Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekordsalg av Leaf

Startet av Hybrid-mannen, onsdag 04. april 2018, klokken 09:10

« forrige - neste »

Madmax

Ja, nå viser Nissan hva de kan levere av biler og knuser de andre konkurentene http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49707 Dette er før de har begynt å levere Tekna modellen som vi vet mange har bestilt.

Løve

Og før 60kWh modellen som nok kommer til å knuse SLT her i landet.

Bondeknøl

Det tviler jeg på. De fleste er nok ikke villig til å betale mye ekstra for 20kw som kan bli veldig dyre i forhold til nytteverdien. 40kw er nok bilen de fleste klarer seg veldig godt med.

e-Stig

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. april 2018, klokken 22:5840kw er nok bilen de fleste klarer seg veldig godt med.

Imponerende med rekordsalg av Leaf, men etter min mening er det lite som tyder på at folk flest syns det er nok med 20-25 mil på tanken. Sannsynligvis må man opp i 50-60 mil rekkevidde før "alle" er fornøyd.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Bondeknøl

Folk flest synes det er nok med 20-25 mil. Det er ikke folk flest som skriver her på forumet. Denne billen du mener ikke er for folk flest har jo knust alle salgsrekorder.. Nissan har ikke gjort alle fornøyd, men folk flest virker jo å være veldig fornøyde.

Løve

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. april 2018, klokken 22:58
Det tviler jeg på. De fleste er nok ikke villig til å betale mye ekstra for 20kw som kan bli veldig dyre i forhold til nytteverdien. 40kw er nok bilen de fleste klarer seg veldig godt med.

Det er jo selvfølgelig et spørsmål hva Nissan vil ta for de 20kWh ekstra. Hvor mange kroner må Nissan ha per kWh for å gå i null? Noen som vet?

Bondeknøl

Nei, i de fleste trådene her inne er det få som vet, og dette vet ingen her inne.
Det handler både om hvor mye det koster å produsere større batteri og hva markedet er villige til å betale. Det er få som produserer for å gå i null, de fleste vil tjene mest mulig.

e-Stig

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. april 2018, klokken 23:54billen du mener ikke er for folk flest har jo knust alle salgsrekorder

Alle elbiler selger bra. Det er mange fordeler med dem, men rekkevidden er det "alle" snakker om. Jo lenger rekkevidde, jo bedre. Jeg tror ikke jeg har vært i et eneste familieselskap de siste fem årene uten at rekkevidden på Leaf'en til svogeren min har blitt diskutert. Det er naturlig å sammenligne med bilen(e) man allerede har, og de går jo 100 mil på en tank.

Jeg så i en video i en annen tråd at noen gjettet på en tilleggskostnad på kr 48 000 for å få det store batteriet på 63 kWh. Da tror jeg det kommer til å bli solgt enda flere Leaf.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

DagfinnN

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. april 2018, klokken 23:54
Folk flest synes det er nok med 20-25 mil. Det er ikke folk flest som skriver her på forumet. Denne billen du mener ikke er for folk flest har jo knust alle salgsrekorder.. Nissan har ikke gjort alle fornøyd, men folk flest virker jo å være veldig fornøyde.
20 mil er nok til nærmiljøbil. Men når folk flest oppdager at det tar en liten time å lade leafen på hurtigladning, kan det nok hende at man ønsker seg større batteri eller bruker en annen bil til langturer.
Men om Leaf medfører at daglig bruk av elbil erstatter daglig bruk av fossil, er jo mye gjort. Fossilbil til relativt sjeldne langturer er lite forurensende i den store sammenheng.
Jeg har gitt opp å bruke min Ampera-E til turer over 30 mil. Den bruker mer enn en time på lade 30 mil og det er for lenge etter min smak.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Goggen123

 Den gamle 30kwh Leafen er jo nok til nærmiljøbil. Om man skal snakke om nærmiljøbiler vil jo de fleste av dagens elbiler holde. For folk som har en elbil i dag, ville jeg tro de fleste ønsker å oppgradere til en bil de kan bruke til alt, ikke bare en ny nærmiljøbil med lengre rekkevidde. For folk som kjøper sin første elbil er sikkert 40 kwh Leaf helt fin.

e-Stig

Sitat fra: Goggen123 på torsdag 05. april 2018, klokken 11:15For folk som har en elbil i dag, ville jeg tro de fleste ønsker å oppgradere til en bil de kan bruke til alt

Det tror jeg du har helt rett i. Selv om det er elbilbonanza her til lands så er det en bakdel at bilene har kort rekkevidde. Antall biler per husholdning har eksplodert de siste årene. En av grunnene til det er at vi plutselig trenger to biler.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Joltus

Det har nok mer med at flere husstander der to stk jobber trenger bilen enn at ene bilen hsr dårlig rekkevidde..

Vi kjøper elbil np fordi vi trenger mer enn en. Uansett rekkevidde så måtte vi hatt to.... Men at den ene er diesel er grunnet dårlige alternativer.

Løve

Hvis prisøkningen med 60kWh batteri er under 50k ekstra så tror jeg leaf vil selge som hakka møkk. Om en drømmer om under 40k ekstra så er det vel eneste bilen som ville blitt solgt her i landet  :P

Einar_S

Jeg må ha en bensinbil uansett, da jeg har både varehenger og båthenger.
Ellers holder det godt med rundt 11mil mellom hver ladeplugg for elbilen. På lengre turer fyrer jeg  med bensin selv om jeg ikke har henger bakpå.

Det er nok mange som er i samme båt som meg. 2 biler må man ha helt til elbil kommer med knagg bakpå. Og da vil det bli interessant med en som går lengre mellom hver lading og ikke trenger masse tid for å fylle på igjen.

Men en ny Leaf kan komme på tale om den har vindusspyler på førersiden. Det har jeg savnet på den gamle!
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA