Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD - hvilken merverdi?

Startet av mentol87, torsdag 05. april 2018, klokken 00:35

« forrige - neste »

mentol87

Hei,

Hvilken ekstra funksjonalitet får jeg ved å kjøpe FSD-tilvalget (full self drive) i dag sammenlignet med kun å kjøpe EAP (Enhanched Autopilot)?

Skjønner det ligger mye på roadmapen, men ønsker å vite konkret hva jeg får igjen for å legge ca 25 lapper ekstra på bordet.

Vhagar

Ingenting (så vidt jeg vet), kun en lovnad om at det kanskje vil virke OG være lovlig i fremtiden samt en besparelse i forhold til om du velger å aktivere det i ettertid. FSD er bare en software aktivering unna om du velger å ikke ta det med nå, samt en høyere pris.

Så vidt jeg vet så har det ikke noen påvirkning på hva som fysisk leveres med bilen (det er bare ikke i aktivt bruk). Og påvirker heller så vidt jeg vet ikke noen av de øvrige funksjonen (som EAP).

Om andre vet om andre ting så regner jeg med at de lar høre fra seg under her.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Du får ingenting for de 25.000.

Bedre å sette pengene på høyrentekonto, i fond, eller aksjer eller noe slikt, så kan du betale i ettertid om de skulle komme med noe software som virker.

Men med dagens teknologi (hardware) tror jeg FSD vil aldri virke, det er alt for mange ting som setter systemet ut av spill, bare et tynt lagt med snø på støtfanger, lav sol i mot, søle, skitt, etc.

Jeg er en av de som etter mye tvil betalte for FSD, mye fordi det ble lovet at AP2 skulle bli bedre AP1 for 1,5 år siden. Etter å kjørt bilen i et år nå, ser jeg at jeg har mistet troen på FSD, og det ser de selv også, all den tid de har kommet med en "lekeoppgradering" AP2,5, og samtidig holder på å lage egen chip som skal fase ut nVidia de nå bruker.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lacaixxa

Snakk om at det skal slippes noen features ila kort tid for de med FSD. Blant annet at FSD skal kunne lese trafikklys. Det er jo litt gambling; hvis vi får noe ekstra kan det være verdt pengene, og kjøp i etterkant er en god del dyrere.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

o.b.lix

Derfor sett pengene på fond eller noe slikt, så har dere kanskje tjent inn igjen differansen OM det blir noe for de med FSD. Husk at du kan legge til FSD når som helst før bilen er utlevert uten mva, og når som helst etter bilen er utlevert med mva.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jeronan

#5
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 05. april 2018, klokken 10:30
Snakk om at det skal slippes noen features ila kort tid for de med FSD. Blant annet at FSD skal kunne lese trafikklys. Det er jo litt gambling; hvis vi får noe ekstra kan det være verdt pengene, og kjøp i etterkant er en god del dyrere.

Which is completely pointless for us, since here in Norway we can't use Autopilot anyway on streets that have traffic lights. Since this is inside very busy town and city centers.
It's not like in the US, where you have highways and huge main roads going through the cities with traffic lights.
We don't have that here.

It will be years still, until Auto pilot will be able to be used outside Highways and main roads and then it will depend on local regulations and laws to be in place for allowing FSD inside town and city centers.
The Auto pilot will need to be able to detect people, bikes, stationary objects (like cars, etc), etc.

Enhanced Autopilot package >> YES!

Full Self Driving package >> NO!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kito2380

Du får vel auto park ?
Jeg har EAP men har ikke auto park.
Så i bruksanvisning at det kun er for de som har FSD.
Men mulig jeg tar feil.

Jeronan

Sitat fra: Kito2380 på torsdag 05. april 2018, klokken 17:13
Du får vel auto park ?
Jeg har EAP men har ikke auto park.
Så i bruksanvisning at det kun er for de som har FSD.
Men mulig jeg tar feil.

Auto park and Homelink comes with EAP package.

Auto park doesn't always work, it really depends on the situation.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Elbil fundamentalist

Spar de 25 høvdingene. Når FSD kommer på alvor har jeg sikkert byttet til nyere Tesla uansett og har vurdert dette på nytt da. Om ikke så vil jeg se på merkostnaden for å oppgradere til FSD som «rabatt» på å bytte til nyere Tesla som har FSD og da også sannsynligvis bedre HW til dette..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

o.b.lix

Sitat fra: Jeronan på torsdag 05. april 2018, klokken 17:06
It will be years still, until Auto pilot will be able to be used outside Highways and main roads and then it will depend on local regulations and laws to be in place for allowing FSD inside town and city centers.
The Auto pilot will need to be able to detect people, bikes, stationary objects (like cars, etc), etc.

Hva er det du snakker om? AP virker fint på landevei, så lenge den har 2 striper å sikte etter (for AP1 er det nok med en). AP1 ser også fotgjengere og syklister.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA