Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe

Startet av _OE_, mandag 02. april 2018, klokken 19:26

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ladov på mandag 02. april 2018, klokken 23:44
Min Q210 har det. :)

Ganske smart å ha det på elbiler. Jeg *antar* at de er verre å bytte enn skivebremser men siden bremsene på elbiler slites mye mindre på grunn av regenerativ bremsing og siden bakbremser uansett brukes mindre enn forbremser vil bare skivebremser bak på elbiler ruste bort lenge før de slites ut. Trommelbremser bak burde holde bilens levetid. :)
Ja, alle vi som har tilhengere med bremser (trommelbremser) kan støtte påstandene dine - eller ikke...  ::)

Tipper mer enn halvparten av landets tilhengere har redusert eller ingen bremseeffekt på et eller flere hjul.

Skivebremser er ikke perfekte, men jeg skifter heller rustne skiver etter en haug med år enn å slite med trommelbremsens dårlig bremseeffekt og levetid.

Rav4_EV

Å sammenlikne tilhengerbremser og bilbremser blir noe søkt.

Trommelbremser i utgangspunktet en solid og god konstruksjon med lang levetid.
Tilhengerbremser blir ofte som resten av en tilhenger, fullstendig blottet for vedlikehold.
Du tror kanskje at skivebremser på tilhenger skulle øke bremseeffekten og levetiden?
Et halvår uten kjøring vil skivene være så ihjelrustet at bremseeffekten vil være null. I tillegg vil stemplene sitte som støpt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA