Skrevet av Emne: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh  (Lest 2633 ganger)

leafnor

• Gold Member
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
« Svar #45 på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:52 »
Ja, det henger nok sammen med indre motstand på høy SOC også.
Så både det at det fyres godt i cellen, til det med at motstand øker. Så kanskje litt av begge deler.
Leaf 2012/Aug 128.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

haavardw

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
« Svar #46 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 14:26 »
Jeg og kona bruker bilen vår (30kwh) som en vanlig familiebil. Det er jo det den ér. Når vi kjører langt har vi gjerne med takboks, barna og mye bagasje. Vi har flere langturer på 1000km+ innenfor et par døgn bak oss, og jeg kan skrive under på at leafen med prisen tatt i betraktning var et strålende kjøp. Den har overgått elbilforventningene våre og det er helt utenkelig å noensinne skulle kjøpe en fossilbil igjen. Den gamle Land cruiseren vår bruker vi kun når vi skal trekke henger. Skulle gjerne hatt hengerfeste på leafen slik at vi kunne brukt den til alt.

Leafen er kort sagt helt super, med unntak av to ting: den har forholdsvis mye kabinstøy/dårlig lydisolering, og den mangler batterikjøling. Med små barn i bilen må vi uansett ta pauser omtrent like ofte som vi må lade, men ved flere anledninger har vi måttet utvide langturpausene våre for å la batteriet falle i temperatur. Dette gjelder spesielt sommerstid, men selv vinterstid med minusgrader gikk batteriet i rødt på en tur fra Larvik til Åndalsnes. Dette er for dårlig, og jeg håper dette kjøremønsteret ikke fører til vesentlig reduksjon i kapasiteten. Jeg tviler på at det er slurv fra Nissans side, heller en gambling på at det sikkert går bra. For Nissans vedkommende.

Selv om Tesla til stadighet kløner det til med service og ettermarked liker jeg deres litt mer proaktive tilnærming til akkurat dette, for batterilevetid er og har alltid vært et usikkerhetsaspekt omkring elbilkjøp.
–––
- 12v ride on-bil til barna
- John Deere 1020, 1973
- Hyundai Galloper, 1999
- Leaf 30kwh, 2016