Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservasjons holdere og kø systemet

Startet av steinidar, torsdag 05. april 2018, klokken 23:46

« forrige - neste »

steinidar

Har en nabo som er veldig frempå og flink til å snakke for seg, han har ikke reservert model3 men sier han har snakket med butikk sjefen i en av butikkene i Oslo. Butikk sjefen hadde sagt at han kan stille folk fremst i køen om han ønsket å gjøre det og hadde sagt til naboen min at det var ingen vits å stresse med reservasjon før bilene ble levert til Norge og at han da skulle ordne slik at han fikk bil med engang. Føler meg litt lurt vist slikt er tilfelle og litt respektløst over for oss som stod i kø 31mars 2016 for å reservere bilen uten å vite noe som helts om bilen. Han har i tilegg snakket til seg 2wall connectors, 4års serviceplan og 5 referals pga. noe feil på sin nye X slik at den var inne et oar mnd.

Hva tror dere om dette:)
Gardermoen

Rolf Gjerdsjø

Det høres ut som om man kan dele på to og trekke fra halvparten. Han var god til å snakke sa du? Det fremstår som, ja, prat.  ;)

Spøk til side, at han kan ha fått en eller annen kompensasjon for at det har vært mye feil på en X er ikke utenkelig, men jeg stiller meg særdeles tvilende til at han skulle få havne foran i køen på Model 3, spesielt med tanke på at det er reservasjoner som konverteres til ordre i et sentralt system. Mulig han har blitt tilbudt en demobil evt, tror neppe Tesla ønsker seg en sånn PR-smell dette ville være when the shit hits the fan. Og 5 referrals? Den hørtes også passe shady ut.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 06. april 2018, klokken 00:45
... men jeg stiller meg særdeles tvilende til at han skulle få havne foran i køen på Model 3, ...

Joda. Som det kommer frem så er han jo "eier", og går som sådan foran oss vanlige dødelige i køen. Så den biten er rett - det ble jo ikke sagt at han kom foran *eiere* som har tidligere reservasjoner...

Når de først åpner for levering i Norge er det grunn til å tro at produksjonstakten har blitt rimelig høy, og at alle med "eier" status som bestiller en Model 3 vil kunne få den rimelig raskt er heller ikke urimelig å se for seg. I alle fall om han skal ha en konfigurasjon som leveres fra starten av i Norge (vi vet fortsatt ikke om de på den tiden har åpnet opp for alle konfigurasjonene).

... og om selgeren i tillegg har lagt på litt for å få en brysom kunde til å holde kjeft så bør ingen bli overasket over det :p  Han føler seg vel trygg på at det i alle fall ikke blir så alt for langt i fra sannheten basert på det jeg skrev over her.
Model S 85D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Amoss på fredag 06. april 2018, klokken 00:56
Joda. Som det kommer frem så er han jo "eier", og går som sådan foran oss vanlige dødelige i køen. Så den biten er rett - det ble jo ikke sagt at han kom foran *eiere* som har tidligere reservasjoner...

Når de først åpner for levering i Norge er det grunn til å tro at produksjonstakten har blitt rimelig høy, og at alle med "eier" status som bestiller en Model 3 vil kunne få den rimelig raskt er heller ikke urimelig å se for seg. I alle fall om han skal ha en konfigurasjon som leveres fra starten av i Norge (vi vet fortsatt ikke om de på den tiden har åpnet opp for alle konfigurasjonene).

... og om selgeren i tillegg har lagt på litt for å få en brysom kunde til å holde kjeft så bør ingen bli overasket over det :p  Han føler seg vel trygg på at det i alle fall ikke blir så alt for langt i fra sannheten basert på det jeg skrev over her.

Det stod jo at han ikke trengte å reservere, så skulle selgeren sørge for at han stod fremst. Det er jo ikke helt det samme som at han får prioritet som andre eiere (eiere som attpåtil har reservert). Skjer dette, så ville det undergrave reservasjonsordningen såpass mye at det blir uinteressant å låne dem penger på nytt.

Men at han bare ville bli kvitt en brysom pratmaker er ikke utenkelig, men mistenker samtidig at denne pratmakeren hørte det han ville høre, og ikke nødvendigvis det som ble sagt.  :laugh:
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Counterpointer

Sitat fra: steinidar på torsdag 05. april 2018, klokken 23:46
Har en nabo som er veldig frempå og flink til å snakke for seg, han har ikke reservert model3 men sier han har snakket med butikk sjefen i en av butikkene i Oslo. Butikk sjefen hadde sagt at han kan stille folk fremst i køen om han ønsket å gjøre det og hadde sagt til naboen min at det var ingen vits å stresse med reservasjon før bilene ble levert til Norge og at han da skulle ordne slik at han fikk bil med engang......

Hva tror dere om dette:)
Om dette skal tas bokstavelig, så «kan» det være mulig. En leder på Rud/Skøyen/Nord kan sikkert manipulere eller styre noe av flyten på biler, via demobiler ol. Jeg vet andre produsenter gjør det og har egne VIP kvoter.
Men dette vil være et farlig spill om det oppdages, da det er helt på tvers av både systemet, regler og almen moral/rettsforståelse. Tror ikke Musk selv ville sett nådig på dette.

Det er mer innenfor å tenke som Amoss, at dette er en tilpassing av tolkning av regler. Sett i lys av en krevende kunde.

Det at du sier spesifikt at han ikke har reservasjon og at butikksjefen sier dette ikke trengs, lukter det veldig ugle av. Dette høres ut som 1. April utsagn!


Olemann

For de som venter på knallpris på en brukt S eller X er jo denne ordningen helt ypperlig - ettersom mange vil "sitte på" sin eierstatus på nåværende bil og dumpe den på FINN når den nye og lille er på plass i garasjen :D
Husker dette skjedde med P85 den natten D ble annonsert, mange gode bruktkjøp de følgende dagene ...

Bjoris

Jeg eide Tesla når vi bestilte, men har nå solgt Xèn. Er det noen som vet om det er når en skal bekrefte eller når du bestilte som er avgjørende her?

Amoss

Sitat fra: Bjoris på fredag 20. april 2018, klokken 10:25
Jeg eide Tesla når vi bestilte, men har nå solgt Xèn. Er det noen som vet om det er når en skal bekrefte eller når du bestilte som er avgjørende her?

Slik jeg har oppfattet det så virker det som om "eier-prioritering" slår til dersom du eier eller noen gang har eid en Tesla bil. Så da spiller det ikke noen rolle om du fortsatt eier når reservasjonen skal omgjøres til bestilling eller ei.
Model S 85D

geear

Sitat fra: Amoss på fredag 20. april 2018, klokken 11:55
Sitat fra: Bjoris på fredag 20. april 2018, klokken 10:25
Jeg eide Tesla når vi bestilte, men har nå solgt Xèn. Er det noen som vet om det er når en skal bekrefte eller når du bestilte som er avgjørende her?

Slik jeg har oppfattet det så virker det som om "eier-prioritering" slår til dersom du eier eller noen gang har eid en Tesla bil. Så da spiller det ikke noen rolle om du fortsatt eier når reservasjonen skal omgjøres til bestilling eller ei.
Vel.. FAQen om Model 3 på tesla.com sier følgende:

Når blir jeg invitert til å konfigurere min Model 3, og når leveres den til meg?
Model 3-reservasjonsholdere mottar invitasjoner for å bestille og designe sin Model 3 basert på tidspunktet de la inn sin reservasjon. Nåværende Tesla-eiere har prioritet, som en takk for deres støtte.


Og på et annet punkt:

Invitasjoner sendes basert på reservasjonsdatoen og -tidspunktet, om du er en ansatt, om du eier en Tesla og om vi har startet produksjonen i landet ditt.

https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-reservations-faq

Amoss

#9
Sitat fra: gr på fredag 20. april 2018, klokken 18:59
Vel.. FAQen om Model 3 på tesla.com sier følgende:

Sant nok. Men ikke desto mindre rapporterer nåværende og tidligere eiere - også de som var "tidligere" når de reserverte - om at de har mottatt prioritert som "eier". Om dette skyldes en feil, eller om det er FAQ'en som er feil har jeg overhode ikke noen formening om.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: gr på fredag 20. april 2018, klokken 18:59
Sitat fra: Amoss på fredag 20. april 2018, klokken 11:55
Sitat fra: Bjoris på fredag 20. april 2018, klokken 10:25
Jeg eide Tesla når vi bestilte, men har nå solgt Xèn. Er det noen som vet om det er når en skal bekrefte eller når du bestilte som er avgjørende her?

Slik jeg har oppfattet det så virker det som om "eier-prioritering" slår til dersom du eier eller noen gang har eid en Tesla bil. Så da spiller det ikke noen rolle om du fortsatt eier når reservasjonen skal omgjøres til bestilling eller ei.
Vel.. FAQen om Model 3 på tesla.com sier følgende:

Når blir jeg invitert til å konfigurere min Model 3, og når leveres den til meg?
Model 3-reservasjonsholdere mottar invitasjoner for å bestille og designe sin Model 3 basert på tidspunktet de la inn sin reservasjon. Nåværende Tesla-eiere har prioritet, som en takk for deres støtte.


Og på et annet punkt:

Invitasjoner sendes basert på reservasjonsdatoen og -tidspunktet, om du er en ansatt, om du eier en Tesla og om vi har startet produksjonen i landet ditt.

https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-reservations-faq
Er enig i denne tolkningen, som er bekreftet av flere høyt oppe i Tesla systemet til meg på direkte spørsmål.

Men ser at flere sier at det ikke praktiseres sånn.

Praktisering av ventelister er vanskelig materie. Jeg står på mange og har kjøpt to stykker og ser det er mange muligheter i systemene. Trodde dog at Tesla ville holde prioriteringene besvart i FAQ

geear

Det er en tredje og ikke helt ulogisk mulighet, og det er at de som var eiere på reservasjonstidspunktet også har fått prioritet?

Er det bekreftet at personer som kun har eid før de reserverte også har fått prioritet?

Amoss

Sitat fra: gr på fredag 20. april 2018, klokken 21:40
Er det bekreftet at personer som kun har eid før de reserverte også har fått prioritet?

Sitat fra: Amoss på fredag 20. april 2018, klokken 19:34
- også de som var "tidligere" når de reserverte - om at de har mottatt prioritert som "eier".
Model S 85D

bno

Prioritet 1 er de som har fullastet bil. Dernest Tesla eiere. Blir ellers lite logisk eller?

geear

Sitat fra: Amoss på fredag 20. april 2018, klokken 22:09
Sitat fra: gr på fredag 20. april 2018, klokken 21:40
Er det bekreftet at personer som kun har eid før de reserverte også har fått prioritet?

Sitat fra: Amoss på fredag 20. april 2018, klokken 19:34
- også de som var "tidligere" når de reserverte - om at de har mottatt prioritert som "eier".
Det blir jo bare internett hearsay..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA