffinman på mandag 09. april 2018, klokken 17:48
1. Noen kjører på svingete vestlandsveier med markeringer.

2. Noen bruker AP på veier den ikke skal brukes, dvs veier uten midtdeler.

Finnes jo ikke midtdeler på vestlandet omtrent, men ja det er striper der, og det er forutsetning for at AP skal virke. Jeg holder også lett i rattet, slik at det er lett å kjenne om den justerer. Og brukes på samme veier, vet hvor den er god og hvor den er dårlig. Forøvrig kan AP1 kjøre på vei med bare en stripe, eller uten om det er bil foran i opp til 70 km/t, men jeg har AP2, så kjører bare AP på steder med to striper i min kjørebane.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tuxedo

Har også testet biler med AP, begge hardware-versjoner. Så lenge jeg er en bedre sjåfør enn AP (og det er jeg), så ser jeg ikke poenget med å ha det. Det er ikke slitsomt å kjøre bilen.

fonberg

Sitat fra: Tuxedo på mandag 09. april 2018, klokken 18:38
Har også testet biler med AP, begge hardware-versjoner. Så lenge jeg er en bedre sjåfør enn AP (og det er jeg), så ser jeg ikke poenget med å ha det. Det er ikke slitsomt å kjøre bilen.

For meg er det ikke relevant å konkurrere med AP om hvem som er beste sjåføren. AP er et supplement, som for meg er nyttig på mange ulike områder:
-Europatur med AP gjorde meg klart mindre sliten enn Europatur uten AP uten. (Ja, jeg har prøvd begge deler, med sammenhengende kjøring på minst 200 mil fordelt på to sjåfører)
-Daglig jobbkjøring på motorvei (E6) til Trondheim nordfra. Jeg bruker AP ca. 90% av turen, med unntak av når det en sjelden gang er snødekt og AP ikke vil la seg aktivere. AP bidrar til å gjøre kjøringen avstressende, særlig når jeg ligger i trafikk.
-Køkjøring! Her er AP virkelig genialt, da jeg er allergisk mot å sitte i kø og synes det hjelper stort at bilen gjør jobben sjøl mens jeg kan skifte fokus.

Jeg er enig i bl.a. Muffinmans kommentar lenger opp om at AP er i overkant defensiv når biler foran sakker ned og svinger av eller bytter fil, men for meg er det greit nok da det fanger oppmerksomheten min, så tar jeg over med litt ekstra "gass" i et par sekunder til AP føler seg trygg igjen.

Jeg er misfornøyd med at AP2 fortsatt ikke "ser" flere filer og dermed ikke har filskiftefunksjon nord for Dovre. Dette synes jeg fungerte fint med AP1, og synes det er på høy tid at AP2 også får dette. Og ja, jeg har vært sørover i vinter og kan bekrefte at der funker filskifte med AP2 på min bil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

rogersen

Sitat fra: o.b.lix på mandag 09. april 2018, klokken 16:21

Men før overgang til Tesla for 3 år siden, kjørte jeg 2-seter med standard cruisecontrol og var fornøyd med det. Nå er det helt utenkelig å gå tilbake, jeg nekter å kjøre leaf kun av den grunn den mangler adaptiv cc. (For den er jo faktisk god å kjøre)

Så vi er nok forskjellige.

Nye Leaf har adaptiv cruise med radar foran og to radarer bak for å varsle i blindsonen ved filveksling. Dyreste utgaven har også lane-holding, ala Tesla autopilot.

GeirHM

Herlig. Enda en diskusjon om autopilotens fortreffeligheter og begredeligheter. Jeg tilhører helt klart den første leiren, altså de som leser hymner og deklamerer dikt til APs ære. Jeg har hatt EAP i bilen siden den ble gjort tilgjengelig over nettet i oktober 2015. Tilfeldigheter gjorde at den ble lastet ned mens jeg sto parkert på Placa de Catalonya i hjertet av Barcelona og jeg kjørte motorveien ut av byen uten hender på rattet for aller første gang. Jeg opplevde at jeg var med på en revolusjon som vil forandre bilmarkedet for alltid. Og slik har det også blitt, selv om utviklingen har gått noe saktere enn vi alle trodde da.

Men i dag kjørte jeg en loaner med AP2 ut E18 fra Oslo til Porsgrunn og hadde knapt bilen ute av AP modus under hele turen. For aller første gang opplevde jeg at AP2 var overlegen AP1 som står i min egen bil. Det får være en trøst at den fortsatt er en stinker på lesing av trafikkskiltene.

Derfor: Til deg som vurderer kjøp av verdens dyreste serieproduserte elbil med lang rekkevidde, kjøper du denne så ta med AP2! På veier med midtfeltdeler er den obligatorisk del av ditt styringssystem og på alle andre veier vil du ha glede av den adaptive kruskontrollen. Men selvkjøringsutvidelsen kan du gi beng i. Enn så lenge.

geear

Sitat fra: GOS på mandag 09. april 2018, klokken 17:46
@O.b.lix

Hvor på Vestlandet er det du kjører?

Jeg har ikke AP selv men jeg er ganske fast bestemt på å ikke ta det med fra starten på neste bil da jeg synes den er altfor tullete på alle de loanerne jeg har hatt. Tar heller ekstrakosten ved å betale for det etterpå når det viser seg å fungere skikkelig på 'mine' veier. Jo, på langtur så fikk jeg sikkert dem til å bruke AP 90% av tiden, men det blir mange korreksjoner og jeg sitter anspent.....og familien synes 'jeg' kjører rart og rykkete. Jeg bor i Stavanger som sørover har forholdsvis grei vei til å være Vestlandet. Også nordover på E39 er greie veier i en del mil. Men jeg har alltid måtte justere bilen på AP i tide og utide. (Har ikke hatt loaner på mange måneder så jeg vet ikke hvor mye bedre de er blitt)
Jeg bor samme sted (Sandnes) og kjører på AP (2.5, for øyeblikket med 2018.10.4) nesten overalt! Rundkjøringer tar den åpenbart ikke, og det gjør det litt masete her, men som eksempel på mer svingete veier så kjørte jeg sikkert 90% av tiden fra Stavanger til Røldal på autopilot for fire helger siden, med fire voksne karer i bilen, og det tok veldig lang tid før de i det hele tatt skjønte at bilen kjørte selv.

Har hytte i Setesdal, og kan glemme å kjøre AP på strekkene mellom Helleland, Tonstad og Evje - som vel må være definisjonen på svingete vestlandsveier, men Sandnes-Helleland (E39) og Evje-Valle (RV9), så går den nesten alt på autopilot. Er usikker på om jeg i det hele tatt korrigerte den fra Helleland til vi kom til første rundkjøringen på Ålgård hjem fra påskeferie. Helt utrolig deilig når det allikevel er kø og man er helt ør i hodet av 13 mil telehiv og svinger. ;)

RuneW

#26
Sitat fra: gr på onsdag 11. april 2018, klokken 09:39
Jeg bor samme sted (Sandnes) og kjører på AP (2.5, for øyeblikket med 2018.10.4) nesten overalt! Rundkjøringer tar den åpenbart ikke, og det gjør det litt masete her, men som eksempel på mer svingete veier så kjørte jeg sikkert 90% av tiden fra Stavanger til Røldal på autopilot for fire helger siden, med fire voksne karer i bilen, og det tok veldig lang tid før de i det hele tatt skjønte at bilen kjørte selv.

Har hytte i Setesdal, og kan glemme å kjøre AP på strekkene mellom Helleland, Tonstad og Evje - som vel må være definisjonen på svingete vestlandsveier, men Sandnes-Helleland (E39) og Evje-Valle (RV9), så går den nesten alt på autopilot. Er usikker på om jeg i det hele tatt korrigerte den fra Helleland til vi kom til første rundkjøringen på Ålgård hjem fra påskeferie. Helt utrolig deilig når det allikevel er kø og man er helt ør i hodet av 13 mil telehiv og svinger. ;)

Hvordan klarer du å sitte parat til å ta over styringen i flere timer i strekk? Jeg synes det høres mer slitsomt ut enn å kjøre selv.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kirky

Enig med gr, autopilot på lengre stabile strekker er herlig - man må nesten bare prøve det for å forstå kanskje.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

turfsurf

Sitat fra: RuneW på onsdag 11. april 2018, klokken 14:48
Hvordan klarer du å sitte parat til å ta over styringen i flere timer i strekk? Jeg synes det høres mer slitsomt ut enn å kjøre selv.
Blir litt som å spørre om hvordan man klarer å sitte og kjøre bil i flere timer i ett strekk. Man sitter kun med hendene på rattet og følger med på trafikken. Fordelen med AP er at man slipper å passe på at bilen holder seg midt i filen og avstanden til bilen foran. Så kan man ha fokus på trafikken i stedet for veien.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: RuneW på onsdag 11. april 2018, klokken 14:48

Hvordan klarer du å sitte parat til å ta over styringen i flere timer i strekk? Jeg synes det høres mer slitsomt ut enn å kjøre selv.

Det er akkurat som å styre, bare mindre muskelbruk. Du "kjører" bilen på en måte, ser fremover og forbereder deg på en sving. Så har du et par fingre på rattet som forventer svingbevegelsen. Når den kommer lar du bare rattet seile gjennom fingrene. Etter noen kilometer lærer du deg hvordan den tar svingene og da kan du mer presist forvente når rattbevegelsen kommer og også hvor den feiler. Det krever like mye mental og visuell oppmerksomhet som å kjøre selv (noe som er veldig bra), men uten alle de finmotoriske mikrojusteringene du gjør konstant når du kjører selv. Over lengre avstander utgjør dette veldig mye mindre muskelspenninger. Jeg er så totalt avslappet at jeg nesten må minne meg selv på å ikke pisse.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA