Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekordsalg av Leaf

Startet av Hybrid-mannen, onsdag 04. april 2018, klokken 09:10

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: Goggen123 på torsdag 05. april 2018, klokken 11:15
Den gamle 30kwh Leafen er jo nok til nærmiljøbil. Om man skal snakke om nærmiljøbiler vil jo de fleste av dagens elbiler holde. For folk som har en elbil i dag, ville jeg tro de fleste ønsker å oppgradere til en bil de kan bruke til alt, ikke bare en ny nærmiljøbil med lengre rekkevidde. For folk som kjøper sin første elbil er sikkert 40 kwh Leaf helt fin.
Leaf 24kw har jo vært og er mer enn helt fin for mange brukere. 40kw er da mye mer enn en nærmiljøbil. Jeg har jo kjørt 50mil med 30kw på tur uten problem. Den nye har jo mye mer komfor også.

Beckern

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. april 2018, klokken 23:54
Folk flest synes det er nok med 20-25 mil. Det er ikke folk flest som skriver her på forumet. Denne billen du mener ikke er for folk flest har jo knust alle salgsrekorder.. Nissan har ikke gjort alle fornøyd, men folk flest virker jo å være veldig fornøyde.

Jepp, og Bill Gates mente 640 KB Ram var mer enn noen noensinne ville trenge i en PC.
IBM mente på 60 tallet at vi neppe kom til å trenge mer enn 5-6 datamaskiner totalt sett på jordkloden
Jo også var det Steve Ballmer som neste lo seg ihjel av iPhone som kostet latterlig mye og som ingen kom til å kjøpe.
Vi hadde jo også en norsk journalist (i DN?) som la ut om hvorfor internet bare ville bli en flopp.

Du er ikke helt der oppe med disse, men et godt stykke på vei  :D

hsa77

Den store forskjellen på 60kwh og 40kwh Leaf kommer (forhåpentligvis) til å bli aktiv kjøling/varming av batteriet. 60kwh Leaf kommer til å bli en mye bedre langturbil dersom den klarer å lade med nærmere 50kw (gjerne mer) ved hver hurtiglading, bye bye rapidgate. Leaf 60kwh uten rapidgate kan erstatte en fossilbil fullt ut for de fleste, det kan ikke Leaf 40.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

turfsurf

Den bør vel helst lade med litt mere enn 50kW og. Ladestopp på en time eller mere er i drøyeste laget. Går kanskje greit til lunsj, men tissepausene kan godt være kortere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 06. april 2018, klokken 00:39
Leaf 24kw har jo vært og er mer enn helt fin for mange brukere. 40kw er da mye mer enn en nærmiljøbil. Jeg har jo kjørt 50mil med 30kw på tur uten problem. Den nye har jo mye mer komfor også.
Jeg har og kjørt 80 mil på en dag med 60Ah i3, og det gikk fint det og. Men det er mange ganger det ikke ville gått fint, fordi jeg ikke kan / ønsker å sette av så mye tid til det. Fordi om noe går fint for noen enkelte ganger, så kan man ikke si at det går fint for alle alle ganger.

Jeg vil tippe at de aller fleste (som ikke frekventerer elbil forum) som kjøper ny Leaf og prøver den på langturer som krever mere enn en lading blir veldig skuffet over ladetiden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bondeknøl

#20
Sitat fra: Beckern på fredag 06. april 2018, klokken 00:44
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. april 2018, klokken 23:54
Folk flest synes det er nok med 20-25 mil. Det er ikke folk flest som skriver her på forumet. Denne billen du mener ikke er for folk flest har jo knust alle salgsrekorder.. Nissan har ikke gjort alle fornøyd, men folk flest virker jo å være veldig fornøyde.

Jepp, og Bill Gates mente 640 KB Ram var mer enn noen noensinne ville trenge i en PC.
IBM mente på 60 tallet at vi neppe kom til å trenge mer enn 5-6 datamaskiner totalt sett på jordkloden
Jo også var det Steve Ballmer som neste lo seg ihjel av iPhone som kostet latterlig mye og som ingen kom til å kjøpe.
Vi hadde jo også en norsk journalist (i DN?) som la ut om hvorfor internet bare ville bli en flopp.

Du er ikke helt der oppe med disse, men et godt stykke på vei  :D
Så det du mener er at nå vil plutselig folk begynne å kjøre mye mer enn vi gjorde til i dag?
Verden er full av feilslåtte sitater om nyvinninger innen teknologi.
Hvis du ikke vet det så har bilen vært allemannseie i mange tiår nå. Det  kommer ikke til å skje en revolusjon i bruken som er en brøkdel av å være i nærheten av de eksemplene du nevner, bortsett fra iPhonen da; Nissan Leaf selger jo dritbra og det kommer nok til å vare.

Hvis du ikke skjønner det så bruker Nissan de dataene de får fra bruk av gamle Leaf når de lager ny modell. Ut i fra bruken har de valgt de løsningene de gjør, og de har truffet veldig bra for de aller fleste. De selger i bøtter og spann mens ett fåtall har hengt seg opp i dette med treg hurtiglading.
Når neste batteripakke kommer så kan de lage en bil med mer påkostet batteri som koster mye mer, og de som vil betale for den får en bil som går lengre og lader raskere.
Det er neste modell med utvidet batteripakke som blir den færrest har bruk for, og prisen blir nok slik at dagens Leaf fortsatt selges i store kvanta.

Nissan har nok veid for og i mot og de har nok gjort bevisste valg når de valgte denne batteriløsningen. De forklarer jo hvordan det fungerer i instruksjonsboken slik at vi ikke har noe å klage over.
Det batterivalget de har gjort gjør også at de kan lansere en ''ny modell'' når større batteripakke kommer. Det gjør at de selger i ett enda større marked.

Kritiser gjerne nye Leaf, men de har faktisk laget en bil som mange er veldig fornøyd med og som har knust de fleste salgsrekorder.

hsa77

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 06. april 2018, klokken 08:00
Sitat fra: Beckern på fredag 06. april 2018, klokken 00:44
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. april 2018, klokken 23:54
Folk flest synes det er nok med 20-25 mil. Det er ikke folk flest som skriver her på forumet. Denne billen du mener ikke er for folk flest har jo knust alle salgsrekorder.. Nissan har ikke gjort alle fornøyd, men folk flest virker jo å være veldig fornøyde.

Jepp, og Bill Gates mente 640 KB Ram var mer enn noen noensinne ville trenge i en PC.
IBM mente på 60 tallet at vi neppe kom til å trenge mer enn 5-6 datamaskiner totalt sett på jordkloden
Jo også var det Steve Ballmer som neste lo seg ihjel av iPhone som kostet latterlig mye og som ingen kom til å kjøpe.
Vi hadde jo også en norsk journalist (i DN?) som la ut om hvorfor internet bare ville bli en flopp.

Du er ikke helt der oppe med disse, men et godt stykke på vei  :D
Så det du mener er at nå vil plutselig folk begynne å kjøre mye mer enn vi gjorde til i dag?
Verden er full av feilslåtte sitater om nyvinninger innen teknologi.
Hvis du ikke vet det så har bilen vært allemannseie i mange tiår nå. Det  kommer ikke til å skje en revolusjon i bruken som er en brøkdel av å være i nærheten av de eksemplene du nevner, bortsett fra iPhonen da; Nissan Leaf selger jo dritbra og det kommer nok til å vare.

Hvis du ikke skjønner det så bruker Nissan de dataene de får fra bruk av gamle Leaf når de lager ny modell. Ut i fra bruken har de valgt de løsningene de gjør, og de har truffet veldig bra for de aller fleste. De selger i bøtter og spann mens ett fåtall har hengt seg opp i dette med treg hurtiglading.
Når neste batteripakke kommer så kan de lage en bil med mer påkostet batteri som koster mye mer, og de som vil betale for den får en bil som går lengre og lader raskere.
Det er neste modell med utvidet batteripakke som blir den færrest har bruk for, og prisen blir nok slik at dagens Leaf fortsatt selges i store kvanta.

Nissan har nok veid for og i mot og de har nok gjort bevisste valg når de valgte denne batteriløsningen. De forklarer jo hvordan det fungerer i instruksjonsboken slik at vi ikke har noe å klage over.
Det batterivalget de har gjort gjør også at de kan lansere en ''ny modell'' når større batteripakke kommer. Det gjør at de selger i ett enda større marked.

Kritiser gjerne nye Leaf, men de har faktisk laget en bil som mange er veldig fornøyd med og som har knust de fleste salgsrekorder.
Leaf 40 er en flott bil. Nissan har helt sikkert gjort veloverveide og gode vurderinger da de konstruerte bilen, ladebegrensningene er der for å ta vare på batteriet, det er jo i utgangspunktet en god ting!

Problemet mitt er med markedsføringen og de unnvikende svarene på #rapidgate. Det holder at ikke det står med liten skrift i instruksjonsboka at bilen ikke bør hurtiglades mer enn en gang om dagen, hvor mange leser hele instruksjonsboka før de kjøper en bil? På nissan.no reklamerer de med at bilen kan hurtiglades opptil 80% på 40-60min, de har tatt med en disclaimer med liten skrift ("*Tid avhenger av ladeforhold, inkludert type av hurtiglader og dens tilstand, batteritemperatur og -kapasitet såvel som omgivelsestemperatur under lading."). Når bilen er konstruert slik at batteriet nesten garantert vil ha så høy temperatur etter første hurtiglading at ladehastigheten er bortimot halvert blir dette nærmest villedende, hvorfor kan de ikke skrive rett ut - vi anbefaler ikke å hurtiglade mer enn en gang per døgn. Hadde de vært åpne og ærlige på dette slipper de evt misfornøyde kunder. Selv er jeg veldig fornøyd med min zoe selv om den ikke kan hurtiglades - det visste jeg jo da jeg kjøpte den! Hadde jeg blitt fortalt at bilen kunne hurtiglades, for så på en langtur erfare at det ikke stemmer etter et par ladestopp, da hadde jeg nok ikke vært særlig blid!

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

EV-FTW

Er egentlig enig i at folk flest klarer seg med 20-25 mil, men nye Leaf har jo ikke det som rekkevidde heller. Sommerstid har den nok det, vinterstid går det fort nedover.

Broom testet den nylig, og de fikk jo under 15 mil på den.

Uansett, folk flest vil ofte ha mer enn de trenger. Og Leaf 60 til en grei pris, vil selg mye.

Men det er ikke fordi Leaf er en enormt bra bil, men fordi de klarer å levere.

Kona har potensiale til å knuse Leaf sitt salg, men etter alt å dømme vil det ikke leveres noe enormt antall biler.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Beckern

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 06. april 2018, klokken 08:00

Så det du mener er at nå vil plutselig folk begynne å kjøre mye mer enn vi gjorde til i dag?

Nei, jeg mener at folk ofte ikke setter rasjonelle kriterier.
Rekkeviddeangst og ladekø angst har gjort at folk flest vil ha mye større batteri en hva som er reel sweet spot for den enkelte.
Og jeg tror ikke 40 kWh er hva folk vil slå seg til ro med.
Jeg tror folk mener de trenger/bør ha 50-80 kWh på rimelige mellomklasse-biler og 100+ på high end biler.
Om de kjører 10 eller 100 km pr dag i snitt betyr ingen ting, det er hva det _tror_ de trenger som betyr noe.
At Leaf 40 selger har ikke minst med tilgjengelighet å gjøre. Dessuten er den pr i dag det eneste reelle alternativet med størst batteri. Alle andre har evig lange køer eller leveres ikke i det hele tatt.
Og ja, det har gjort en grundig analyse og funnet et hull i rekken av batteri-kapasiteter. 40kW er definitivt noe som manglet.


Løve

At folk vil ha biler som fungerer som dagens bensinbiler er en selvfølge. En skal kunne kjøre 700km i ett strekk og det skal ikke ta mange minuttene å lade. Å tro at folk er fornøyde med noe annet er som å tro at alle vil ha sin egengeessflekk, røyke seg høye, maltraktere en kassegitar og leke woodstock all over again.

Folk flest kjøper elbil fordi det er mye bil for pengene. Folk flest driter i miljøet. Folk flest vil ha noe som er komfortabelt (hint, varme på vinteren) og som de slipper å tenke og planlegge noe særlig rundt.

Sett
I lys av dette er det rart at Nissan ikke fikk på plass noe luftkjøling av batteriet. Gjerne med en løsning som ledet overskuddsvarme inn i kupeen vinterstid. Det virker som om det kunne vært løst ganske så rimelig. Så hva er hindrene Nissan møtte som vi ikke vet om?

Uansett, 60kWh Lesf vil bli en folkebil i Norge.

turfsurf

40kWh Leaf er jo en folkebil allerede. Den selger mere enn Toyota selger av alle sine modeller til sammen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bondeknøl

Sitat fra: Løve på lørdag 07. april 2018, klokken 01:37
At folk vil ha biler som fungerer som dagens bensinbiler er en selvfølge. En skal kunne kjøre 700km i ett strekk og det skal ikke ta mange minuttene å lade. Å tro at folk er fornøyde med noe annet er som å tro at alle vil ha sin egengeessflekk, røyke seg høye, maltraktere en kassegitar og leke woodstock all over again.

Folk flest kjøper elbil fordi det er mye bil for pengene. Folk flest driter i miljøet. Folk flest vil ha noe som er komfortabelt (hint, varme på vinteren) og som de slipper å tenke og planlegge noe særlig rundt.

Sett
I lys av dette er det rart at Nissan ikke fikk på plass noe luftkjøling av batteriet. Gjerne med en løsning som ledet overskuddsvarme inn i kupeen vinterstid. Det virker som om det kunne vært løst ganske så rimelig. Så hva er hindrene Nissan møtte som vi ikke vet om?

Uansett, 60kWh Lesf vil bli en folkebil i Norge.
Alle som kjøper elbil vet at de ikke fungerer likt som bensinbil. Det er en selvfølge at alle vet at elbilen ikke fungerer som en bensinbil. En får ett mye billigere bilhold ved å velge en bil som må lades, og mange får ikke ulempen av ladestopp da de ikke kjører mer en 20 mil om dagen.
At Nissan kunne valgt en rimelig batterikjøling er jeg enig i, men de har allikevel laget en bil som knuser salgsrekorder.

Bondeknøl

Sitat fra: Øystein K på fredag 06. april 2018, klokken 17:20
Er egentlig enig i at folk flest klarer seg med 20-25 mil, men nye Leaf har jo ikke det som rekkevidde heller. Sommerstid har den nok det, vinterstid går det fort nedover.

Broom testet den nylig, og de fikk jo under 15 mil på den.

Uansett, folk flest vil ofte ha mer enn de trenger. Og Leaf 60 til en grei pris, vil selg mye.

Men det er ikke fordi Leaf er en enormt bra bil, men fordi de klarer å levere.

Kona har potensiale til å knuse Leaf sitt salg, men etter alt å dømme vil det ikke leveres noe enormt antall biler.
Det er derfor jeg synes disse testene som publiseres av media er lite å bry seg om. Når Broom bare klarer under 15 mil så er ikke det praksisen. De får de overskriftene de vil ha. En kan jo komme ned i 10 mil hvis en vil det også, men 20 mil klarer de fleste under de fleste forhold.
Er uenig med deg i at det er tilgjengeligheten som gjør det gode salget, nye Leaf er faktisk en veldig bra bil som ser bra ut også.
Jeg tror ikke Kona har potensiale til å knuse Leaf sitt salg uansett leveringskapasitet. Det som imponerer med med Ionic er at en bil det er solgt så lite av kan få så stor oppmerksomhet her inne. Blir det sånn med Kona også?

Joltus

Det ene som gjenstår før folk flest går all Electric er en fornuftig priset elbil med ok rekkevidde og plass til familien.

Mondeo style elektrisk kjøretøy.

Dette eksisterer ikke i dag.

Bondeknøl

Om den elbilen eksisterer i dag eller ei er jo en evig diskusjon, men har du fått med deg at Leaf gruser flere salgstall? Når året er omme så spørs det om ikke den blir den mest solgte bilmodell noe år også?
Leaf er nå den mest populære bilmodellen i Norge noengang, så den må jo være fornuftig priset, ha ok rekkevidde og kanskje også plass til familien?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA