Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Civita-notat april 2018: En bedre politikk for elbiler og lavutslippsbiler

Startet av ludwig_holberg, tirsdag 03. april 2018, klokken 11:15

« forrige - neste »

ludwig_holberg

"Overkompensasjon" betyr ikke noe annet enn at man subsidierer (eller kall det hva du vil) elbiler mer enn ekstrakostnaden det innebærer å bygge en elbil tilsier.

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 05. april 2018, klokken 15:34
"Overkompensasjon" betyr ikke noe annet enn at man subsidierer (eller kall det hva du vil) elbiler mer enn ekstrakostnaden det innebærer å bygge en elbil tilsier.

Ja, ser at jeg leste det feil over her ja, og beklager det. Grunnen til det er det tidligere fokuset i tråden på "mva fritak for unødig ekstra luksus", så svaret mitt ble ikke feil, men ble feil med utgangspunkt i hva jeg siterte, det skal jeg innrømme.
Model S 85D

Magnus Hansen

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 05. april 2018, klokken 15:12
1) Den årlige budsjettpolitikken må ta utgangspunkt i virkeligheten, herunder utvalget av biler i dag og i den nærmeste fremtid.

2) Med dette forslaget slipper ikke elbilene alle avgifter - i stedet blir det moms, justert for en "batterikompensasjon". Siden man kompenserer kostnaden direkte unngår man i større grad overkompensasjon, som bør gjøre det lettere å forsvare overfor konkurransemyndighetene i EU.


1. Dette er snakk om en prinsipiell omlegging av avgifter. Så da må man kanskje totalt legge om systemet igjen neste år når det kommer nye biler?

2. Jeg trodde enkelte biler ble rimelige enn i dag? Og i dag er det ingen avgifter eller mva. Så da er det altså et sterkere insentiv enn i dag som jeg ikke kan forstå at man unngår overkompensasjon.

ludwig_holberg

1. Jeg ser ikke hva slags endringer i biltilbudet som kan komme som gjør det nødvendig å skrote et slikt system i overskuelig fremtid. Det kan tilpasses, blant annet med hvor mye kr. per kwh i kompensasjon, max-grense, justering for vekt osv, hvis det er ønskelig.

2. Ja, mange blir billigere. Notatet forklarer dette, men helt kort: La oss si en ZOE får moms, og dermed går fra 250.000 til 312.500. Batteritilskuddet blir imidlertid høyere enn dette, og utgjør f.eks. 75.000. Da blir reell nettopris 237.500, altså totalt kr. 12.500,- billigere enn med dagens ordning.

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 05. april 2018, klokken 18:26
Det kan tilpasses, blant annet med hvor mye kr. per kwh i kompensasjon, max-grense, justering for vekt osv, hvis det er ønskelig.

Men en ting dette notatet ser ut til å ha glemt er at incentivene ikke er der kun for kunden, slik at de skal få seg "billige" elbiler, men nok egentlig vel så mye for produsentene. Incentivene er der bl.a. for å legge til rette for at produsentene skal kunne starte utvikling og produksjon av bilmodeller som de ellers kanskje frykter at vil prises ut av markedet. For at den delen av incentivet skal fungere etter hensikten så må det forutsigbarhet til.

F.eks. har nå - endelig - Jaguar utviklet og sluppet en langdistanse elbil på markedet i trygg forvisning om at de i det minste bør kunne regne med ett relativt godt salg i Norge i de første par kritiske årene av modellens levetid - om de bare klarer å levere noe markedet ville hatt dersom de ikke ble straffet av batteritillegget. Ved å endre spillereglene underveis så *vet* ikke produsentene hva de kan forvente, og vil bli mindre risikovillige til å satse på elbiler, og da "kaster vi bort" en god del av verdien av den satsingen vi har hatt så langt.

Jada jada, nå kommer jeg helt sikkert til å høre "Jammen det norske marked er alt for lite til å påvirke disse store produsentene!". Dette er så klart ett argument som ikke er tatt helt ut av løse luften, men ikke desto mindre har det norske marked vært en viktig del av suksessen til Tesla, og ett av de viktigste - om ikke det viktigste? - markedet for biler som e-Golf. Hadde VW fortsatt produsert e-Golf uten det norske markedet? "VW/e-Golf" her kan helt sikkert byttes ut med enkelte andre produsenter/modellnavn om man heller vil det...

Dette alene er god nok grunn etter min mening til å beholde dagens system så lenge som vi har sagt at vi skal beholde det - ut 2021. Men jo, etter dette kan noe ala denne modellen - eller en av de andre modellene som har blitt foreslått opp igjennom årene - være ett godt alternativ som ett litt mer spisset incentiv for å fokusere ikke bare på "elbiler" generelt slik det er i dag, men mer "folkelige elbiler" i lavere prisklasser.
Model S 85D

Robert Sund

@Amoss AOL

Til og med vurdering av endring på regjeringsnivå vil bli oppfattet som (risiko for) ustabile rammevilkår. Med rette.

Jeg hører også skepsis fra privatpersoner som ikke stoler på at vilkårene for elbiler fortsetter å være lønnsomme. Noen av disse har kjøpt ikke ladbare biler. De stadige endringsforslagene er en stor del av dette. Jeg er sikker på at dette er ett generelt problem og ikke bare lokalt.

Vinglepolitikken inklusiv elbilvekt-stuntet skader virkningen av intensivet.

ludwig_holberg

Kan ikke se det har noe å si for incentivene overfor bilprodusenter i dette tilfellet - alle vet at både mva-fritak, og en evt. ny ordning Civita siterer - er tidsbegrensede. Begge vil følge prinsippet om å redusere støtten forholdsmessig etterhvert som kostnadene ved å produsere elbiler går ned.

Privatpersoner er lite rasjonelle. Alt for mange skjønner ikke at du bør kjøpe elbil før fordelene forsvinner, ikke etterpå. For da må du betale moms og kanskje ytterligere avgifter også...forbruker til elbil (strøm) er det derimot bortimot utenkelig at man skattlegger.

Robert Sund

At privatpersoner er lite rasjonelle er jeg stort sett enig i. Også argumentet om å kjøpe før fordelene forsvinner.

Men jeg ser ikke at dette er ett argument mot at vinglepolitikken er skadelig. Det er tross alt "normale" mennesker, som har blitt lurt før, som blir forsøkt overtalt.

Om "vi som vet bedre" vet bedre, er nesten uinteressant. (Og det sier jeg som geek).


Om virkemidlet blir bedre når det har gått noen år ser jeg heller ikke som noe vesentlig problem, det er tross alt noen millioner biler som skal byttes ut. Vi burde beholdt virkemidlet uforandret lenge IMHO, men det er jo avhengig av om EØS komiteen på tre personer gir Storting og Regjering lov til å bestemme noe selv.

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på fredag 06. april 2018, klokken 13:40
De stadige endringsforslagene er en stor del av dette.

Helt sant. Men så langt kan man i alle fall vise til at vi har klart å holde politikken stabil, og at vi nå har sagt at den skal fortsette å være det ut 2021. Men alle forslag om å endre på dette - både fra inn- og ut-siden av regjeringen skaper usikkerhet både blant forbrukerne og produsentene.



Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 06. april 2018, klokken 13:47
Kan ikke se det har noe å si for incentivene overfor bilprodusenter i dette tilfellet - alle vet at både mva-fritak, og en evt. ny ordning Civita siterer - er tidsbegrensede.

Helt sant. Og nå har altså regjeringen slått fast at begrensingene i dagens ordning ikke er aktuelt før i neste stortingsperiode. Det gir i det minste nesten 4 års forutsigbarhet. Det har vært ett problem at vi ikke har vist sikkert hva som ville skje etter 2017 før på slutten av 2017.


Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 06. april 2018, klokken 13:47
Begge vil følge prinsippet om å redusere støtten forholdsmessig etterhvert som kostnadene ved å produsere elbiler går ned.

Begge løsingene kan tilpasses ordninger med å redusere støtten, men dette er med i dagens ordning, og vil altså ikke slå inn (dersom regjeringen holder seg til hva de har lovet) før i 2022. Jo før vi vet hva som skjer etter dette jo bedre er det. Enten det er bråstopp eller fortsettelse eller en nedtrappingsplan.


Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 06. april 2018, klokken 13:47
Privatpersoner er lite rasjonelle. Alt for mange skjønner ikke at du bør kjøpe elbil før fordelene forsvinner, ikke etterpå.

Privatpersoner er så urasjonelle at de tror de ikke behøver å kjøpe ny bil før de har behov for det, eller før det er en bil som dekker behovet på markedet, eller før de har fått spart opp nok penger til å kjøpe den bilen de ønsker seg. Huff, så irrasjonelle de er!</ironi>


Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 06. april 2018, klokken 13:47
...forbruker til elbil (strøm) er det derimot bortimot utenkelig at man skattlegger.

Jepp, helt utenkelig at de innfører f.eks. effektavgift eller noe tilsvarende ;)
Model S 85D

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ludwig_holberg

Ja, det er faktisk ganske utenkelig, mener nå jeg  ;)

Mva-fritaket kommer ikke til å vare ut 2021 uansett - det er på sin side helt utenkelig.

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 06. april 2018, klokken 17:37
Mva-fritaket kommer ikke til å vare ut 2021 uansett - det er på sin side helt utenkelig.

Vel, aldri lett å spå noe, spesielt ikke om fremtiden. Mye kan skje, regjeringen kan måtte gi seg og overlate stafettpinnen til noen andre...

Men *denne* regjeringen har forpliktet seg til å ikke endre dagens politikk før i 2021 (som da altså gir seg utslag i 2022), som "tilfeldigvis" også er ett valgår.

Så er det så klart ett spørsmål hvor mye man kan stole på politikere... Selv er jeg normalt svært skeptiske til dem - noe jeg har fått motbør for her på dette samme forumet. Men er det altså stuerent å ikke stole på at de gjør det de har lovet?

Selv anser jeg også 2022 til å være det året det bør være modent for å gå bort i fra dagens politikk - dersom alle signaler om flere elbil-modeller slår til. DA er tiden moden for å se på alternativer, men ikke sette en bråstopp for alle incentivene.
Model S 85D

ludwig_holberg

Hvis mva-fritaket varer ut 2021 skal jeg kjøpe meg en Roadster 2.0 ihvertfall.  8)

Robert Sund

Sitat fra: Amoss på fredag 06. april 2018, klokken 18:22
Selv anser jeg også 2022 til å være det året det bør være modent for å gå bort i fra dagens politikk - dersom alle signaler om flere elbil-modeller slår til.
Jeg tror det er lurt om dagens ordning for elbiler fortsetter en god stund etter 2022, det er ikke lenge til og mengden fossiler er betydelig. Om teknologisk utvikling hjelper til er det bare en fin ting.

Jeg mener plug-in hybrider fikk en for god ordning, men ser at for noen bruksområder passer typen godt både ressursmessig og praktisk. Jeg ser at med større batteri kan mer bruk bli elektrisk for de som ønsker, men det er også mer batteri å drasse på når den kjøres fossilt. Jeg er usikker, men tror at dreining mot helelektrisk vinterrekkevidde (kanskje batteri) hjelper.

For hybrider ser jeg ikke helt hvorfor de skulle få noen ordning i det hele tatt egentlig. Hvis de går rimeligere får de samme gevinst som en annen bil som går rimeligere, uten noen ordning, og både for stat og bruker skulle det gå ut på ett.

For hydrogen burde de som har gitt tilskudd kreve tilbake det de kan, og alle tilskudd og særordninger avsluttes så snart som mulig. Maken til ressursøding og lureri skal man lete lenge etter.


Sitat
DA er tiden moden for å se på alternativer, men ikke sette en bråstopp for alle incentivene.
Helt enig.

Amoss

Om det ikke var gode nok grunner til å opprettholde alle elbil-incentiver før, så har vi i alle fall fått det nå:

https://www.youtube.com/watch?v=L8MJ6XEofP8

Bilfabrikantene har klart å lobbe Trumph administrasjonen til å droppe utslippskravene (ikke at jeg tror de hadde en hard jobb med å få til det...) som skulle komme i USA, så desto viktigere at land/stater/regioner som stiller strenge krav til utslipp og/eller har incentiver for lav- til null-utslippsbiler til å holde trykket oppe. Norge har vært en lederstjerne når det gjelder elbiler, la oss da ikke gå inn i solnedgangen hånd i hånd med Trumph...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA