Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjons holdere og kø systemet

Startet av steinidar, torsdag 05. april 2018, klokken 23:46

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: gr på søndag 22. april 2018, klokken 10:47
Det blir jo bare internett hearsay..

Tja, hvordan ser du ellers for deg å få dette bekreftet?  At Tesla kommer hit og poster en bekreftelse?  Eller at disse forhenværende eiere i USA kommer hit og poster på dette forumet at de var eiere, men ikke var det lengre ved reservasjon og likevel fikk eier-prioritering på bestilling av Model 3?

Jeg kan bekrefte at jeg har sett poster på andre forum der det er mer naturlig at disse USA kundene poster, der de har hevdet å være "tidligere eiere" når de reserverte, og fortsatt fått eier-prioritering. Noen nærmere bekreftelse kan du ikke forvente å få.

Kan det være at disse bløffer?  Så klart. Kan det være at jeg bløffer? Joda, du må så klart vurdere også den muligheten. Men dette er fortsatt det nærmeste du kan forvente å få dette bekreftet, så fremt ingen her som du måtte velge å stole på kan bekrefte at de personlig kjenner noen som har vært i denne situasjonen. Og selv da blir det kun "internett hearsay" for deg og meg og alle andre...
Model S 85D

geear

Flås så mye du vil om du føler det hjelper deg i argumentasjonen, men for min del så blir infoen for tynn til å mene det ene eller andre.

Amoss

Sitat fra: gr på søndag 22. april 2018, klokken 20:09
Flås så mye du vil om du føler det hjelper deg i argumentasjonen, men for min del så blir infoen for tynn til å mene det ene eller andre.

Er ikke min mening å flåse... Men svar meg så på hva det er som du føler at kan bekrefte dette uten at infoen blir for tynn? Du ba her om en bekreftelese, og jeg har gitt deg den bekreftelsen jeg kan gi. Men den var altså ikke god nok.
Model S 85D

ganton

Mulig det er nevnt før her, men Tesla's norske versjon av model3 reservasjons FAQ'en bekrefter vel det Amoss sier her:
"Kan jeg bruke min Tesla prioritet ved flere Model 3 bestillinger?
Ja. Om du har eid en Tesla får du prioritet for en Model 3 reservation"

Hva prioritet i praksis vil si gjenstår vel å se, kan vel være to køer som håndteres i parallell (en kort for Tesla eiere/tidligere eiere) og en laang for alle oss andre, ref sikkerhetskontrollen på flyplasser, uansett den ene går fortere enn den andre fordi det er færre i den, håper på det  :-)
(høres rart ut at Tesla ønsker å risikere å "sulte ut" nye-kunder-køen pga alle som da kommer til å dra prioritetskortet når Norges-leveransene faktisk starter)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

THE

Mulig det er smart å sørge for at kunder som er kjent med Tesla sine utfordringer med logistikk/levering, manglende klargjøring, lange ventetider på service og reklamasjoner får biler først? Verkstedutfordringene til Tesla er nok den beste grunnen jeg ser til IKKE å kjøpe Tesla 3. Jeg vil anta at Tesla 3 vil føre til at Tesla-salget i Norge dobler seg i forhold til salgstallene fra 2017 og 2018, og det har ikke Tesla et salgs- og serviceapparat som takler. Utfordringene det siste året har også vist at Tesla ikke makter å få dette på plass heller.

I Bergen er det nå sikkert minst 6 mnd ventetid på verkstedtime, og det er før Model 3 kommer. Utfordringene både i Bergen og på andre SC er større nå enn de var på slutten av 2017. Håpet er jo at den omfattende rekrutteringsprosessen som Tesla hadde sist høst snart begynner å gi resultater, men jeg frykter at de ikke klarer å bygge opp serviceapparatet raskt nok i forhold til antall salg/utleveringer av Model 3. Tesla burde nok sikte mot minst 5-6 Service Center til i Norge, med god geografisk spredning, og disse burde være operative før Model 3 leveransene kommer i gang for fullt om et års tid.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Det som er rimelig sikkert er at Tesla vil prioritere eiere. Det som er enklest  for dem er da å sette alle disse i en egen kø.

Men , prioriteringen av ventelister er en egen « vitenskap» og innsynet i datagrunnlaget er veldig dårlig. Her er det mange ukjente faktorer!

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 23. april 2018, klokken 10:11
Det som er rimelig sikkert er at Tesla vil prioritere eiere. Det som er enklest  for dem er da å sette alle disse i en egen kø.

Men , prioriteringen av ventelister er en egen « vitenskap» og innsynet i datagrunnlaget er veldig dårlig. Her er det mange ukjente faktorer!

Sant dette, og vi må så klart ta alle forbehold om manglende datagrunnlag, men utifra observasjoner av hvordan dette har blitt gjennomført i USA så virker det som om alle tidligere/nåværende eiere har fått bestille før noen nye kunder. Antall biler de eier/har eid ser ut til å påvirke hvor mange (inntil 2) av reservasjonene man kan effektuere med eier-prioritet. Noen enkelt tilfeller rapportert av kunder med ett eierskap og to reservasjoner kan tyde på at i det de har hentet ut sin første reservasjon så har de fått ett eierskap til, og derved åpnet også for den andre reservasjonen. Om dette skyldes feil eller noe annet kan vi ikke vite... 

Når det kommer til oss i Norge har dette neppe så mye å si om dette altså er hvordan det fungerer - dels pga. høyere produksjonstakt når det først blir vår tur, og dels lengre leveringstid. Jeg regner med at også noen ikke-eiere vil kunne gjennomføre bestilling innen de første eiere får levering, eller i det minste ikke langt unna...
Model S 85D

Løve

Når en leser tråder rundt om kring på internett så tegner det seg et tydelig bilde av at Tesla ikke har helt kontroll på reservasjonskøene. Det er også overtydelig at Tesla ikke bryr seg om kundene utenfor USA. Enhver amerikaner som bestiller en Model 3 i dag vil komme foran alle utenfor USA som stod i kø 31 mars 2016 og bestilte.

Det er og tydelig at det holder å skaffe seg en S eller X og vips, kan vil en få en Model 3 før alle ikke-eiere som stod i kø 31 mars 2016.

I tillegg, hvor mange reservasjoner finnes i Norge? For om en skal tro på Tesla og deres 5000 i uken så skal det jo ikke ta lange tiden å produsere alt som skal til Norge. Så at han naboen din kan komme veldig langt frem i "køen" og få en Model 3 fort når tesla en gang neste år begynner å sende biler til Norge, det tror jeg på.

S4e

Tesla Norge skal også ha kapasitet til å levere ut bilene. Så vil tro at leveransene blir spredd over endel måneder selv om de teoretisk kunne levert alle bilene til Norge innen kort tid.

Videre vet Tesla verdien av at eksisterende eiere fortsatt er entusiastisk - husk de har ikke tradisjonell reklame. Selv om det ryktes at de sliter med riktig rekkefølge så er ikke dette bekreftet og i så fall en feil i systemet og ikke deres intensjon.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

JorEl

Hvorfor er ikke systemet korrekt og det er Tesla sin intensjon?
Om systemet ikke er korrekt så er jo dette dårlig, siden Tesla har vel kontroll på sitt eget system?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tesla

Update: Det blir angitt av Marketwatch 800K prebestillinger

Tesla Model 3: Tesla is now holding close to $700 million in customer deposits

https://electrek.co/2016/10/27/tesla-model-3-700-million-customer-deposits/

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tesla på søndag 06. mai 2018, klokken 17:48
Update: Det blir angitt av Marketwatch 800K prebestillinger

Tesla Model 3: Tesla is now holding close to $700 million in customer deposits

https://electrek.co/2016/10/27/tesla-model-3-700-million-customer-deposits/
Det er en artikkel fra 2016. La du inn feil link?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Brukeren sprer litt løse rykter på andre underforum også. Bl.a. bmw-forumet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA