Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P106e stoppet under kjøring i dag.

Startet av fdl, søndag 01. april 2018, klokken 22:01

« forrige - neste »

fdl

Hei.
Jeg var en liten tur i min P106e i dag, da helt plutselig uten noen forvarsel, energi viseren gikk til 0 (bilen var fullt oppladet og hadde ca. 95% da dette skjedde) og all motorkraft ble borte. Jeg kom meg ut av veien og fikk fraktet bilen hjem i garasjen i kveld.
Jeg har sjekket alle sikringer og de ser bra ut. Jeg koblet til evlite, men den fikk ikke kontakt med bilen, bare noen få sekunder fikk jeg se at batteriet var nede i 54%. Hvor ble det av all strømmen?
Er det noen som har vært borti noe lignede? Eventuelt tips til hva jeg kan gjøre/undersøke?

-Fredrik

Elmo

Tror det må ha skjedd noe med Computeren (PCU'n). Den reelle SOC'n (lade-%) kan ikke bli borte sånn. Har du 12volt ? dvs lys osv ??
Det hender at vist SOC forandrer seg (blir lavere eller 0) ifm. "reset av elektronikken", men det er bare visningsfeil.
Forutsatt at 12volt batteriet er OK, så burde du få tak i en "ny" PCU og se om det endrer på noe.
NB: da mener jeg bare selve PCUen, dvs den som den store elektronikk-kontakten er festet på og som i seg selv er på størrelse med en PC harddisk.
Elbilwiki er dessverre nede, hvis ikke så skulle jeg linket til bilde av den.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fdl

Jeg har lys, så 12volt batteriet fungerer som det skal.
Er det noen som har en PCU liggende??
Jeg ser at elbilwiki er nede, er det noen som vet når denne er oppe og går igjen?


Elmo

#3
Ja, jeg har. Hvor i landet holder du til ?

Elbilwiki er oppe igjen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fdl


Elmo

Egentlig så er det sjelden at PCUen går, men det skjer.
Hadde det ikke vært for det at du sier at SOC % gikk til null så har jeg egentlig mere tro på at det kan være motorkontrolleren som er gåen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA