Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think som ikke lader

Startet av Carl J Salicath, lørdag 31. mars 2018, klokken 07:36

« forrige - neste »

Carl J Salicath

Hei. Jeg er ny eier av en Think 2000. Her om dagen bestemte bilen seg for å slutt slutte å lade.
Vel ting ser normalt ut, lade lampe lyser og pumper/vifter går. Men jeg ser at strømforbruk til bilen ikke er mer enn 0,3-0,4 amp.
Har tatt av fronten, der da at koblinger mellom batteri og bil ser elendige ut. 12 batteri virker og, men setter opp en fast lader. (type C-tek). Mistenker litt jordfeil kan være årsak til problem.
Kunne tenke meg et koblings skjema / håndbok på bilen, er det noe slikt å finne?




Caspar

Hei og velkommen på forumet. Høres ut som det er din første Think Classic? Sjarmerende bil, men den har også noen små utfordringer og lading er betopp en av de. Det som også er litt utfordrenede er at det er vanskelig å få tak i diagnoseapparat, det er et verktøy som kan hjelpe deg en del i feilsøkingen. Selve laderen er et av de svake punktene i denne bilen og den har tidvis vært vanskelig å få tak i. Det virker som det er litt bedre tilgang på ladere etter at en del biler har blitt hugget av andre årsaker. Hvis det er en US bil du har, ladeinntak på siden og milesspeedometer så kan det være en sikring i selve 220V inntaket som er røket. Det er jo en lett sak å fikse. Hvor i Norge holder du til? Det finnes en liten kjerne av Thinkeiere som holder Classicene i live og det er sikkert lurt å finne ut om noen av de holder til i nærheten av deg. Finner du ikke ut av noe annet så kan du gjerne ringe meg. Jeg har stort hjerte for Think Classic og hjelper deg gjerne.
93064200

Strømskjema og mange andre gide tips finner du på elbilwiki.no som det ligger link til øverst på forumets førsteside
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Carl J Salicath

Takk for svar.
Minus på 12 batteri var ikke bra, samme med jord til karosseri. Men dette løste ikke lade problem. Ja jeg har en slik USA bil, men sikringer er ok. Men jeg mistenker at en av 230 kablene mine var dårlig, da den satt veldig godt fast i Defa kontakten. Tenkte vel da at den hadde varmegang inne i Defa kontakt, men har ikke fått sjekket opp dette. ER vel bare å måle spenning inne i kobling boks for å se om det er spenningstap i kontakten. Fant manualer etter litt knoting :). Bor på Godlia i Oslo

Carl J Salicath

Elbilwiki mangler noen koblingsskjemar: Får disse svar når jeg prøver  "Ikke funnet"
Noen som har lastet disse ned?
BMS
CBA
Drivsystem blokkskjema
Ladesystemblokkskjema




Rav4_EV

Du sparer tid om du heller leter etter en brukt, fungerende lader å montere inn i bilen din. Fjern filteret i den grå koblingsboksen og sørg for at du får montert en solid ladekabeløsning. Et blåstikk i ladeluka på venstre skjem er mye bedre enn den talentløse motorvarmerkontakten.

Det viktigste er at du får en solid forbindelse helt frem til støpselet du setter i veggen. Alle ganger disse laderne ryker utenom vanninntrenging er når det er varmgang etter eller annet sted i tilførselen. Når spenningen synker vil effektfaktorkorrigeringen i laderen gå i stå og tar rett og slett selvmord.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Carl J Salicath

Takk for hjelp her. :+1:

Bytter ut denne Defa koblingen, med en 16A kontakt i venstre skjærm. Men dette filteret i den grå koblingsboksen finner jeg ikke. Kun en kobling og en sikring her. Er det kun 2 ledninger til lader mot interface boksen?



Caspar

Hvis du først skal gjøre noe med ladeinntaket så kan du vel like gjerne monterer en Type 2 kontakt i v skjerm. Det ser greit ut og da er du klar for den offentlige ladestandarden som gjelder nå
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Carl J Salicath

Lader et da ute, gir kun 117,5 v stabilt. Burde vel gitt 130-170 v. Ser den har vært ute tidligere da lokk er limt på.
Noen som har en tilsalgs?  Eller har skjema på lader, det ligger ikke noe ute på Elbilwiki.

elektrolux

Vi har en del defekte og fungerende ladere på lager.

Grunnet nevne problemer er disse dessverre høyt priset.

Uenig i at Defa kontakten er så ille. Trikset er å bytte både inntak og ladekabel i tide. Det vil si så snart en oppdager varmgang og klippe i stykker den brukte ladekabelen før en "bare må" bruke den i stedet for den nye.

Skader smitter nemlig umiddelbart over på det nye inntaket, og så må en bytte  på nytt. Uansett bør Defa settet byttes hvert 10 år, og burde vært ført inn i service heftet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl J Salicath

Hei, virker som feil årsaken her ligger mye lenger ut, mellom lader og batteri.
Har gått varm i koblingsboks, den orange kablen fra  kontakt opp til koblingsskjøt er helt stiv.  Selve kabelstikkene var veldig løse og ga varmegang.
Leste her inne at noen hadde skjema på lader, må da bare prøve å finne ut hvem som hadde dette.
Siden ladere er mangelvare bør vel noen slike kunne fikses :).

Carl J Salicath

Trenger litt råd her.
Fant en sikring i lader som var defekt. 30 Amp som går mot batteri. F301/30 AT
Ser ingen andre synlige skader inne på lader. Må legge til at det var varmegang i koblingsboks mellom lader og batteri. Kan dette være årsaken til at sikkring gikk?
Spør før jeg bytter sikkring og prøver den i bilen.


Carl J Salicath

Nå avsluttes denne tråden  :), sikring ble byttet og nå lades batterier.
Ser samtidig at strømkursen den står på er 16 amp, og Think'en tar 15 av disse.
Ja da er det på tide å bytte ut litt gamle Defa koblinger.
Takk for hjelpen, vi skal stelle pent med den.
Må legge til at jeg fremdelse har og bruker min første bil. En 76 Renault 17.


Yeyeye

Det anbefales på det sterkeste at du altid lader på 10ampfunksjonen. Knapp i dasjbordet. Det ser ut til å spare laderne vesentlig. Hyggelig at det var en enkel feil. Lykke til videre med et ikon av en bil.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Caspar

Det var godt å høre, gjør som du fikk tips om her. Ta ut brytereni dashbordet som veksler mellom 10 og 15A og jump den så bilen kun kan lade på 10A. Sparer laderen for varmgang. Bygg om til Type 2 inntak når du først er i gang. Litt mere jobb, men så er du ferdig med det problemet for alltid.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Kirkwood29

Hei,

jeg henger meg på tråden her og håper at noen svarer. Jeg lurer på hvordan jeg kommer til sikringen?  Jeg har også en think som har sluttet å lade, og jeg tror en sikring har gått men vet ikke hvor den ligger.  Må jeg ta fronten av bilen eller?

Takk på forhånd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA